Test

CARTec – oficiální dealer motocyklů Triumph a Suzuki

CARTec – oficiální dealer motocyklů Triumph a Suzuki

Kompletní nabídku najdete na www.cartec.cz

cartec-logotriumph-logosuzuki-logo

Je to tu. Z ničeho nic se objevila nabídka otestovat motorku a napsat svoji první recenzi v životě! Dokonce jsem dostal na výběr ze tří motorek, ale moje volba byla jasná. Suzuki GSX-S 1000, ta mě očarovala, už když jsem ji uviděl poprvé. S mírnou nervozitou přebírám klíčky od motorky a kochám se těmi ladnými křivkami. Jsem upřímně zvědavý, jaké to bude? Vždyť většinu svého motorkářského života jsem trávil za řídítky supersportů, ale tohle je čistokrevný naked. Pokud si tedy nevyberete verzi „F“, která disponuje alespoň malým plexi štítkem.

suzuki-gsx-s-1000_0245

Netrvalo to dlouho a první překvapení na mě čekalo při samotném nastartování. Motorka byla doplněna o systém „Easy Start“, díky kterému není nutné vymačkávat spojku. Je to drobnost, ale člověk si na to zvykne velmi rychle. Pozoruji digitální displej tachometru, který mi přijde přehledný, a vše je na svém místě, kde bych to čekal. Jediné pro mě trošku zvláštní překvapení skrývala světla, konkrétně ta dálková. Marně hledám přepínač a až po bližším ohledání zjišťuji, že je potřeba páčku světel strčit od sebe.

Co se mi líbí opravdu hodně, je zvuk sériového výfuku. I když stojím na místě a nechávám motor zahřát na volnoběh, něco mi říká, že až se rozjedu, bude to paráda. Sedám na motorku, řadím 1, 2, 3 a na tváři cítím úsměv. Ten zvuk je famózní. Čekal jsem klasický utlumený zvuk, který nařizují emisní normy, ale opak je pravdou. To je asi první motorka, u které bych snad ani nemusel měnit za laďák, ale představte si ten zvuk s pořádnou koncovkou!

suzuki-gsx-s-1000_0255

A první dojmy? Široká řídítka, kvalitní sedlo a dobrá pozice těla ve spojení se stupačkami – to se mi bude líbit. Ale jedno nemilé překvapení se konalo. Suzuki má elektronický plyn, který bez milosti reaguje při sebemenším otočení rukojetí. Proplétám se městem a musím být velmi citlivý při přidávání. Chce to chvilku cviku, ale nakonec to jde.

Konečně jsem venku a mířím směr dálnice. Naštěstí je motorka už po prvních garančních kontrolách a já mohu vyzkoušet, co dovede. Ještě aby ne, když je použitý legendární motor GSX-R 1000 z let 2005-2008. Ten byl lehce přepracován pro účely nakedu a výsledné hodnoty jsou 145 koní při 10 000 otáčkách a 106 Nm v 9 500 otáčkách za minutu. Do 6 tisíc je to pohoda, ale v sedmi Suzuki zatopí pod kotlem a vystřelí zběsile vpřed. Jo, ten výkon je znát!

Motor má dostatek výkonu katapultovat vás daleko za hranici 200 km/hod. Nicméně absence jakékoliv ochrany proti větru vás vcelku rychle donutí ustálit rychlost na cestovních 160 km/hod. Zde moje rada zní: chcete-li cestovat, dokupte plexi. Pokud bych měl jmenovat ještě další úpravy motoru, tak by se jednalo o lehčí písty, jiné profily vaček (kvůli lepšímu krouťáku), povrch válců ošetřený technologií SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material), nový chladič motoru a také zmenšený chladič oleje – kapalinou chlazený. A aby toho nebylo málo, pro lepší dávkování palivové směsi je tu systém SDTV (Suzuki´s Dual Throttle Valve). Tím bylo dosaženo zesílení výkonu v nízkých a středních otáčkách.

suzuki-gsx-s-1000_0047

Dálnice mě nikdy moc nebavily, tak sjíždím a jdu ji protáhnout zatáčkami. Nicméně než se pustím brousit slidery, chci udělat ještě krátkou technickou pauzu. Ten obrovský výkon je potřeba účinně krotit. Proto výrobce osadil GSX-S 1000 vpředu radiálními monobloky Brembo (převzato z GSX-R 1000 2014). U testovaného modelu navíc doplněno o systém ABS, který bohužel nelze vypnout, a proto se musíte při objednání nového stroje rozhodnout, zda chcete mít ABS, či nikoliv. Posledním velmi zásadním bezpečnostní prvkem je 3stupňová kontrola trakce. A to byl přesně důvod oné zastávky. Nastavuji na 1. stupeň (ten výrobce doporučuje pro sportovní jízdu a dobrou kondici silnice), kdyby náhodou bylo potřeba mě vytáhnout z problémů a vyrážím.

Upřímně jsem si to užíval. Každá další zatáčka byla lepší a já se cítil jistější. K tomu mi pomáhal přepracovaný hliníkový rám, zadní kyvná vidlice z aktuálního GSX-R 1000 a přední stavitelná upside-down vidlice o průměru 43 mm. Nepociťoval jsem žádné kroucení v zatáčkách, motorka jela jako po kolejích, a i když jsem potkal v zatáčce kamion (a že jich bylo požehnaně – fotograf dosvědčí), tak se dal v pohodě udělat úhybný manévr a zase v klidu dokončit průjezd. Tady si troufám říci, že Suzuki odvedla skvělou práci. Na co jsem si opět musel dávat pozor, byla už výše zmíněná práce s plynem a přední brzda potřebovala trochu razantnější zacházení. Nezkušeného jezdce může nemile překvapit, jak jde motor hned za plynem a je jedině dobře, že ta kontrola trakce je zde k dispozici.

suzuki-gsx-s-1000_1383

Když si tak zpětně promítám, co všechno jsem se Suzuki GSX-S 1000 zažil, tak si musím položit zásadní otázku. Je to motorka do města, mimo něj či na okruh? Já se přikláním pro prostřední variantu. Mimo město je její královské území. Rychlé průjezdy zatáčkami pod plynem, to je přesně to, co ji baví. Ve městě byste při popojíždění v kombinaci s elektronickým plynem poskakovali a chudák motor by trpěl. A na okruh jsou přeci jenom jiné modely. Každopádně já jsem si svůj první test za řídítky náramně užil.

suzuki-gsx-s-1000_0078

Hodnocení

Klady

Zápory

+ příjemná jízdní pozice
+ pohodlné sedlo
+ chování podvozku v zatáčkách
+ spotřeba

– chybějící plexi štítek
– ucukaný elektronický plyn (hlavně ve městě fakt „libovka“)

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry