Test

Když jsem v pražské prodejně MCH vyzvedával novinku Hondy, model CB500F, jako by na mě dýchlo trochu té nostalgie z doby, kdy jsem na motorce začínal. Na jednu stranu to byly fakt kouzelné časy, ale z dnešního pohledu taky dost velký punk. Papíry na “velkou” motorku jste, v případě ukecání jednoho z rodičů jako já, mohli získat už v sedmnácti a první zkušenosti posbírat opravdu na ledasčem. A rozhodně to nemyslím v pozitivním smyslu…

honda-cb500f-0471

Tehdy nebylo zdaleka tolik entry-level modelů, jako máme dnes a hlavně dost lidí trpělo představou, že pořádná motorka musí mít alespoň sto koní. Ne všichni ale domysleli, že motorka pak i něco váží a že na ní nejde tahat za plyn jak za cecky dojný krávy, protože to vyžaduje jisté návyky, které novic teprve musí získat. Hloupé ale je, když se o to snažíte na staré stokoňové vráně, která má výkonový kopanec, od tekoucích vidlic mastné kotouče a štafle místo podvozku.

honda-cb500f-0241

Chvála bohu za legislativní změnu a vznik skupiny A2 (do 35 kW), která sice někomu může připadat jako překážka na cestě za velkým “Ačkem”, ale podívejte se dnešní nabídku modelů – to je naprostá fantazie! Zareagovala na to i Honda, která před pár lety změnila koncept a vytvořila novou rodinu tří půllitrových modelů, kde po boku sportovní CBR500R a dobrodružné CB500X najdeme i právě testovanou naked CB500F.

honda-cb500f-0437

Když jsem nové CBčko viděl poprvé, musím se přiznat, že jsem se přistihl s lehce pootevřenou pusou. Okamžitě jsem zavzpomínal, jak jsme kdysi z motorek sundavali všechny ty “kraviny”, které tam nemusí být – třeba zrcátka, budíky, světlo a stavěli jsme krutopřísný streety. Efko se tímto stylem hodně inspirovalo, čímž neříkám, že Honda ušetřila na dílech :). Jen vsadila na ostře laděné rysy a hodně agresivní přední masku s povedeným LEDkovým světlem, široká řídítka a díky dalším designovým změnám dokázala i hezky prodat zbrusu nový motor.

A vězte, že si tento kapalinou chlazený řadový dvouválec zamilujete během chvilky. Nabídne totiž krásně jemný chod, dobrou dynamiku, ale hlavně pozvolný nárůst točivého momentu, což nejvíce ocení právě začínající jezdci. Maximálního krouťáku 43 Nm dosáhne v 7 tisících, ale krásně se sbírá už od 4 tisíc a rozhodně se nemusíte bát žádné pasti v podobě šíleného nástupu. Nejvyššího, kategorií stanoveného výkonu 47 koní (35 kW) pak dvouválec dosáhne v 8500 otáčkách, což by mělo Hondu rozpohybovat na maximálku 170 km/h. Jeho největší devizou jsou ale již zmíněné vybrané mravy a když se otrkáte, taháte víc a víc jedete.

honda-cb500f-0572

Po usednutí za řídítka se budete cítit opravdu pohodlně. Sedlo jezdce je dobře tvarované a vpředu úzké, takže při jeho výšce 78,5 cm nad zemí by i lidé menšího vzrůstu měli dobře dosáhnout na zem. Za jízdy pak díky zkosení v jeho přední části můžete krásně stisknout nádrž a ve spojení s širokými řídítky pak s motorkou doslova splynete v jeden celek. A to se pak motorka vodí jedna báseň, čemuž samozřejmě napomáhá také dobré rozložení váhy a také nízká hmotnost – 190 kg se všemi náplněmi.

Přístrojová deska je schovaná v masce nad světlem a poskytuje přehledné informace o otáčkách a rychlosti, stavu paliva, čase a samozřejmě odjetých kilometrech. Displej z tekutých krystalů je dobře čitelný i na ostrém slunci a v noci má hezké modré podsvícení. Nad ním jsou umístěné kontrolky, ze kterých nejčastěji budete hledět na zelené Nko neutrálu a šipky směrových světel.

honda-cb500f-0433

Že Honda tímto modelem cílí nejen na začátečníky, ale i na městský provoz, je patrné též z ovládacích prvků na řídítkách. Alespoň tak na mě působí velká trojúhelníková tlačítka varovných blinkrů na pravém řídítku a klakson na levém. Přepínač směrových světel je až pod ním v místě, kde dřív býval tak nějak unifikovaně klakson, takže se mi nejednou povedlo místo blikání zatroubit. Ale co, tak ať se všichni podívají na fešáka na pěkné motorce…

Co mě opravdu potěšilo, byla možnost nastavení páčky přední brzdy, což rozhodně přidá na celkově lepším pocitu z brzdění. Brzdy se na CB500F dobře dávkují a nemají žádný přehnaný nástup a jsou navíc podpořené ABSkou, která nastupuje přesně v momentu, kdy začíná být potřeba. A nebudu tvrdit, že jsem nebyl mile překvapen. U motorky cílící na mladší jezdce bych na jednu stranu očekával dřívější zásah, ale na druhou je určitě lepší, pokud se naučí brzdit bez utírání zadku. No a to nejlepší na konec. V brzdné soustavě samozřejmě nemohu opomenout fešné vykousnuté kotouče, které motorce dodávají sportovní šmrnc.

Skvělé ovladatelnosti nejen ve městě, ale i na našich udrncaných okreskách CB500F vděčí, kromě již zmíněné nízké váhy a jejímu dobrému rozložení, také částečně stavitelnému podvozku. Zde bude hodně záležet na tom, kde a jak budete Hondu používat. Pro začátečníka a běžný uživatelský provoz bych jej celkově o malinko poměkčil, aby na nerovnosti reagoval s větším klidem. I tak jej musím pochválit, že je pobíral statečně, ale celkově prostě působil trochu tvrdším dojmem. Zkušenější jezdec by možná naopak ještě přitvrdil zadní tlumič, díky čemuž by se motorka při “sportovnějším” zacházení více uklidnila.

honda-cb500f-0546

Na jednu stranu možná trochu lituji, že taková motorka neexistovala v době, kdy jsem začínal. Na druhou si ale říkám, že i jako zkušenému jezdci mi CB500F má sakra co nabídnout. Je to krásná, malá a dobře ovladatelná motorka s kultivovaným motorem, plně stavitelným podvozkem a několika dalšími pozitivy, se kterou můžete přes týden jezdit po městě do práce a o víkendu se jen tak sklouznout někam dál. A ve finále je i jedno, jestli na motorce začínáte, nebo už máte něco odježděno. Vždycky to pro vás bude prima kámoš, co jezdí za čtyři na sto, a dokud mu budete mazat řetěz a měnit olej, věřím, že bude věrně sloužit dlouhé roky. A pokud patříte mezi ty, kdo si rádi motorku vylepšují, mám pro vás dobrou zprávu. Honda i k tomuto modelu nabízí spoustu doplňků a příslušenství.

V čem jsme testovali...

Honda CB500F

+

Bonmoto

HJC RPHA 11 Epik Trip

HJC RPHA 11 Epik Trip

Zapůjčila firma: Bonmoto

+

MBW

MBW Neat

MBW Neat

Zapůjčila firma: MBW

+

Vágner sport

RST Blade / 1564

RST Blade / 1564

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Urban II / 1635

RST Urban II / 1635

Zapůjčila firma: Vágner sport

Hodnocení

Klady

Zápory

+ sexy design inspirovaný streetfightery
+ nový motor s jemným chodem a pozvolnou křivkou točivého momentu
+ ABS nezabírá ukvapeně
+ nastavitelná páčka přední brzdy
+ částečně stavitelný podvozek

– trochu horší zrcátka
– pokud to nebude vaše první motorka, budete místo blikání troubit
– klakson trčící pod chladičem

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry