Test

Komu je trochu blízká historie Moto Guzzi, ten ví, že v určitém období značka používala pro své stroje názvy ptáků. Bylo to v době po druhé světové válce přibližně až do půlky sedmdesátých let. Tehdy se modely jmenovaly tak poeticky jako třeba Astore (jestřáb), Falcone (sokol), Galleto (kohoutek), Cardelline (stehlík), Zigolo (strnad), Lodola (skřivan) a Stornello (špaček).

moto-guzzi-v7II-stornello_0113

Stornello bylo lehkým scramblerem, který ve své době poháněl čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválcový motor o objemu 125 ccm a výkonu 7 koní. V roce 2016 se ale Moto Guzzi pohybuje v trochu jiných objemech a pro letošek obrátila svou pozornost na nové V9. Ani tak ale italský výrobce nezapomněl na svou úspěšnou řadu V7 II a ke stávajícím modelům Stone, Special a Racer přidal také sběratelský kus v limitovaném počtu pouhých 1000 strojů – Stornello. Kousek, který čerpá přímou inspiraci ze svého jmenovce šedesátých a sedmdesátých let a mezi námi, je to moc pěkný kousek. Řečí filmových hlášek: “To je ptáček, pan Ducháček!”

Stornello je opravdu vyšperkovaný scrambler neustále budící zájem okolí všude tam, kde se zrovna nachází. A je potřeba se tomu divit? Osvědčený V7 motor (který mi je minimálně pocitově bližší než nová V9ka) je uchycený v zářivě červeném rámu a čisté a elegantní bílé lakování nádrže s červeným pruhem doplňují štítek světla, kryty podsedlových schránek a blatník z ručně broušeného hliníku – a to je těžká masírka. Jenomže tím to nekončí, spíš začíná. Stornello je už z výroby vybaveno i dalšími doplňky z již existující nabídky projektu Moto Guzzi Garage. Najdeme zde prachovky předních vidlic, hliníkové stupačky, lehce terénní “bačkůrky” a horem vedenou jednostrannou výfukovou koncovku Arrow. Člověk by se skoro bál, že po pořízení už nebude mít co vylepšovat…

moto-guzzi-v7II-stornello_0008

A když jsme u toho strachu… já se nebál. Vůbec ničeho! Byť by byla škoda případným nedostatkem off-roadového umu rozložit jednoho krasavce z tisíce na prvočinitele, rozhodl jsem se kousek od domova prubnout Stornello mimo silnici. Jasně, kluci v Aspiritu mi říkali, ať jsem na něj hodný a moc neblbnu, ale taky mi ukázali, jak se vypíná kontrola trakce, a vychytávku vlastní výroby v podobě malého tlačítka, kterým je možné deaktivovat i ABSku. Holt šikovné české ručičky se nezapřou a s takovými možnostmi by bylo skoro hříchem nevytáhnout toho scramblera někam, kde by se měl cítit dobře – na polňačku, do slova a do písmene, za humny.

moto-guzzi-v7II-stornello_0088

Ono tedy, co čert nechtěl, ta cesta vede k motokrosové trati, ale to zatím guzzině říkat nebudeme… Podstatnější informace je, že letošní léto je spíš svojí karikaturou a naše cesta je posetá loužemi, s mazlavým blátíčkem a bez vypnutí trakce bychom se ani nerozjeli. A tak při zapnutém motoru znovu mačkám tlačítko starteru a tuhle technologickou vymoženost vypínám. Je to zvláštní, jak má člověk v dnešní době všech těch elektronických asistentů takový ten pocit rebela, když něco z toho vypne. Když pak vypínám i ABSku, aby to byla ještě větší sranda, a začne na mě blikat i druhá oranžová kontrolka, zažívám extázi a div se neohlížím, jestli se mě za to nechystají zabásnout chlupatý.

moto-guzzi-v7II-stornello_0927

Motor už konečně nestávkuje a rozjíždíme se. V7čka jde hodně ochotně od nízkých otáček a byť má výkon “jen” 47 koní, její hravost a dravost pramení ze 60 Nm točivého momentu, který podélně uložený dvouválec nabízí už při 3250 otáčkách. Je tedy více než jasné, že pro blažený pocit protáčejícího se zadního kola není třeba chodit daleko. Ostatně projev “vésedmičky” jsem si pochvaloval již vloni na modelu Stone a Stornello mě o jejích kvalitách jen ujistilo. A že válce kopnou do strany při každém otočení plynu? No jasně, jsme na guzzině, to k tomu patří!

Cesta krásně ubíhá, zadní kolo se hezky protáčí, ABSka mi do brzdění nekecá, ale každý pohled na na budíky mi připomíná, že řídím 710. kus z tisíce a že bych jen velmi nerad s těmi 207 kg italské krásy švihnul o zem. Zanedlouho jsem už naštěstí na místě a velmi záhy mi jeden z místního motokrosového osazenstva Stornello s lehkým úšklebkem chválí, že to je krásná “silnice”… No, snad si nemyslel, že se tu s nima budu prohánět?! Naše mise je ušlechtilá a pro hezkou fotku jsem ochoten obětovat dva hnědý proužky (jeden na cestu tam, druhý na cestu zpátky), ale ani o jeden víc…

moto-guzzi-v7II-stornello_0116

Ale o tom to také je. Pokud Stornello nebude stát nablýskané někde v garáži, co by chlouba prachatého pupkáče, devadesát procent času stráví na silnici a ten zbylý čas si užijete na zaprášené polňačce, kde tomu s vypnutou trakcí hezky naložíte a vyplavíte si trochu adrenalinu. Až se vrátíte na silnici, budete si užívat spíše pohodovou jízdu a při nedělní vyjížďce kolem komína si to budete brblat mezi 80 a 120 km/h. Ne snad proto, že Stornello nedokáže víc, to vůbec. Ono umí upalovat až 160 km/h, ale nemá na to zrovna stavěný podvozek. Leda, že by vás ten lehce pracující rám ve spojení s ne zrovna stoprocentně silničními gumami, nějak zvláštně uspokojoval.

moto-guzzi-v7II-stornello_1499

moto-guzzi-v7II-stornello_2040

Pokud byste si chtěli projev podvozku doladit, budete se muset spokojit s předpětím zadních pružin. Přední vidlice nejsou stavitelné, a tak si na jejich o chlup větší tuhost budete muset zvyknout. Není to nic zásadního, ale tu a tam od silnice dostanete lehce nepříjemný pozdrav. Na druhou stranu ale musím vyzdvihnout celkovou ovladatelnost a chuť motorky zatáčet, zejména pak při rychlých manévrech ve městě, kdy se potřebujete něčemu vyhnout, a nebo v terénu, kde s váhou a přenášením těžiště budete pracovat mnohem více.

Jednodušší prostě bude netahat tuhle motorku na svůj rychlostní limit a jedním z důvodů jsou i brzdy. Protože se předpokládá, že se Stornellem podniknete jednou za čas romantickou cestu mimo silnici, jsou brzdy lehce podřazené terénu. Neoplývají tak ani přílišným nástupem, ani razancí, což může být při vyšších rychlostech na silnici poněkud dobrodružné.

moto-guzzi-v7II-stornello_0024

Z pozice jezdce si ale užijete zcela klasickou jízdní pozici s relativně širokými řídítky, krásnými klasickými budíky a s ovládacími prvky “postaru”, což už se dneska moc nevidí. Lehce nepříjemným dojmem můžou působit do boků vyčuhující válce, kde zejména lidé s delšíma nohama budou řešit problém, jak se poskládat, a také na straně vedený svod výfuku, na jehož obranu musím dodat, že alespoň nepálí. Nevadil mi ale tak, jako normami uťápnutý zvuk koncovky Arrow, kterou bych já osobně trochu odšpuntoval.

moto-guzzi-v7II-stornello_0054

Přiznám se, že jsem doposud nikdy nebyl scramblery příliš nadšen, a když už by to muselo být, asi bych se díval spíš po café racerech. Ale Stornello se dle mého názoru tak trochu vymyká té přílišné praktičnosti, a odpusťte, nudnosti běžných scramblerů. Je krásné a noblesní, svému majiteli za cenu 285 tisíc korun přinese nejen ten příjemný pocit z jízdy na klasickém stroji a lehké vzrušení mimo silnici, ale hlavně pořádnou dávku exkluzivity. A o tom to, přátelé, je. Je to krásné a poetické…

V čem jsme testovali...

Moto Guzzi V7 II Stornello

+

Bonmoto

HJC RPHA 11 Epik Trip

HJC RPHA 11 Epik Trip

Zapůjčila firma: Bonmoto

+

Vágner sport

RST Blade / JKT 1055

RST Blade / JKT 1055

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Blade / 1564

RST Blade / 1564

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

Spojovací pásek oblečení RST / 0126

Spojovací pásek oblečení RST / 0126

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Urban II / 1635

RST Urban II / 1635

Zapůjčila firma: Vágner sport

Hodnocení

Klady

Zápory

+ přijemný motor
+ limitovaná edice
+ luxusní design
+ prvky z ručně broušeného hliníku

– limitovaná edice
– na silnici brzdy působí mdlejším dojmem
– vyšší cena
– na podvozku lze nastavit jen předpětí zadních pružin

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry