Test

Necelé dva roky od představení reinkarnované modelové řady Scrambler z let 1962-74 je nutno říci, že Ducati udeřila na retrohlavičku a pěkně zostra. Tahle libová life-stylová záležitost se vloni stala desátou nejprodávanější motorkou nad 500 cm3 s více než 16 000 celosvětově prodanými kusy. Rozhodně to není malé číslo, obzvláště když přihlédneme k faktu, že na takovou motorku jsme u výrobce z Borgo Panigale vůbec nebyli zvyklí. Tedy přinejmenším ne od sedmdesátých let.

ducati-scrambler-sixty2-0468

Velký Scrambler, odpusťte mi to označení, se aktuálně nabízí v šesti různých variantách: Icon, Urban Enduro, Full Throttle, Classic, Flat Track Pro a Italia Independent, přičemž všechny verze jsou postavené na lehce odkoňovaném 803 cm3 motoru z Monsteru 796.

ducati-scrambler-models

Ten je, pokud jste to nevěděli, možné seškrtit na 35 kw, aby se výkonem vešel do řidičského oprávnění A2, takže tohle patrně nebude ten hlavní důvod, proč se v modelové řadě objevil sedmý statečný s objemem 399 cm3 a názvem Sixty2. Ten na první pohled lehký náznak kanibalismu je tedy ve skutečnosti spíš snahou zacílit na asijský trh (kde mají menší kubatury jisté výhody), začínající bikery a ano – ženy.

Název Sixty2 je nepochybným odkazem na letopočet prvního uvedení Scrambleru a připomíná to také nápis na víčku nádrže: “BORN FREE -1962-”. Takových momentů ale na Sixty2 najdeme vícero – třeba tvar klíčku připomínající tvar původního zapínání světel, paprsková kola ve stylu old-schoolových flat trackerů, tvar zadní kyvné vidlice a ve finále i samotný čtyřsetkubíkový motor, který má k objemu původních Scramblerů rozhodně blíž než našlapanější osmistovka. Sixty2 se navíc nechalo inspirovat i kulturou mladých, zejména skateboardingem, surfingem a pop music a přitom zůstalo stále plnohodnotným Scramblerem se vším všudy.

ducati-scrambler-sixty2-0557

Co rozhodně zaujme na dvaašedesátce na první pohled, jsou tři barevná retro provedení. Jsou to “Shining Black”, “Atomic Tangerine” a “Ocean Grey”, kde zejména poslední barvu (jo, to je ta vyblitá modrá) známe dobře z kuchyňských spotřebičů domácností 50. a 60. let. Oproti ostatním “velkým” modelům byla použita o chlup větší nádrž, obyčejné vidlice namísto USD a trochu nešťastným odkazem na své předky jsou černá kulatá zrcátka, ve kterých sice vidíte skvěle, ale neoplývají zrovna přehnanou estetikou a ještě jsou příliš blízko řídítkům…

Slider 1Slider 2Slider 3

Jízda v sedle tohohle stroje je skvělým zážitkem, alespoň já jsem si ji užíval. Oproti velkému Scrambleru je sice jen o pár kilo lehčí, ale díky velmi nízkému těžišti a dobrému rozložení váhy jde o opravdu skvěle ovladatelnou motorku. Vzpřímený posez je velice pohodlný a přispívají k tomu i vysoko posazená řídítka. Ta mi sice zpočátku připadala až příliš vysoko, ale zase se díky nim motorka mnohem lépe ovládá, než kdyby byla moc nízko. Jednu výtku bych ale přeci jen měl, a to menší rejd. Pokud totiž chytnete kolonu, což ve velkých městech během dne není žádné extra umění, při kličkování mezi stojícími auty brzy zjistíte, že jste na dorazech dřív, než by bývalo bylo třeba. Ale co už…

Jak už jsem uvedl v nadpisu, bavíme se o entry-level biku, takže pokud trpíte neutěšitelnou touhou se přizabít na silné motorce, od Sixty2 dejte ruce pryč… Pokud ale chcete mít styl a užívat si jízdu po městě a kolem něj, to je pak jiná! Srdcem motorky je dvouventilový vzduchem chlazený dvouválec o objemu 399 cm3, který dává výkon 41 koní. U větších dvouventilů jsme zvyklí na silnější spodek, ale v případě Sixty2 se bavíme spíše o nenásilném výkonu a pozvolném nárůstu točivého momentu až do 6-7 tisíc otáček, kde motor jakoby chytí druhý dech a až do devíti tisíc je znát citelný nárůst krouťáku. Pokud tedy dostanete “rapla”, musíte ho držet v tomto rozmezí, kde “Duci” jede jako z praku.

