Test

KTM AUTONOVA BRNO - oficiální dealer KTM

KTM AUTONOVA BRNO
oficiální dealer KTM

Prodej, servis, náhradní díly a doplňky

Web: ktm-autonova.cz

První dojem z gétéčka, který dostanete, že je celkem obrovský. Jenže není. To jen ta nádrž je tak velká, zvětšili ji na 23 litrů pro delší dojezd na cestách. Vychází ze Super Duke R, to asi všichni víme, takže základem je obratná motorka, o tom není pochyb. Výkonný dvouválec ve spojení s fenomenálním podvozkem, to je kombinace snů. Snad není nutné zde plýtvat vaším časem emotivními výlevy, jak brutální motor je a jak hladce funguje podvozek, byť je to prostým faktem a továrně KTM se sluší vzdát hold. Zaměřme se na podrobnější vnímání jednotlivých věcí.

Motor do 4 tisíc otáček působí jako jiný tvor, než nad 4 tisíce. Je to nejspíš dané euronormami. Mám nicméně pocit, že po období, kdy se výrobci srovnali s předchozími normami a vyladili motory do krásných průběhů v celém spektru otáčkoměru, přišly další restrikce na čmoudy z výfuků a výrobci se tak museli pustit do dalšího kola vylaďování při průběžné touze po vyšších výkonech. Do čtyř to jede jemně, nad 4 tisíce pak motor táhne jako zběsilý. Papírových 173 koní je slušná porce a vy to cítíte každým pórem vašeho těla. Dojem pro člověka, který po takové extrémní síle netouží, je až takový, že je to možná i zbytečně silné. Měl bych si dát facku po tom, co jsem tohle napsal, protože víc koní je vždy lepších (pokud se dají dobře ovládat – což zde platí) a navíc jsou součástí pasivní bezpečnosti jezdce. Pro popsání dojmu to bylo potřebné, té síly je tam skutečně hodně. Je to jakoby velká změna z beránka ve vlka, na kterou si musíte zvyknout. Žádných rušivých vibrací jsem si nevšiml, tímto můžeme s motorem skončit.

ktm-1290-super-duke-gt-28

Pozice za řidítky je příkladná u víc strojů od KTM, a gétéčko to jen potvrzuje. Pevné sedlo, optimální pozice rukou, v tomto případě jste více vzpřímení než na sportovnějších modelech, a poloha řidítek se dá dokonce nastavovat. Naprosto fantastické je snadné a přehledné ovládání nejrůznějších nastavení. Něco jde nastavit jen, když motorka stojí, jiné věci nastavíte za jízdy, včetně například vyhřívaných rukojetí nebo tempomatu. Na poměry KTM mi přišla spojka trochu tvrdší. Jsem holt hnidopich a Rakušáci měli vždycky top měkké spojky.

ktm-1290-super-duke-gt-24

Pohyb blinkrem je tak nepatrný, že jsem si na to chvíli zvykal. Zapínání dálkových světel pohybem ukazováku od sebe mi na základních Ducích vůbec nevadilo, tady mi připadalo, že stačí nepatrně zavadit a máte tam dálkové. Je to možná tím, že tady máte s tím brutálním výkonem o něco víc práce než na jednoválcích, bůhví. U takhle hodnotné motorky bych čekal brzdy na hvězdné úrovni. Pozor, nechci tím říct, že nejsou dost dobré, ale zřetelný tlakový bod, jakási křišťálově čistá čitelnost přední brzdy, ta tam není. Což vám vadí snad jen při pokusech o stoppie a na okruhu. Hnidopišství? Rozhodně ano :-)

Když jsme u těch nastavení, řekněme si, co všechno nám menu nabízí. Nastavení předpětí pružin, informace o tlaku v pneumatikách, přibrzdění při rozjíždění do kopce, centrální ABS, stabilizační systém (to je dokonalost sama, tohle vám, přátelé, může leckdy zachránit krk – vyzkoušeno osobně na kusu štěrku na silnici), kontrola trakce (rovněž kus konstrukčního génia, byť když si ji nevypnete, tak vám brání přizvedávat přední kolo přes spojku), slipper clutch, automatické vypínání blinkrů, nastavení režimu plynu – když jedete na rozbitém povrchu nebo prostě máte blbý den a chcete mít klid, nastavíte si Rain a reakce plynu jsou plynulejší a mírnější. Opět – bomba, můžete si vybrat, jestli chcete pro tuto chvíli bestii, nebo mírnějšího parťáka.

ktm-1290-super-duke-gt-18

Skvělým doplňkem pro technokratické detailisty jsou přídavná světla pro svícení v zatáčkách. Nejen, že skutečně pomáhají viditelnosti ve vinglech, ale navíc podtrhují futuristický, moderní vzhled gétéčka. Může a nemusí se líbit, ale designérská práce odvedená na tomhle modelu je silně profesionální. A k tomu můžete při zastavené motorce jenom spustit test těch světel a ohromovat své kamarády elektrikáře.

Ze sportovního světa sem zavítalo i rychlořazení, což se může hodit při návštěvách okruhu. Bohužel módní výstřelek v podobě downshiftingu tu zatím nenajdeme. Kdy konečně výrobci začnou montovat na své motorky všechno, co mají k dispozici, a my si jen vybereme, co chceme zrovna používat?! Je mi jasné, že si musejí nechávat něco v záloze pro další ročníky každého modelu, ale to je právě jen stupidní marketing, obchodní záměry, zatímco přirozené by mi přišlo, kdyby do nás pustili všechno, co v danou chvíli mají a dokážou, no ne?

ktm-1290-super-duke-gt-37

Zajímavý je semiaktivní podvozek od tradičního dodavatele pro KTM – WP, který dokáže do jedné setiny sekundy přizpůsobovat nastavení tlumičů díky senzorům v levé vidli a na kyvce. I díky zmíněnému nastavování předpětí pružin máte ze stroje stoprocentní pocit, stejně jako je příjemná zpětná vazba. Cítíte se dobře a jistě jak při mírnějším tempu, tak když jedete palbu, a k tomu přidejte tu stabilizaci, a začínáte si uvědomovat, že se právě nacházíte v motocyklovém nebi. V některých chvílích se mi myšlenky vzdálily až k úvahám o tom, aby moje pýcha a chuť pokoušet limity nebyla ztrestána nějakým zásahem zvenčí. I když elektronické systémy dokážou kdysi nepředstavitelné divy, nejspíš bychom si měli vždy podržet trochu rozumu a neriskovat příliš. Od toho máme nějaké ty okruhy, na nichž neproletíme plotem do prasečáku…

Z těchhle myšlenek si můžete udělat představu, co všechno GT dokáže a kam až vás pustí. Co mi vyloženě vadilo, bylo opětovné zapínání ABS, když vám motorka chcípne nebo když použijete i jen chcípák (ani nemusíte vypínat klíčkem). Vím, že je to kravina, ale když fotíte a potřebujete otáčet motorku kolem nohy a zvedat ji na přední, tak vám znovu zapnuté ABS rozhodí sandál (To by vážně jednoho naštvalo :) – pozn. redakce).

ktm-1290-super-duke-gt-32

Pochválit je nutné také systém přichycení kufrů přímo na podsedlový rám bez nějakých dalších nosičů – šetří to místo a motorka nemusí být příliš široká. V nabídce už by měl být kromě bočních kufrů i velký topcase. Poznámka mého kameramana, který kritizoval vlnění motorky v rychlosti přes 220 km/h s namontovanými kufry, mi vlastně přijde legrační.

Navíc po svezení a chvíli mudrování dospěl k závěru, že potřebuje GT nutně jako svou šestou motorku, protože dokáže všechno, co ty ostatní, a většinu mnohem lépe. A to v jednom balení. Co víc může být k takové motorce řečeno, než že je tak nabitá technologiemi a dokáže všechno tak dobře, že se do ní jezdci zamilovávají během pár kilometrů. A to není vzhledově za krasavici, ale spíš za kontroverzního drsoně. Cena není malá, ale tady neplatíte za styl, nýbrž za dobře odvedenou práci vývojářů, vizionářů a techniků. A to technokrata potěší. Nemluvě o zážitcích, které vás s tou náloží čekají.

Konfigurátor

Verze s vybranými doplňky

Verze s vybranými doplňky

Základní verze

Základní verze

TIP: Zkuste si vlastní konfiguraci na oficiálním webu KTM

Mimochodem, letos na skvělém KTM Festivalu jsme měli možnost otestovat a nafotit také druhou barevnou variantu GTčka, která, uznejte sami, není vůbec špatná…

ktm-1290-super-duke-gt-45

V čem jsme testovali...

KTM 1290 Super Duke GT

+

Bonmoto

HJC RPHA 11 Skyrim

HJC RPHA 11 Skyrim

Zapůjčila firma: Bonmoto

+

Modeka

Modeka Magellanic

Modeka Magellanic

Zapůjčila firma: Modeka

+

Modeka

Modeka Magellanic (pánské kalhoty)

Modeka Magellanic (pánské kalhoty)

Zapůjčila firma: Modeka

Hodnocení

Klady

Zápory

+ dobře fungující elektronické systémy
+ výkonný motor
+ famózní podvozek
+ ovládání menu
+ chytře uchycené kufry

– nepatrný pohyb zapínání blinkrů (taková blbost, musím se smát, že to sem vůbec píšu…)
– ABS se vtírá hned po chcípnutí
– ne tak jasný záběr brzd

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry