Zkráceně by se dalo říct, že MotoGP motocykly jsou účelově vyráběné závodní prototypy, zatímco motocykly závodící v šampionátu WSBK vycházejí ze sériově vyráběných silničních sportovních motocyklů a jsou značně upraveny pro závodní použití.

Pokud bychom to měli připodobnit k světu automobilových závodů, byly by MotoGP motocykly považovány za ekvivalent k Formuli 1 a motocykly WSBK by pak spadaly do kategorie závodů cestovních vozů (GT či WTCC).

Stále to není úplně jasné? Nevadí, na toto téma se nyní blíže podíváme v následujících odstavcích. Aby vše bylo přehlednější, článek jsme rozdělili na jednotlivé sekce, ve kterých budou popsány dílčí rozdíly mezi MotoGP a WSBK motocykly.

Konstrukce

Jak MotoGP, tak i WSBK podléhají mnoha souborům technických předpisů stanoveným regulační společností DORNA, která drží komerční práva pro obě soutěže, a které jsou dále stanoveny regulačním orgánem FIM. Tyto předpisy a regulace jsou stanoveny tak, aby vytyčily jasná pravidla a aby udržely obě kategorie soutěží pod kontrolou. Jinými slovy, oba šampionáty musí probíhat za férových podmínek jak pro jezdce, tak pro zbytek týmu, včetně mechaniků.

Rychlý pohled do pravidel ukazuje, že motocykly kategorie MotoGP mohou těžit z méně přísných regulací a výrobci tak mají mnohem větší možnosti při konstrukci motoru a hlavně podvozku. To také vysvětluje rozsáhlé možnosti používání ultralehkých a exotických materiálů, jako jsou uhlíkové vlákno, titan a slitiny magnesia, při stavbě závodního prototypu.

WSBK je oproti tomu mnohem více regulované. Všechny motocykly musí být postaveny na základech sériové konstrukce podvozku a také další úpravy, týkající se použití karbonu, titanu a slitin magnesia jsou značně omezené. Z toho vyplývá fakt, že WSBK motocykly mají k těm, které si my zákazníci můžeme od prodejce pořídit, asi nejblíže.

Společnost FIM například úplně zakázala používání ráfků z karbonového vlákna a to v obou třídách (Superbike, Supersport). Ve WSBK jsou poté zakázány například karbonové brzdové disky a titan nemůže být použit při konstrukci podvozku, předních vidlic, řídítek, kyvné vidlice ani v uchycení ráfků.

Minimální hmotnost

Obě třídy mají jasně stanovenou minimální hmotnost, kterou musí dodržovat. Limit pro MotoGP prototypy byl stanoven na 157 kilogramů, zatímco WSBK motocykly si mohou dovolit trošku přibrat – limit je zde 168 kilogramů.

Motory

Rozhodnutí o používání motorů v MotoGP je vcelku jednoduché. Inženýři mají volné ruce do té doby, dokud není překročen maximální zdvihový objem 1 000 kubických centimetrů, hodnota vrtání (průměru) válce nepřesáhne 81 milimetrů  a mohou být použity maximálně čtyři válce. Od roku 2012 jsou kompletně zakázané dvoudobé motory a většina týmů dnes využívá koncepce V4, tedy použití 4 válců uspořádaných do tvaru ,,V“.

RC213V-S

Naopak u WSBK motocyklů je celý příběh trochu složitější. I zde jsou zakázány dvoudobé motory. V této kategorii je jinak možné používat tří až čtyřválcové motory, které jsou na bázi motorů ze sériové produkce. Zdvihový objem je zde limitován v rozmezí od 750 do 1000 kubických centimetrů. Dále je povoleno použití čtyřtaktních, dvouválcových motorů, opět se základem v produkční verzi, jejichž minimální objem musí činit minimálně 850 a maximálně 1200 kubických centimetrů.

Některé motory mají své výhody nad ostatními, a tak FIM opět zavádí regulaci v podobě používání omezení přívodu vzduchu do motoru. Tím by měla být zajištěna přiměřená konkurenceschopnost jednotlivých koncepcí. Restrikce vzduchu jsou upravovány v závislosti na typu motoru a na jeho výsledném výkonu po celou dobu závodní sezóny.

Ducati Superquadro

Ducati Superquadro

Krása WSBK tak spočívá v rozmanitém použití různých motorů, které se proti sobě postaví na startovním poli. Mezi nejvýraznější koncepce patří například motor V4, který nalezneme v závodním motocyklu Aprilia RSV4, donedávna dvouválec pohánějící Ducati Panigale R, či klasické čtyřválcové řaďáky, které pohánějí motocykly značek Yamaha, Honda nebo například MV Agusta.

Elektronika a limity pro řídicí jednotku motoru

Největší rozdíl mezi kategoriemi WSBK a MotoGP spočívá v jejich elektronických systémech. MotoGP si udržuje opřádek na hřišti díky standardizované řídicí jednotce a softwaru zvaného ,,Spec ECU“.

Všechny motocykly MotoGP mají svůj pohon a elektroniku spárované s řídicí jednotkou Magneti Marelli a softwarem, který funguje jako digitální omezení výkonu. To by spolu s jasným vymezením pravidel pro hmotnost motocyklů mělo ústit v teoreticky výkonově vyrovnané motocykly ve své třídě. A to i přes různé variace motorů.

Trochu jinak jsou na tom WSBK motocykly, u nichž je množství změn a úprav v horní části motoru opět značně omezeno. Dále je zde zakázáno zvyšování zdvihového objemu motoru. To celkem vysvětluje, proč jsou vnitřnosti WSBK motorů tolik podobné těm, které nalezneme v základních motocyklech pro silniční použití.

Jasným příkladem budiž do loňska ve WSBK závodící motocykl továrny Ducati, založený na základu modelu Panigale R. Když byla představena nová Ducati 1299 Panigale pro silniční použití, tepal v ní motor o objemu 1285 ccm. Pouze verze Paginale R si zachovala svůj původní 1198 ccm motor, což značce Ducati umožnilo jeho použití jako základu pro WSBK závodní speciál.