Není to nic na závodění, ale na svižný přejezd městem nebo na vyjížďku o víkendu tenhle motor rozhodně službu udělá. (Ostatně, já jsem Scramblera vytáhl i na dálnici a maximální rychlost 155 km/h mi, na rozdíl od orgánů, přijde vcelku v pohodě.) Ruku v ruce s tím jde také podvozek. O tlumení předního kola se starají tradiční vidlice Showa o průměru 41 mm bez možnosti nastavení, u zadního tlumiče Kayaba si ale můžete nastavit předpětí, přičemž zdvih obou vidlic je 150 mm, což je poměrně dost na pobrání i větších výmolů. Podvozek je celkově měkčí a při hulváčtějším zacházení ucítíte, že trochu pracuje, ale to už musíte jet poměrně dost na hraně.

ducati-scrambler-sixty2-1053

ducati-scrambler-sixty2-1091

O brzdění se krom slušného brzdného momentu motoru (mimochodem, při zavření plynu reaguje motor krásně měkce a pružně) starají také ABSkou vybavené kotoučové brzdy, které (opět s přihlédnutím road/off-road kompromisní vzorek Pirelli MT 60 RS) mají tendenci zasahovat poměrně brzy. I vzhledem k dobrému dávkování nemůžu na jejich adresu říct jediné křivé slovo a i při ostřejší jízdě zůstalo mé spodní prádlo v suchu…

Z hlediska ovládání patří Sixty2 k těm pohodovějším motorkám. Sice je vybavena typicky “ducatími” ovladači (přepínač blinkrů, procházení menu na displeji) na levé ruce a blbuvzdorným starterem a chcípákem na pravé ruce, se kterými můžete chvíli bojovat, pokud nejste zvyklí, ale jinak zde nečíhají žádné technické nástrahy.

Jak je dnes zvykem, analogový tachometr je čím dál větší raritou, takže i zde najdeme kruhový digitální displej. Ten je bohužel pod ostrým denním světlem trochu hůře čitelný, ale i tak poskytuje veškeré potřebné informace, jako jsou rychlost, čas, teplota, denní počítadla, ukazatel bočního stojánku (to je fajn funkce, zejména pro začátečníky) a otáčkoměr. Ten je zde spíš jako designovka v dolní polovině a čárky na něm zase tak trochu odkazují na denní LED proužky, které jsou na světle. Ty jsou mimochodem velmi zdařilé a motorce opravdu sluší. Pokud se na světlo podíváte zblízka, zjistíte, že kryt žárovky v parabole nese logo Ducati.

ducati-scrambler-sixty2-0478

Nestává se mi to často, ale na Scrambleru Sixty2 jsem jel v noci a musím říci, že na potkávací světla svítí opravdu velmi dobře. Dokonce tak dobře, že mě občas přisleplí protijedoucí řidiči upozorňovali dálkovými světly. Oproti tomu dálkové světlo působí trochu ochable, ale opět přihlížím na to, že se nejedná o dálkoplaz na noční výlety, nýbrž zábavnou motorku na den.

A tak to vidíte. Krásně jste to přelouskali a žádný plnovous nenarostl, z plandavého trička se nestala plandavá flanelová košile a vše je při starém. Sixty2 je prostě takový entry-level za prémiovou cenu, po kterém půjdou mladí, zkušenosti sbírající jezdci a naše drahé polovičky. Zkrátka, pokud je vám 18 a tatík s plnovousem (a tou ulízanou patkou) dráždí velkého Scramblera, nebo jste něžná květina mající respekt před osmi sty kubíky, tohle je ideální bajk pro vás. Nemusíte kupovat toho skútra od V, užijete si spoustu zábavy a budete mít nepochybně styl, který je možná dále pilovat, protože Ducati nabízí spoustu doplňků a příslušenství.

V čem jsme testovali...

Ducati Scrambler Sixty2

+

Bonmoto

HJC RPHA 11 Epik Trip

HJC RPHA 11 Epik Trip

Zapůjčila firma: Bonmoto

+

Vágner sport

RST Blade / JKT 1055

RST Blade / JKT 1055

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Blade / 1564

RST Blade / 1564

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

Spojovací pásek oblečení RST / 0126

Spojovací pásek oblečení RST / 0126

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

RST Aramid Technical Jeans / JN 2210

Zapůjčila firma: Vágner sport

+

Vágner sport

RST Urban II / 1635

RST Urban II / 1635

Zapůjčila firma: Vágner sport

Chvíli jsme zvažovali, zda následující fotky vůbec vypustíme ven, protože závodní dráha ve Vysokém Mýtě není zrovna nativní prostředí tohohle biku. Nicméně test se nám sešel spolu s naší poslední letošní Silniční motoškolou, a tak jsme toho využili.

ducati-scrambler-sixty2-0062

V čem jsme testovali...

Ducati Scrambler Sixty2

Hodnocení

Klady

Zápory

+ skvělý design
+ příjemný motor
+ ABS
+ dobře ovladatelná

– menší rejd
– zrcátka jsou příliš blízko řídítkům
– hůře čitelný displej na ostrém slunci
– hůře vyklopitelný stojánek

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry