Pamatujete ještě na unikátní koncept Suzuki Recursion? Ten se v roce 2013 ukázal na motosalonu v Tokiu a díky odkrytí zcela nové koncepce přeplňovaného řadového dvouválce s rámem, ve kterém bylo zabudováno sání k turbodmychadlu, se stal jednou z hlavních hvězd večera. Byl to milník, který pro firmu Suzuki symbolizoval začátek vývoje nové generace přeplňovaných motorů.

Nyní, po více jak pěti letech od prvního představení se zdá, že inženýři ze Suzuki stále pracují na vývoji tohoto projektu, i když se od dob původního návrhu událo plno změn a současný koncept motoru má s tím původním už máloco společného.

Koncept z roku 2013

Koncept z roku 2013

V průběhu několika posledních let došlo k velkému množství náznakům toho, že to Suzuki s vývojem svého turbomotoru myslí smrtelně vážně. Úvodní představení konceptu Recursion v roce 2013 bylo o dva roky později následováno představením upraveného motoru s turbodmychadlem s označením XE7. Motor, vystavený na odiv na stánku Suzuki, byl doprovázen krátkým vysvětlením, které popisovalo směr cesty, kterou se vývoj této koncepce vydal.

Zatímco veřejností trochu zesměšňovaný původní motor z modelu Recursion byl konstruován jako jednotka se zdvihovým objemem 588 kubických centimetrů a rozvodem SOHC, produkující zhruba 100 koní, novinka XE7 byl o něco větší kus techniky, navrhnutý s ohledem na možnost masové výroby.

Díky DOHC rozvodu a mnohem kompaktnějšímu uspořádání turba s mezichladičem jde nyní o pohonnou jednotku s mnohem vyšším výkonovým potenciálem, než měl původní koncept. Označení XE7 naznačuje zdvihový objem zvýšený na 700 kubických centimetrů. Dvě vačkové hřídele, zkonstruované pro vyšší otáčky, sebevědomě cílí na dosažení maximálního možného výkonu.

Od té doby se objevilo mnoho patentů z vývojového centra Suzuki, které ukazují, že by se motor XE7 měl montovat do sportovního motocyklu ve stylu konceptu Recursion.

Zatímco původní koncept byl představen na základě hliníkového rámu, téměř všechny patenty od roku 2015 naopak dokazují, že Suzuki nakonec zvolí trubkový příhradový rám. Důvodem této změny je podobně jako u Kawasaki fakt, že v případě trubkového rámu se jedná o poměrně lehkou konstrukci, která je snadno modifikovatelná a která, a to hlavně, umožňuje přizpůsobení místa pro přídavné sací potrubí, částečně vedené právě samotným rámem. Hadice pro sání, stejně jako ty pro chlazení, by tedy měly být součástí rámu, což konstruktérům usnadňuje jinak vcelku složitý mechanismus, který je náročný z hlediska volného prostoru pro veškeré potrubí.

Jeden z posledních patentů navíc ukazuje, že se uvažuje nad výrobou i druhého příhradového rámu, který by byl použit buď pro model Recursion nebo by znamenal základ pro úplně jiný model, sdílející stejný turbo motor.

Mohlo by takhle vypadat sériové vzezření konceptu Recursion?

Mohlo by takhle vypadat sériové vzezření konceptu Recursion?

Jak je patrné z těchto obrázků, jedná se o nové rozvržení jinak tradičně vypadajícího dvojitého páteřového rámu s dvěma ocelovými nosníky, které jsou vedeny kolem motoru spolu s druhým párem nosníků, který tvoří kolébku dole pod motorem. Proč Suzuki přistoupila zrovna k tomuto řešení? Odpověď se ukrývá ve funkčním vztahu mezi rámem a unikátním motorem XE7, který tento rám drží.

Pečlivě se podívejte a uvidíte, jak je vzduchový filtr nad motorem spolu s turbodmychadlem, nacházejícím se před válci, upevněn přímo na rám pomocí krátkých spojek. Celý tento nápad má za cíl čistý vzhled motocyklu, ušetření váhy a počtu komponentů a hlavně použití rámu jako přívodního systému vzduchu do turbodmychadla.

Patentované výkresy ukazují, jak Suzuki zamýšlí použití rámu s funkcí přívodu vzduchu do turba.

Patentované výkresy ukazují, jak Suzuki zamýšlí použití rámu s funkcí přívodu vzduchu do turba.

Pro vstup čerstvého vzduchu k motoru slouží otvory v airboxu. Odtud se vzduch dostane skrze krátkou přírubu (#42) do rámové trubky na levé straně. Z vnitřku rámové trubky poté vzduch proudí dolů do turba, do kterého se dostane pomocí krátké a flexibilní hadice. (#44)

Po stlačení se vzduch vrací zpět skrz další ohebnou hadici (#52) do rámové trubky na pravé straně, kudy směřuje zpět do mezichladiče, namontovaného podél airboxu a připevněného přímo na rám. (#54) Mezichladič je přišroubován k přetlakové komoře, která stlačeným vzduchem krmí škrticí klapky na motoru, umístěné těsně pod chladičem.

Umístění vzduchového filtru, motoru a turbodmychadla je dobře viditelné na tomto výkresu.

Umístění vzduchového filtru, motoru a turbodmychadla je dobře viditelné na tomto výkresu.

Aby celý systém správně fungoval, Suzuki u svého patentu vysvětlila, jak je důležité, aby jednotlivé díly byly správně utěsněny a odděleny od zbytku podvozku a aby tak nedocházelo k žádným únikům tlaku. Jde o jednoduchou myšlenku, která pomáhá odstraňovat významný počet potrubí z přeplňovaného motoru.

Je docela možné, že celá myšlenka turbomotoru usazeného v příhradovém a funkčním rámu, která byla představena na konceptu Recursion, bude nakonec aplikována na úplně jiný typ motocyklu. Potencionálně by se mohlo jednat o motocykl stylizovaný do retro či neo-retro stylu a to nejen kvůli příhradovému rámu, který více padne právě retro stylu, ale také z toho důvodu, že trubky schované v rámu propůjčí jedinečný a čistý vzhled motocyklu a vytvoří tak unikátní platformu pro nahatý či polokapotovaný stroj.

Přední pohled na motor a rám

Přední pohled na motor a rám

Otázkou na konec zůstává, kdy Suzuki skutečně představí finální verzi turbo-motocyklu, připraveného pro sériovou výrobu. Ačkoliv je vývoj v plném proudu a v poslední době nebyla o nové patenty nouze, stále není známé datum, kdy bychom se mohli dočkat výsledku. Odhadem odborníků se jedná o další dva roky, než nám bude na showroomech představena produkční verze.

Později v tomto roce nám Suzuki ještě jednou na autosalonu v Tokiu představí více informací o tomto dlouhodobém projektu. Nelze však očekávat, že bychom se v roce 2020 mohli prohánět na motocyklu poháněném přeplňovaným motorem.