Test

Musíme si zvykat, že povedený design už dávno není jen devizou Italů. Tenhle Crossrunner se prostě povedl. Motorku jsme na testování dostali navíc se sadou Adventure, která standardní model rozšiřuje o dvojici bočních kufrů s jednoduchým systémem upínání, trubkový rám a mlhová světla, která prostě nepřehlédnete. Honda nezapomněla ani na centrální stojan, který ocení každý cestovatel. Co říkáte? Taky se vám s touto sadou líbí ještě víc?

_MG_8960

Oproti minulému Crossrunnerovi doznala motorka hodně změn. Inženýři Hondy si pohráli s motorem – dostali z něj o 4 koně vyšší výkon, o 2,2 Nm vyšší krouťák, a zároveň vylepšili sepnutí systému VTEC. Celkově Crossrunner narostl o 25 mm do výšky a má o 11 mm delší rozvor. Došlo i k přesunutí chladiče z boku motoru před něj, díky čemu je motorka užší. Pro snížení váhy pak ještě dostala podsedlový rám z hliníku namísto ocelových trubek.

Na motorce na první pohled zaujme zpracování, protože všechno do sebe hezky zapadá a na ničem nemáte pocit, že by se šetřilo. Za zmínku rozhodně stojí i přední LED světlo. To v noci stejně dobře svítí, jak ve dne vypadá. Trochu mě překvapilo, že ochrana proti větru není nastavitelná. To jsem ale jen hledal vychytávky před jízdou. Po ní mi bylo jasné, že štítek plní svoji funkci velice dobře, a to i s mojí výškou asi 192 cm. Široké a pohodlné sedlo je na mě, i v jeho vyšší pozici, vcelku nízko a nohy svírají ostřejší úhel, než na jiných cestovních motorkách. To samé u spolujezdce, který má kolena o něco výše než zadek, což může být při delších cestách ne zrovna komfortní. Zato řidítka jsou široká a padnou přesně do ruky.

_MG_8987

Co z pohledu jezdce určitě oceníte, je display. Ze začátku jsem si myslel, že je dotykový, ale není. Využívá technologii reverzního LCD s bílým podsvícením, jako když jsme na škole v nudných hodinách obraceli sklíčko na digitálkách. Výhodné na tom je, že čím víc svítí sluníčko, tím lépe jde display číst. A to se hodí, protože souběžně zobrazuje spousty informací. Kromě těch samozřejmých, jako jsou otáčky a rychlost, tu najdete také teplotu, spotřebu, dojezd, kontrolu trakce a třeba i stupeň vyhřívání rukojetí. Zpočátku se může zdát, že těch informací je nějak moc, ale dá se na to rychle zvyknout.

Přepínač vyhřívání rukojetí je šikovně umístěn u levé ruky a jde kdykoliv pohodlně zapnout, aniž bych musel někam zbytečně natahovat palec. Navíc se na levou ruku nemusím ani dívat, protože stupeň vyhřívání se ukazuje na displayi. Vypínač kontroly trakce už tak šikovně umístěný není, ale popravdě, kolikrát za jízdu si s přepínáním kontroly trakce chcete hrát? Pro úplné vypnutí jak vyhřívání rukojetí, tak kontroly trakce, je potřeba tlačítka pořádně dlouho podržet. Po vypnutí trakce pak zůstane na displayi svítit výstražná kontrolka a ta svítí tak výrazně, že ji jen těžko někdo přehlédne. Důležité je, že Crossrunner má tyto dvě vychytávky v základní výbavě.

Motorka je poslušná a do zatáček se vodí s lehkostí. Na klikatých silnicích bude Crossrunner jako doma. Podvozek je naladěn neutrálně a šikovně tlumí nerovnosti na našich silnicích. Je potřeba si ho však nastavit na vaši váhu. Pokud se budete na motorce střídat třeba s někým lehčím, budete se divit, co to ten podvozek najednou dělá. Vyšší zdvihy můžou v některých z nás evokovat závan terénu, ale tahle motorka patří primárně na silnici (vyzkoušeno za vás :)). Podvozek je jak vpředu, tak i vzadu plně nastavitelný. Brzdy fungují pěkně čitelně, avšak přední lépe, protože zadní je trochu gumovější, ale spousta lidí ji nikdy nepoužije. Řazení je přesné, a pokud si budete chtít jízdu užít, tak pojedete svižněji a budete řadit často. Bezva vychytávka je automatické vypínání blinkrů, kdy řídící jednotka pozná, že už jste ukončili zatáčení.

Konečně se dostáváme k motoru. Motor V4 v sobě skrývá spoustu emocí, Honda ho navíc už klasicky okořenila systémem VTEC. Co to znamená? Nic jiného, než že kolem 6000 otáček přidá dalších 8 ventilů. Je vidět, že tady „pár chytrých hlav“ z Hondy hodně zapracovalo, protože tento výkonový zlom už není tak rázný jako dříve. Ano, to jsou ty peprné příběhy co se stane, když se vám spustí VTEC v zatáčce. Tady je to jiné. Sice stále cítíte nakopnutí, ale všechno se to stane velice sofistikovaně. Navíc je “ječení“ ve vyšších otáčkách až návykové.

_MG_8946

Jak to všechno shrnout? Motorka jako celek funguje výborně.Je dobré, že i v této době chorobného šetření se najde motorka, která je kvalitně zpracovaná, všechno na ní lícuje. Doslova z ní dýchá pocit luxusu, který se však projevuje i na ceně – 324 900 Kč + příplatek za Adventure sadu 52 900 Kč. Zadní letmo uložené kolo je už jen třešnička na dortu. Věřím, že si motorku užijí spíše jezdci menší než 185 cm. Pro ty vyšší má však Honda také řešení, a to v podobě VFR 1200 X.

Hodnocení

Klady

Zápory

+ kontrola trakce a vyhřívané rukojeti v základní výbavě
+ hravý motor

– ergonomie spolujezdce
– pocitově vyšší hmotnost

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Oficiální video