Test

Pamatuji si, když před lety dostalo kultovní XJR v jednom ze svých faceliftů zadní ledková světla. To jsme u toho dělali asi stejně kyselý ksichty, jako když se do nás v mládí babka snažila dostat rybí tuk. Bylo to zkrátka něco, co tam ani omylem nepatří. V téhle době bychom XSR, které mísí staré s novým, ale poněkud jinak, než je obecně zvykem, nechápali patrně už vůbec. A to teď procházíme dobou, kdy jsou old-schoolový biky, kafáče a retro obecně dost v kurzu, a dokonce jsme si už i zvykli, že se ani u těchhle strojů “neobejdeme” bez všemožných technologických vychytávek.

yamaha-xsr700-IMG_0573

Pojďme si ale říct na rovinu, že tahle Yamaha prostě není klasické retro. Ona se tak z dálky tváří, protože má kulatý budík a zadní světlo, sedlo jak gauč, krásně tvarovanou nádrž s náznakem klasických tvarů, roztomilá zrcátka a zajímavé a dosti dominantní světlo. Při bližším prozkoumání však zjistíte, že budík je digitální, světlo ledkové, kotouče vykousnuté a při pohledu na rám a motor si začnete uvědomovat, že jste to už asi někde viděli a před desítkami let to určitě nebylo. Bingo!

yamaha-xsr700-IMG_0601

Základem XSR je totiž model MT-07 – malý hbitý rošťák, který se ve vás bude snažit probudit lumpa pokaždé, když usednete za řídítka a otočíte plynem. Jeho podstata vychází z vodou chlazeného řadového dvouválce s 270° klikovým hřídelem, který ze sebe dokáže vyloudit necelých 75 koní, ale hlavně disponuje hodně zajímavým točivým momentem, jehož hodnota dosahuje 68 Nm. A jak všichni dobře víme – koně jsou rychlost, krouťák radost a ta je o to větší, když je jeho křivka poměrně lineární. Když k tomu navíc připočteme ještě nízkou váhu stroje, 186 kg s náplněmi, je jasné, že do jízdního projevu klasického retro-biku bude mít tahle mašinka asi hodně daleko.

yamaha-xsr700-IMG_0583

Nic to ale nemění na tom, že když si za řídítka usednete v oválené kombinéze se slidery prodřenými až na suchý zip, bude vám chybět jistá grácie a styl. Jezdecká pozice je totiž zcela klasická, uvolněná a nebudeme si nic nalhávat, že pohodlná. Už z povahy stroje se pak nebudete hnát za maximálkou a budete si spíš vychutnávat jízdu krajinou v nějaké přívětivější cestovní rychlosti. … no dobře, dobře…! Asi 190 km/h, ale to jsem zkusil, aby se neřeklo a zaklapnul jsem dřív, než měl motor tendence začít skučet, co že mu to dělám. Pravdou je, že víc než honba za maximálkou mě bavila jízda po městě či prachsprostých okreskách, kde si člověk může dosyta vychutnat pružnost motoru a snadné ovládání. Nebavíme se o žádné extra sportovní jízdě, ale řekněme spíš o hravém, svižnějším cestování.

yamaha-xsr700-IMG_0563

Pod 4000 otáček na mě dvouválec působil poněkud nevrle, nicméně v rozmezí 4 až 7 tisíc byste ho zulíbali. To byste tahali a tahali, a tak se vám tu a tam stane, že se přední kolo lehce odlepí. Na druhou stranu se Yamaha chlubí tím, že agregát ani moc nebaští, a tak si mohli dovolit udělat nádrž na pouhých 14 litrů. Nevím, zda to bylo placebo, či realita, ale pravdou je, že pokud člověk kroutil plynem tak, že na digitálním tachometru svítilo ECO, dílky benzinu příliš rychle neubývaly. Navíc jsem měl pocit, že rychlosti jsou poskládané tak, jako by šestý rychlostní stupeň měl ulevit spotřebě. Výrobce teda uvádí hodnotu 4,3 litru na sto, ale zas tak často jsem to ECO neviděl a navíc zastávám názor, že si motorku nepořizujeme proto, abychom se ukájeli nad nízkou spotřebou. Nebo alespoň ne většina z nás…

yamaha-xsr700-MIL_6519

Po prvním usednutí vás patrně překvapí, že je motorka poměrně vysoká. Jakmile se ale rozjedete, zjistíte, že je také hodně hravá a snadno se sklápí do zatáček. Tento pocit je samozřejmě přímo úměrný rychlosti, protože podvozek zdaleka nenabízí takové možnosti jako třeba u silnějšího XSR 900, kde je komplet stavitelný. V případě sedmikila se bavíme jen o předpětí zadní pružiny, takže při sportovněji laděné jízdě brzo dosáhnete jeho limitu a motorka začne na nerovnostech tancovat, což je jasný signál přestat čerta tahat za vocas. Na druhou stranu musím uznat, že do žádné vyložené “prekérky” jsem se nedostal, k čemuž mi určitě dopomohly i obuté Pirellky Phantom, které stejně jako motorka působí retro, ale fungují skvěle.

V podstatě bez výhrad jsou brzdy, které se dobře dávkují a nabízí dostatek brzdného efektu. Aby také ne. Vpředu je XSR vybaveno dvěma kotouči o průměru 282 mm se čtyřpístkovými třmeny. Škoda jen, že při tvrdším brzdění se poměrně záhy přihlásí o slovo ABS, nicméně možná lepší dříve než pozdě. Navíc tenhle stroj je určen spíše začínajícím jezdcům, kteří dřívější zásah elektroniky patrně ocení.

yamaha-xsr700-MIL_6648

Z hlediska ovládání pak musím vyzdvihnout zejména kulatý digitální displej. Krom toho, že je krásně bíle podsvícen, má i skvělé ovládání přes dvě tlačítka. Takže při změně údajů nemusíte udělat tři kolečka jenom proto, že jste požadovanou hodnotu dvakrát omylem přejeli. I přes slušné množství informací působí přehledně, když dominantou je aktuální rychlost, nad kterou je zařazený rychlostní stupeň a naopak pod ní je ukazatel paliva a již zmíněná “placka” ECO. U té jsem chvíli hledal, jak to vypnu, než mi z praxe došlo, že stačí víc otočit plynem a ta otravná věc zmizí :) Ve zbylém prostoru se mění běžné hodnoty, jako je celková ujetá vzdálenost, trip, teplota okolního vzduchu (to v době testu neukazovalo zrovna přívětivé hodnoty), spotřeba, čas… Zbývá ještě samozřejmě zmínit otáčkoměr, který je umístěn kolem dokola celého budíku.

yamaha-xsr700-MIL_6494

A teď se dostáváme k bolestivé otázce, a to konkrétně: “Proč by měl člověk oproti MT-07 vypláznout o 50 tisíc víc za motorku, která z hlediska techniky nabízí to stejné?” No, asi proto, že má styl. A taky spoustu příslušenství, se kterým se budete moci ještě více personalizovat. Ať už to je jiný výfuk se dvěma koncovkami nebo naopak s jednou s horním uchycením, jiné sedlo, štítek proti hmyzu či tabulka pro číslo, manžety vidlic, kryty stupaček, řetězu, případně nějakou bagáž, protože pod sedlo fakt nic nenacpete – ani blbý spodky. Zkrátka doplňků je hodně a vše si navíc můžete vizualizovat v konfigurátoru na webu dovozce.

yamaha-xsr700-config1

Ale to v případě, že patříte k začínajícím jezdcům nebo nemáte přílišné nároky. Zkušenější jezdci, pokud budou prahnout po tomto stylu, patrně sáhnou po těžším kalibru v podobě technicky i výkonově vyspělejší (a také dražší) XSR 900 a nebo do toho skočí rovnýma nohama a pořídí rovnou XJR 1300. I tak musím říci, že svezení na XSR 700 bylo příjemné, jen se obávám, že na trhu nebude mít zrovna jednoduchou pozici.

V čem jsme testovali...

Yamaha XSR 700

+

Vágner sport

RST Aramid Wax II Jeans

RST Aramid Wax II Jeans

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Blade / 1564

RST Blade / 1564

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Blade / JKT 1055

RST Blade / JKT 1055

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

Multifunkční šátek RST

Multifunkční šátek RST

Zapůjčila firma: Vágner sport

Hodnocení

Klady

Zápory

+ Osobitý vzhled
+ Široká nabídka doplňků pro další customizaci
+ Pružný motor

– Přední vidlice nelze nastavit
– ABS zasahuje na můj vkus příliš brzy
– Vyšší cena oproti MT-07

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry