Představení

Už když Ducati prezentovala video vyvedené celé v černé barvě s magickým písmenem X s tím, že se chystá do dvou nových segmentů na trhu, vyvolala pořádnou vlnu vzruchu. Celé to pak ještě umocnily špionážní fotky kolující po internetu. Vše se jasně odhalilo až na loňské Eicmě, kde jsme se dozvěděli i to, co značí písmeno X. Mezi dalšími novinkami zde byl představen právě i model čistokrevného cruiseru nesoucí označení XDiavel. Nebudu zastírat, že se mi hodně mi líbí i normální Diavel, ale nový XDiavel se mi zalíbil ještě více. Nemohl jsem se dočkat, až v sezoně usednu za jeho řídítka, ale pak se stalo něco, co jsem tak trochu nečekal. Díky společnosti Moto Italia jsem se mohl zúčastnit zahraničního testování, za což jim patří mé obrovské díky.

_TI35642_logo

Když jsem se dozvěděl, že proběhne v Kalifornii, zvýšila se trochu moje nervozita z dlouhé cesty. Ale čím více se blížilo magické datum na konci ledna, rostlo očekávání, jaký nový model vlastně bude. Bylo nám doporučeno letět dříve, abychom se všichni srovnali s časovým posunem. První noc tedy proběhla v hotelu na pláži u Pacifiku a ty další už přímo ve středu města San Diego, který byl vyzdoben nápisy XDiavel. Celá prezentace začínala tiskovou konferencí na palubě lodi, ale jelikož bylo větrno, tak jsme ani z přístavu nevyrazili. Ani to ale nepřerušilo atmosféru večera, kde byl povinný dress code, který se musel vměstnat do kufru k motorkářskému oblečení.

Jako první promluvil produktový manager Stefano Tarabusi a představil novinku z obchodního hlediska. Nejprve bylo zmíněno, že nový model má s klasickým Diavelem společné pouze dvě věci, a to zadní 240 mm širokou gumu a použitý systém brzd (velikost kotoučů a třmeny Brembo Monobloc). Pak přišlo na řadu magické písmeno X. Jedná se o spojení dvou světů, které se na první pohled neslučují. Tím prvním je svět klasických cruiserů (dlouhý rozvor, nízký posed, tvarovaná nádrž), tím druhým je svět Ducati s jejich klasickými hodnotami a perfektním designem komponentů „element by element“. Vysvětlení černé barvy je také docela jednoduché, XDiavelu patří barva černá, proto bude základní model k dostání pouze v černé matné a vrcholná verze S v lesklé černé s matným pruhem s červenou linkou. V tomto duchu se ponese i celá kolekce oblečení a doplňků.

_TI14490_logo

Jak nám bylo potvrzeno už v Miláně, Ducati se na výrobu modelu dostatečně připravila. Její konstruktéři vyrazili do USA, aby tuto kategorii vůbec pochopili. Testovali motocykly různých výrobců, najezdili na nich mnoho kilometrů a mluvili s místními. Poté vznikla první skica, která se nakonec od skutečného motocyklu moc neliší. Takže spojili nízký posed na motocyklu s dlouhým rozvorem, protaženou nádrží s klasickými hodnotami Ducati, jako jsou trubkový rám, špičkové komponenty, silný a agilní motor a v neposlední řadě dokonalý design. Ten musel být sexy a bajk musí vypadat štíhle. Jedná se tedy o první techno cruiser s vodním chlazením motoru v tomto segmentu.

Dalšími zajímavými prezentovanými čísly jsou 50006040. Co vlastně tato čísla znamenají?
Číslice 5000 značí otáčky, kdy vrcholí křivka kroutícího momentu motoru. Číslo 60 je počet kombinací sedla, stupaček a řidítek. Jak to? Sedlo nabízí 5 variant (základní, komfort-širší, nižšího -10 mm, vyššího +20 mm a koženého), 4 pozice stupaček (střední, přední +22,5 mm a zadní – 22,5 mm a v příslušenství by se měl objevit set ve středu motorky) a 3 pozice řidítek (střední, přední set -25 mm a  zadní set +25 mm). Posledním číslem je 40, a to značí maximální náklon motocyklu. V nabídce jsou ještě dvě sedla spolujezdce, včetně opěrky, a přednastavené designové a funkční balíčky Urban, Touring, Sport, které obsahují různé doplňky.

LG4_9948_logo

Motor je král

Jako druhý k nám promluvil projektový manager Eugenio Gherardi, který XDiavel představil podrobněji. Hlavním prvkem celého bajku a králem je zde motor. Ten vychází z agregátu použitého v modelu Multistrada 1200. Takže klasický elkový dvouválec Testastretta 11 s variabilním časováním ventilů u Ducati značeného DVT. Vrtání bylo zachováno na 106 mm, ale byl zvětšen zdvih motoru, a to na 71,5 mm. Tím došlo k navýšení obsahu na 1262 kubíků. Výkon motoru nebyl úplně hlavní parametr, ale i tak má hodně pěkných 156 koní při 9500 otáčkách. Hlavním parametrem zde byla hodnota a hlavně průběh kroutícího momentu. Ten je 128,9 Nm už při zmiňovaných 5000 otáčkách, ale s plochou křivkou, která padá dolů až při překročení 8500 otáček. Již ve 2100 otáčkách je k dispozici 70 procent.

_M4S7481_logo

Motor jde samozřejmě nastavovat ve třech výkonových režimech. Sport má maximální výkon s agresivní křivkou, Touring dává plný výkon, ale křivka je jemněji naladěna, a u Urbanu výkon klesne na 100 koní a křivka má nejjemnější nastavení. Ale několik změn se odehrálo i zvenčí. Vodní pumpa se přestěhovala mezi válce, čímž se podařilo schovat i celé potrubí k chladiči a motor je na pohled krásně čistý. Motocykl je vybaven antihoppingovou spojkou v olejové náplni. Přes šestistupňovou převodovku se poprvé u značky Ducati přenáší výkon na zadní kolo přes řemen s karbonovými vlákny.

Nesmí chybět ani pořádná porce elektroniky. O výkonových režimech už řeč byla, dalšími pomocníky jsou jízdní režimy, systém ABS s funkcí cornering braking (umožňuje bezpečné brzdění v zatáčkách) a osmistupňovou kontrolou trakce DTC. Obě tyto vymoženosti jsou obsaženy v Ducati safety packu. Posledním hodně zajímavým pomocníkem je DPL (Ducati power launch). Má tři režimy a jedná se o maximální zátah při rozjezdu bez ztráty ovladatelnosti. A jak to funguje? Zmáčknete spojku, zařadíte jedničku a motor vytočíte do maxima dle zvoleného režimu. Poté pouštíte spojkovou páčku a motorka vystřelí kupředu jak z praku, osobně vyzkoušeno! Systém přestává fungovat po překročení 120 km/h, zařazením 3. rychlostního stupně, nebo když rychlost klesne pod 5 km/h. Mezi další elektronické vychytávky patří bezklíčkové zapalování či LED osvětlení, verze S navíc používá systém DRL (Daytime running light) denní svícení a je rovněž vybavena tempomatem.

L75_5987_logo

Design motocyklu je čistý, přizpůsobený potřebám segmentu, ale zachovává si všechny klasické prvky značky. Jsou to například přední USD vidlice u verze S se speciální úpravou DLC, zadní centrální tlumič Sachs Monoshock, kolo Enkei a brzdy Brembo.

Rozdíly mezi základní a verzí S jsou patrné už na první pohled. Každý si všimne matné černé barvy základního modelu, jiného designu a barvy kol a méně propracovaných doplňků (kryty rozvodů, barva a úprava jednostranné kyvné zadní vidlice). Velký rozdíl je také v použitých brzdičích. Základ má Brembo Monobloc M4-32 oproti ultimativním M50 na verzi S. Ta má lesklou černou barvu, hezčí a lépe opracovaná kola, hlavně hezké zadní. Má také jinak zpracované komponenty (kryty rozvodů, držáky zrcátek) a odlišně vypadající prošité sedlo. Po úspěšné prezentaci už všichni toužili po prvních kilometrech.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Test