Yamaha se od představení nového modelu YZF-R1 snaží prosadit v různých šampionátech a výjimkou není ani světový šampionát Endurance (EWC). Přibližme si stroje dvou týmů, které s R1 závodí ve vytrvalostních závodech po celém světě. První stroj je francouzského týmu GMT94, který letos bojuje o titul, a druhá týmu Yamaha Austria Racing Team (YART), který vyhrál titul v roce 2009.

I když týmy vždycky začínají na stejném základu, který je v tomto případě Yamaha YZF-R1, před závody si je upraví a vznikají z toho dvě rozdílné motorky. Podívejme se na některé z viditelných rozdílů, které tyto motorky mají.

První rozdíl, který zaujme na první pohled, je zadní světlo. Tým GMT994 používá velmi strohé, ale efektivní světlo, které je složeno z LEDkových pásků. Design světla je velmi jednoduchý, lehký a levný. Naproti tomu YART používá původní světlo, které je také s LED technologií, ale je robustnější a možná i těžší. Nicméně obě světla splňují všechna pravidla, která jsou v případě zadního světla dost specifická.

Další věcí, kterou je jednoduché rozpoznat, jsou ovládací tlačítka na řidítkách. Yamaha týmu GMT94 používá hlavně na levé straně méně čudlíků – konkrétně pět, zatímco YART jich má sedm. Těmito tlačítky může jezdec za jízdy ovládat kontrolu trakce, kontrolu wheelie, brzdění motorem, mapy motoru a plynu. Díky tomu si může každý jezdec navolit potřebné nastavení, navíc může lépe reagovat i na podmínky na trati.

Na pravé straně se nachází tlačítko zapalování, startéru a světla. V EWC musí mít motorky dva oddělené světelné obvody a každý musí mít jedno bílé přední světlo a jedno neblikající červené zadní světlo. Každý z těchto obvodů musí být nezávisle přepínatelný jezdcem, což vysvětluje tlačítka „R“ a „L“ na Yamaze YART a „Light 1“ a „Light 2“ na stroji GMT94.

Když se podíváme víc na francouzskou motorku, tak je tu vlastní tlačítko pro řízení quickshifteru, zatímco Rakušané vyměnili všechna tlačítka na pravé straně a nechybí tu tlačítko pro omezovač rychlosti na pit lane. Na motorce YART dále vidíme, že je tu jiný plyn – Domino, který samozřejmě pozměnil reakci motorky pro otočení rukojeti.

Jednou z klíčových oblastí u týmů endurance je rychlá výměna kol. Jsou tu proto speciální systémy, které umožňují rychlou výměnu, což týmům hodně pomáhá v úspoře času při pit stopu. Je zajímavé, že zrovna zde můžeme u GMT94 a YART vidět jen malé rozdíly. Výměny zadního kola jsou identické, pouze se liší jinými šrouby a maticemi, které jsou dle pravidel EWC z titanu. U předních kol můžeme vidět větší rozdíl, jako je jiný způsob zvednutí předního kola. Za zmínku také stojí systém pro výměnu třmenů brzd, aniž by došlo k úniku brzdové kapaliny. To je opět velmi důležité nejen při zastávkách v boxu, ale samozřejmě i v případě opravy po pádu.

Oba týmy využívají tlumiče Öhlins, což není moc překvapující na to, jak je tato švédská značka oblíbená v závodech po celém světě. Öhlins všem týmům poskytuje různá data, přesně ta, jaká vyžadují – dle trati, jezdce, závodu atd. Další zajímavostí je tlumič řízení, který má tým YART zamontován na své YZF-R1 na levé straně, zatímco u GMT94 není na dostupných fotografiích vidět vůbec, protože je namontován níž u brýlí vidlic.

Rozdíl na motorkách nevidíme jen u již zmíněných věcí, ale týmy mají i různě namontované quickshiftery. YART ho má téměř svislý, zatímco GMT94 je diagonálnější. Tím možná na první pohled nic nezískají, ale je třeba poznamenat, že nastavení YART by mělo být účinnější při pádu, zatímco GMT94 je mnohem dál od rámu a kapot. Na motorce týmu YART můžeme také vidět, kde má tým namontované své konektory pro ECU, zatímco u MT94 jsou hlouběji v motorce, případně po kapotami, aby nebyly vidět.

Poslední věc, které si lze všimnout na první pohled, jsou karbonové ochranné prvky, které používá tým GMT94.

Oba dva týmy míří už příští měsíc do japonské Suzuky na osmihodinový vytrvalostní závod. S tím, že se tohoto závodu účastní i spousta dalších továrních týmů, bude pro oba dva tyto týmy těžké bodovat.