Test

Ale kdeže… Tak jednoduché to samozřejmě nebylo. Nové Tuono se přesto své sportovní sestřičce RSV4, na které mimochodem Lorenzo Savadori letos vyhrál šampionát STK 1000 v rámci World SBK, hodně blíží.

Tuono lze pořídit v modré a šedivé barvě. Komu by to nestačilo, je tu i model Factory, kde jsou barvy stejné jako na speciálu WSBK (a k nim, pravda, i komplet podvozek Öhlins). Nám se do rukou dostala šedá verze. Zní to obyčejně, ale je jednoduše nádherná.

Nová přední maska, která také vychází z RSV4, vypadá hodně agresivně. Dominují světlomety a náfuky sání. Sériový štítek plní svoji práci dobře a odvádí hodně vzduchu mimo jezdce. Na to, jak vypadá minimalisticky, tak to klobouk dolů. Podsedlovka zůstala z předchozího modelu Tuona, takže pod sedlo schováte opět tak akorát malý techničák. Víc se tam bohužel nevejde.

_MG_8793

Motor oproti svému předchůdci disponuje výkonem 175 koní při 11 000 otáčkách, což znamená nárůst o téměř 10 koní. Vděčí za to zvětšenému vrtání, díky kterému se zvedl zdvihový objem z 999,6 na 1077 ccm. Tím se také posunula hodnota krouťáku na slastných 120 Nm, navíc do nižších otáček. A protože se bavíme o opravdu dospělých hodnotách, nechybí samozřejmě tři přepínatelné palivové mapy. Jak je u Aprilie zvykem, průběh výkonu motoru si přepínáte po nastartování tlačítkem startéru.

Zde proběhlo několik významných změn. Management motoru „Ride-by-Wire“ dostal na základě zkušeností ze závodů WSBK kompletně novou filozofii a žádná z map již není výkonově omezena, jak tomu bylo u mapy ROAD v modelech do roku 2014 včetně. Zapomeňte proto na dřívější označení map, nyní máme k dispozici Sport, Race a Track.

Na režim Sport se motorka chová vcelku klidně a vyrovnaně. Tuhle volbu určitě využijete při brázdění města, nebo pokud se rozhodnete soucitně poskakovat s autaři v koloně. Sám výrobce ji doporučuje do běžného provozu, protože motor disponuje velkým brzdným účinkem a nemá akceleraci plynu (plyn se s ní chová tak trochu jako tlačítko ON/OFF).

Naopak, když si zvolíte Race, přijdete o brzdný účinek motoru, získáte akceleraci plynu. Race je přepracovaná původní, výkonově omezená, mapa Road, která by měla umožnit nejlépe ovládat vysoký výkon a točivý moment stroje na závodní dráze a tím dosahovat nejlepších časů. Pocitově by měla dosahovat nejklidnějších reakcí plynu. Nám přišla spíš citlivější na plyn a při řazení krásně střílela do výfuku.

Pokud tedy chcete být za „drsňáky“ v běžném provozu, mohla by vám sednout mapa Track. Ta je takovým příjemným kompromisem mezi Sport a Race. Motor dává vcelku ochotně okusit svého výkonu, nicméně stále nabízí jistý jízdní komfort. Je to dáno tím, že disponuje jak brzdným účinkem motoru, tak akcelerací plynu. Nutno podotknout, že bez ohledu na výběr palivové mapy se z výfuku line absolutní zvukové porno. Tohle jde poslouchat pořád a nechci (jasně, že chci!) slyšet, jak brutálně bude znít motorka s laďákem.

_MG_8825

Jízdní pozice není tak radikální, jak se může na první pohled zdát. Sedlo je umístěno vcelku nízko (bylo sníženo o 15 mm) a nohy na stupačkách svírají ostřejší úhel, ale supersportovní posez to rozhodně není. Za jeden den jsme Tuonu nadělili i kolem 450 km a nevzpomínám si, že bych se za řídítky kroutil jak umírající labuť. Svůj podíl na tom určitě mají i široká řidítka, která dopřejí pohodlnější jezdeckou pozici a zajišťují dobrou ovladatelnost.

Trochu mě mrzela nenastavitelná spojková páčka, ale nevěšte hlavu. Na trhu je dostatek výrobců, kteří tento nedostatek řeší, jen to bude stát nějakou tu korunu navíc. Přední štítek, i přes to, že je vcelku malý, funguje výborně. Netvrdím, že při mé výšce úctyhodných 192 cm na mě nefoukalo. Foukalo. Ale to už tak na naháčích bývá, ne?!

_MG_8784

Kapličce budíků dominuje velký analogový otáčkoměr, který doplňuje digitální display, jak jej známe i z RSV4. Jeho ovládání však není 100% intuitivní. Je to přesně jeden z těch případů, kdy musíte vzít do ruky manuál a vyčíst, jak tu zatracenou věc ovládat. Jinak hrozí trapasy, že si občas zatroubíte, místo zatroubení se dostanete do hlavního menu a rázem jste za blbce, ani nevíte jak. A když už jsme u toho, určitě by se dal zlepšit přepínač blinkrů, který je hodně necitlivý. Naopak výborně hodnotím ovládání kontroly trakce za jízdy – je vážně skvělé. A když už jsme trakci nakousli, nelze se nezmínit o zbytku této elektroniky.

Tento model totiž obsahuje vylepšené APRC (Aprilia Performance Ride Control), což je takový balíček čtyř modulů (rozuměj udělátka), z nichž každý v reálném čase vyhodnocuje jinou veličinu či chování. Jsou to ATC (hlídá prokluz zadního kola v 8 úrovních a lze měnit za jízdy), AWC (hlídá náhlý pokles výkonu při prudkém ubrání či přidání plynu a lze nezávisle na ostatních nastavit ve 3 úrovních), ALC (to je takový pomocník při startu, kdy jen tupě otočíte plynem s nohama na zemi a elektronika se postará o snový start; nastavuje se při stojícím motocyklu a nabízí 3 úrovně) a AQS (což je vlastně řazení bez nutnosti zavírat plyn, protože se o to opět postará elektronika).

_MG_8843

Inovovaný plně stavitelný podvozek na Tuonu odvádí skvělou práci a už v sériovém nastavení je o něco tvrdší než u ostatních naháčů v této kategorii. Můžete se na něj spolehnout ať jedete piánko nebo taháte jak o život na okruhu. Vpředu najdete vidlice Sachs o průměru 43 mm, které byly z důvodu mírného vylepšení geometrie posazeny v trochu jiném úhlu. Změnu prodělal i zadní tlumič téže značky, který je nyní o 6 mm delší. To z důvodu lepší trakce a omezení zvedání předního kola. Díky skvělému podvozku do zatáček vjíždíte s jistotou a máte pocit, jako byste jeli po kolejích. Tahle motorka má limity hodně daleko a vůbec se nebrání jízdě na okruhu, kde na ní pojezdíte nejednoho hobíka.

V běžném provozu je to s Tuonem trochu těžší. Ta motorka prostě neumí jezdit pomalu. Tedy… Ona asi umí, ale copak to jde? Neustále provokuje, na každém semaforu je nervozní a všude chce být první. Tohle probudí závodníka i v těch nejklidnějších z nás. Při svižných projížďkách hodně pomáhá rychlořazení, které na tu motorku prostě patří. A když jedete rychle, tak je hodně pravděpodobné, že budete potřebovat brzdit, někdy i zostra. O to se starají vpředu radiální čtyřpístky Brembo monoblock s kotouči o průměru 320mm, vzadu plovoucí dvoupístek s kotoučem o průměru 220 mm. Brzdy jsou nádherně ostré, ale dávkují se s překvapivou jemností.

Tuono je v základu vybaveno opletenými hadicemi a inteligentním systémem ABS, který byl vyvinut se společností Bosch, váží pouhé 2kg a disponuje funkcí RLM (zmírňování přizvedávání zadního kola při prudkém brzdění). ABS je možné nastavit do tří režimů (Track, Sport a Déšť), nebo jej vypnout a je možné ho libovolně kombinovat s palivovými mapami.

_MG_8795

Jak to všechno shrnout? Tuono V4 1100 RR je ultimativní naháč s velkým výkonem a ovladatelností superbiku. Je prošpikovaný elektronikou, ale tomu se v dnešní době bohužel již nevyhneme. Revírem Tuona budou jak pěkné okresky, tak okruh a určitě se nebude bránit ani menšímu cestování. Ale zase to, probůh, nepřehánějte. Předností tohohle stroje je obrovský fun faktor, který má jako málokterá jiná motorka.

Jezdit s ní oběma koly přilepenýma k zemi bude opravdu obtížné, Tuono je totiž strašný provokatér. Ať už máte jakékoliv trable, svezte se na Tuonu. A třeba i ve dvou. Sedlo spolujezdce sice nevypadá vábně, ale jízda na něm je vcelku snesitelná. Rázem budete mít oba úsměv od ucha k uchu, a to i přes cenovku 399 000 Kč.

Hodnocení

Klady

Zápory

+ hravost motoru
+ podvozek
+ na naháč nečekaná ochrana větru

– přepínač blinkrů
– žádný úložný prostor

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Technické parametry