Ahoj Jorge, jak sis užil letní přestávku?

„Po Sachsenringu jsem měl pět dní pauzu. Jel jsem na Ibizu, kde jsem byl na lodi s několika přáteli. Strávil jsem pět dní bez tréninku, jen na sluníčku a užíval jsem si to. Pak jsem se vrátil do Lugana, kde jsem začal tvrdě trénovat, abych sem přijel v co nejlepší kondici.“

Během letní pauzy jsi kromě tréninku také začal psát další knihu, o čem bude? Bude i v angličtině?

„Chci udělat knihu, která je o mých zkušenostech, které jsem za těchto třicet let života získal. Je o všech chybách, o všech věcech, které jsem ztratil a překonal, aby pomohla mým fanouškům a všem lidem, kteří si tu knihu koupí, aby se něco naučili a neudělali stejné chyby, jaké jsem udělal já. Tohle je myšlenka a myslím, že bude k dispozici během příštího roku. Doufejme, že nebude jen ve španělštině, ale také v angličtině, italštině, v jazycích většiny lidí, kteří sledují MotoGP.“

Pojďme nyní k Brnu. V několika rozhovorech jsi mluvil o tom, že na své motorce potřebuješ používat zadní brzdu. Jak bude důležitá na tomto okruhu, který je víc plynulý?

„Zadní brzda je vlastně velmi důležitá na všech tratích, protože ji potřebujete k zabrzdění motorky, a pokud ji nepoužijete na Ducati, tak nezastavíte. Vlastně ji používám v každé zatáčce, je opravdu důležitá všude.“

A tady, když je to tvůj oblíbený okruh, bude to lepší?

„Doufejme, že ano. Pro první tréninky máme několik věcí, které chceme vyzkoušet. Doufejme, že vyřeší problémy, které mám na předku motorky, aby byla motorka stabilnější. Už se těším na víkend.“

Během léta jsi trénoval na malé Panigale, jak ti to pomohlo?

„Trénoval jsem blízko Lugana na nové Panigale, na které jsem zkoušel pár věcí, abych si zlepšil fyzičku na motorce a bylo to dobré. Je to skvělá motorka, velmi výkonná a moc se mi líbí.“

Hodně se mluví o tom, proč jsi vyměnil Yamahu za Ducati.

„A proč ne? Po třech titulech mistra světa ve třiceti letech už jsem neměl co někomu dokazovat. S Yamahou jsem několikrát vyhrál, získal spoustu pole position, titulů. Pořád byl se stejným týmem, stejnými lidmi, na stejné motorce. Potřeboval jsem něco jiného, jiné lidi, používat jinou motorku, probudit v sobě znovu ten oheň. Nezáleží na tom, v jaké jste zemi, s jakými lidmi se stýkáte a pracujete, ale nové věci vám tenhle duch znovu obnoví. V Yamaze jsem na tom byl velmi dobře, měl jsem stále příležitost bojovat o titul mistra světa a jet o vítězství, ale potřeboval jsem tuhle novou výzvu, abych si sám řekl, že dokážu vyhrát na jiné motorce.“

Po tolika letech, co závodíš a cestuješ, je u tebe stejná vášeň a radost ze závodění jako třeba před deseti lety?

„Někdy možná kvůli rutině zapomenete na to, jaké máte štěstí. Někdy musíte prostě zastavit a zamyslet se nad tím, co máte. Kolik lidí je horších než já? Jsou to miliony, ale jsou tu také miliony lidí, kteří jsou bohatší, úspěšnější atd., než já. Je tu tolik lidí, kteří jsou na tom lépe než já, ale i kteří jsou na tom hůř, ne jen než já, ale i než vy. Já porovnávám to, co mám s těmi, co se mají hůř a v tu chvíli si uvědomím, že je to ok, že můžu dál cestovat, že můžu jezdit na tak krásné motorce, jako je Ducati, pracovat s takovým týmem a že můžu dělat to, co nejvíc miluji, což je tento sport, a jaké mám štěstí. Pokud si tohle všechno uvědomíte, tak jste šťastní. Tahle nová výzva u Ducati mě v tom podporuje, což jsem začínal trochu postrádat u týmu, kde jsem byl tolik let.“

Jaká byla tvoje první reakce, když ses svezl na Ducati a cítil její výkon, hlavně na rovince?

„To bylo znát jen v prvních několika kolech. Když jsem jel první kola ve Valencii a otevřel plyn, tak jsem si jako prvního všiml toho, že se motorka na rovince nevlní a je úplně stabilní. Byl tu velký přítlak, který přišel od křidélek, protože jsem je ve Valencii zkoušel, a přítlak byl veliký. Motorka byla hodně stabilní a rychlá, pořád jsem na to tlačil a cítil jsem, že jsem byl trochu rychlejší na rovince.“

Minulý rok jsi změnil helmu z HJC na Shark. Co byl hlavní důvod pro změnu?

„Jsem moc vděčný rodině Hong, která mě opravdu podporovala. Byl jsem s nimi velmi šťastný, byla to dobrá rodina a měli jsme velmi dobré vztahy. Bohužel helma, která se hodně prodávala po celém světě – byla č. 1 mezi helmami – měla během těch tří let, kdy jsem s nimi byl, nějaké problémy. Snažili jsme se tyto problémy vyřešit a pracovali jsme na tom. Vyřešili jsme to, ale někdy se stalo něco, co nebylo perfektní. Změnil jsem to a kvalita helem Shark je velmi dobrá. Jsem s nimi moc spokojený, navíc mám také velmi dobré vztahy s rodinou Shark. Cítím se s ní velmi dobře. S rodinou Hong nemám žádný problém, ale bohužel jsme nemohli pracovat ještě víc na tom, abychom ty problémy vyřešili.“

Jaký byl první den v Brně?

„Byl to velmi zajímavý den. Zkoušeli jsme nové kapoty. Ty z Kataru měly více negativ, než pozitiv, takže jsme se rozhodli je dál nepoužívat. Tyhle nové, i když jsem s nimi nenajel moc kilometrů – měl jsem je jen na pět kol – mají lepší potenciál. Nicméně já chci dál jezdit se standardní kapotou. Zítra chci najet více kilometrů, abych poznal, které nastavení bude nejlepší, protože jsme dnes nastavení neměnili. Samozřejmě, že nové kapoty žádají nějaké změny v nastavení. Snažíme se získat více gripu, protože potřebujeme více přilnavosti na předku. Pro další dny je naším cílem najet více kilometrů, abychom našli co nejlepší nastavení pro tuto trať, abychom měli co nejlepší výkon.“

S novou kapotou jsi byl ale okamžitě rychlejší.

„Ano, ale dnes byly těžké podmínky, protože nebylo úplně sucho. Každé kolo bylo sušší a sušší, takže bylo možné být rychlejší a rychlejší, hlavně při druhém výjezdu odpoledního tréninku, ale nové kapoty mají potenciál. Nicméně nechtěli jsme v těchto podmínkách tolik riskovat, protože máme jen dvě nové kapoty a nechtěli jsme je hned rozbít při pádu.“

Sice jsi s novou kapotou najel jen pět kol, ale přinesla ti pocit, jaký jsi očekával?

„Ano, víceméně ano. Myslím, že je těžké se dostat na úroveň, kterou jsme cítili s křidélky, ale jsme tomu mnohem blíž, než s tou druhou. Pocit je takový, jaký jsem celkem očekával. Cítíte mnohem více větru, který vám tlačí na ruce a ramena. Potřebujeme na tom také zapracovat, ale celkově je to přijatelné. Je to pozitivní a můžeme s tím dál pracovat.“

Budou nějaké další nové díly na motorce?

„Myslím, že stále potřebujeme na motorce pracovat. Do budoucna chceme, aby byla plynulejší. Není to snadná kombinace, protože máme hodně výkonu, což je jedna z nejsilnějších vlastností motoru. Tým na tom pracuje, je to jeden z aspektů, ale myslím, že práce na aerodynamice budou ještě chvíli pokračovat.“

Tahle trať je hodně plynulá a jde tu o rychlost v zatáčkách. S novými kapotami, cítíš, že je motorka třeba náročnější v zatáčkách nebo je těžší s ní zatáčet?

„Jak už jsem říkal, cítíte hlavně mnohem větší tlak vzduchu, hlavně na ramena a ruce a také na oči. Není to velký problém, ale není to také to nejlepší. Co se týče změn směru, tak tu není taková změna, jakou jsem očekával, takže to je pozitivní.“

Cítíš nějaký rozdíl, když jedeš za někým nebo když jedeš sám?

„Stále nemám takový potenciál, abych jel za nějakým jezdcem. Uvidíme zítra.“