Jde jen o to, doporučit jim takový stroj, který sice nemusí být zrovna největší kubatura, ale i tak má dostatečný výkon a zvučné jméno. Tady je žebříček favoritů podle redakce Motofire.

1992-1997 Honda CBR400RR

Honda-CBR-400RR-90-768x521

Co mluví pro výběr tohoto stroje – vynikající ovladatelnost, vysoká maximálka (až 225 km/h), působivá flexibilita motoru, velmi lehká a obratná.

Co mluví proti tomuto výběru – je to jen „400“ ka (pro většinu z nás téměř podřadná rasa), do Evropy nebyla nikdy oficiálně dovážena, takže jen velmi málo kusů je v jakémsi-takémsi provozuschopném stavu.

Celkové hodnocení – často neprávem označovaný jako „dítě Fireblada“, přitom tento stroj byl plnohodnotně vyvíjen, dokonce má pod sedlem spolujezdce i celkem zajímavý odkládací prostor.


1998-2002 Ducati M750 Monster

ducati-monster-750-ie-dark-5-768x576

Pro – krásný mix 600 a 900 Monstera se sladkým motorem 750SS. Je lehký, má nízkou výšku sedla a je dost obratný. Kromě toho je to Ital, takže ani cena provozuschopného motocyklu nebude vysoká.

Proti – není to motorka vhodná pro úplné nováčky. Často trpí poruchami, má malá a nevhodně umístěná zrcátka, špatný boční stojan a malý poloměr otáčení.

Celkově – je to motorka bez kapotáže, což může někomu dost vadit. Na druhou stranu, je to motorka s image.


1992-1998 Honda 400/650 Bros

Honda-NT400-Bros-89-768x453

Pro – vynikající jízdní vlastnosti, zejména v zatáčkách je velmi hravá, flexibilní motor. Je to skutečně dobrý důkaz inženýrství Hondy, avšak s nádechem latino stylu s velkou dávkou charizmatu.

Proti – Už je to hodně let, co byla v prodeji, jsou to všechno velmi staré kusy. Kromě toho, na delší přesuny anebo jízdu po dálnici to skutečně není vhodný stroj.

Celkově – prapodivný typ stroje, takový Monster od Hondy, která ho vymyslela podstatně dříve, než přišel opravdový Monster. Je to skutečně krásný motocykl.


1988-současnost Harley-Davidson 883 Sportster ‘Hugger’

2006-Harley-Davidson-XL883Sportster883Lowa-768x512

Pro – velmi malý, nízký, krásný. A ještě s pěkným jménem.

Proti –  slabý, těžkopádný s nepříjemnými ovládacími prvky (zkuste si na něm zmáčknout spojku nebo přeřadit). Má velmi malou palivovou nádrž, takže dojezd je velmi omezený. Skutečně nic vhodného pro nováčky.

Celkově – pokud chcete mít Harleye, tak je i tak všechno jedno.


1998-2001 Triumph Legend 900

legend-768x469

Pro – excelentní motorka od Triumphu, nízké sedlo, flexibilní tříválec, pohodlná a praktická jezdecká pozice, motorka s výbornou povrchovou úpravou, slušným výkonem a lehkou manipulací.

Proti – poměrně strohé vybavení zakladních verzí, předcházející model Thunderbird měl pěkné chromovaný motor, což někomu chybělo.

Celkově – motor, do kterého se každý zamiluje, pohodlný, stylový a všestranný motocykl. Prostě, stojí za to.


1996-2005 BMW F650ST

BMW-F650ST-3

Pro – univerzálnost, lehká ovladatelnost, přiměřený výkon. V neposlední řadě i jméno.

Proti – i přes speciálně upravené sedlo (standardní F650GS je výrazně vyšší), není tento motocykl ani tak dost nízký. Malá kapotáž poskytuje jen velmi malou ochranu před povětrnostními vlivy.

Celkově – dobrá a všestranná motorka, kterou je však před koupí potřeba velmi důkladně ozkoušet. Pokud chcete skutečně enduro stroj a jste malého vzrůstu, asi bude lepší se poohlédnout po něčem jiném.


Vybrali jste si? Ano, jsou to většinou stroje starší produkce. Ale ve své době byly velmi dobré. Možná stojí za úvahu hledat i takovéhle motorky.