Na více podrobností kolem ukončení seriálu MOTOCh jsme se zeptali přímo prezidenta agentury Slovakia Racing, pana Petra Šuriny.

Petře, šampionát MOTOCh se objevil v tomto regionu jako zcela nový, ale agentura Slovakia Racing toho už za sebou měla hodně a její dobré jméno slibovalo, že by se nový seriál mohl uchytit…

„Ano, za ty roky působení na motocyklové scéně, od Fun Cupů, přes IMRC až po Alpe Adria, jsme zcela jasně dokázali, že chceme dát motocyklovým závodníkům něco víc, než jen od nich vybrat startovné, předat jim poháry a více se o ně nezajímat. To tu zažívali desetiletí a nás motivovalo právě to, abychom jim přinesli za jejich peníze něco víc. Naší touhou bylo vytvořit zde komunitu jezdců a organizátorů, která by fungovala na vzájemné důvěře a zastřešoval by ji šampionát, který by pozvedl úroveň tohoto sportu v našem regionu. Bez součinnosti organizátorů, federací a jezdců zde nikdy kvalitní šampionát nebude.“

Toto tvé tvrzení podporují i prohlášení závodníků, kteří v minulých letech oceňovali váš přínos do Alpe Adrie. Nelitují, že se to rozpadlo a že jste Alpe Adria opustili?

„Zda toho nelitují? Ani si neumíš představit jak! Za ten čas jsme tam našli množství známých mezi jezdci, kteří nám důvěřovali, a jak i ty říkáš, oceňovali naši práci. Přinesli jsme do Alpe Adrie finanční odměny, nebývalou medializaci, marketing, služby v zázemí… Ale zasáhla politika, jejíž součástí jsme my už být nechtěli. Investovali jsme do toho totiž až příliš prostředků, času, energie, všechno jsme dělali naplno, ale z druhé strany jsme nenašli podporu.“

Proto jste se rozhodli vypsat nový seriál MOTOCh, který však nakonec neměl takovou odezvu, jaká by se na základě vaší předchozí práce dala očekávat…

„Seriál vznikl v rekordním čase, za 2-3 měsíce jsme připravili zcela nový šampionát a to vůbec nebylo jednoduché. Aby ale jakýkoliv šampionát mohl fungovat, je potřebná podpora federací a jezdců. Od federací, které byly sdružené kolem Alpe Adrie a roky jim byl ukraden stav seriálu, jsme však nějakou podporu očekávat nemohli a já jsem velmi vděčný, že jsme podporu nakonec našli u České motocyklové federace a Autoklubu České republiky. O to víc mě mrzí, že jsme však nenašli potřebnou podporu u samotných jezdců, kteří se rozhodovali buď politicky nebo na základě možná i nějakých polopravd, které roznášeli jejich známí. Účast na našich akcích byla bohužel žalostná, a přestože jsme se snažili dodržet vše, s čím jsme do seriálu MOTOCh vstupovali, po dvou akcích bylo jasné, že to ekonomicky nebude možné dále utáhnout.“

Na závodech se představilo kolem sedmi desítek jezdců, jaká účast by byla potřebná pro udržení šampionátu?

„Věděli jsme, že nebude jednoduché naplnit startovní rošty v novém seriálu, ale při představě 130-140 jezdců by to možné bylo. Chybělo nám tedy 50-60 závodníků. Šli jsme do toho s tím, že šampionát budeme muset finančně dotovat, ale při těchto počtech to opravdu nešlo. Až takovou nízkou účast jsme nepředpokládali. Mysleli jsme, že právě na základě naší dlouholeté práce a přínosu pro motocyklový sport jezdce přitáhneme k nám. A právě i do nového seriálu MOTOCh jsme i se stejnými benefity pro jezdce vstupovali.“

Je možné, že by se ještě všechno zvrátilo a nakonec byste se jako promotér vrátili?

„Seriál MOTOCh je vyroben, přichystán. Jako promotér jsme připraveni, ale pokud nemáme podporu federací a jezdce, kteří by chtěli mít dobrý šampionát, tak to není možné.“

Znamená to, že agentura Slovakia Racing v motocyklovém sportu končí?

„V motocyklovém světě určitě zůstaneme. Nějaké aktivity připravujeme, po tolika letech v tomto sportu nám nedá zcela odskočit, ale spíše to bude o akcích na amatérské rovině.“

Co bude s letošním slovenským a českým šampionátem?

„Obě federace již tento stav řeší a my s nimi komunikujeme, abychom jim pomohli dokončit letošní sezónu.“

Jak reagovali jezdci na oznámení o ukončení seriálu MOTOCh?

„Bylo jim to líto. Právě těmto jezdcům, kteří podpořili náš šampionát MOTOCh a ocenili naši práci, touto cestou děkuji. Díky nim jsme viděli dvě akce plné krásných sportovních soubojů. Je mi líto nejvíce kvůli nim, že nemůžeme v projektu MOTOCh pokračovat. Mrzí mě, že u jiných jezdců jsme nenašli podporu, a nepomohlo ani to, co všechno jsme jim nabídli a v jiných seriálech se jim toho nedostane. Já však všem závodníkům přeji, ať se jim jezdí dobře v kterémkoliv seriálu, pro který se rozhodnou. Jen to nejlepší přeji i seriálu Alpe Adria, ačkoli jsem přesvědčen, že už nedosáhne tu úroveň, kterou měla při nás. Vím, o čem mluvím. A tak i vím, co by čekalo jiného promotéra, který by se organizátorské stránky tohoto seriálu zhostil.“

Máš za sebou roky úspěšného pořádání různých motocyklových akcí a nyní přišlo zklamání z neúspěchu projektu MOTOCh. Jaké pocity v tobě převládají?

„Samozřejmě jsem smutný z aktuální situace, ale těch sedm uplynulých let mi dalo hodně, a to především radosti, že ve mně převládá pocit dobře odvedené práce, což ve finančně složitém světě motocyklového sportu vůbec není jednoduché. Zcela s čistým svědomím mohu říci, že jsme v regionu střední a východní Evropy připravili akce, jaké tu ještě nebyly. Za to všechno ale patří velký dík lidem, kteří byli se mnou v každém čase. Luigi Favarato, který stál při mně během organizování Alpe Adrie, Peter a Miloš Balážovci, Lacovia Šnegoň a Csóka, lidé ze Slovakia Ringu, média, která nás provázela na našich akcích, Viktor Noss, se kterým jsme to všechno mysleli dobře, ale nevyšlo to, Miloš Čihák, který byl oporou projektu MOTOCh, Honza Halbich, který byl také velkou oporou, lidé z naší agentury, Miro Hambálek, člověk s velkým srdcem, samozřejmě Ákos Fehér, Zuzka Galandová, další dívky, agentura Nu-U, která je nepřetržitě při nás a zkrášlovala nám akce hosteskami, a velký dík patří i tobě za všechny řádky, které jsi napsal a zveřejnil pro nás a pro naše jezdce a děkuji za všechnu tvou práci pro motocyklový svět. Velká díky patří každému jednomu, a i těm, které jsem nezmínil, protože těch lidí je opravdu hodně.“

Petře, díky za rozhovor a těším se na setkání při dalších aktivitách agentury Slovakia Racing.