Společnost Husqvarna Motorcycles nyní nabízí své dva stylové motocykly – Svartpilen 401 a Vitpilen 401, s kitem zahrnujícím manuální převodovku v kombinaci s automatickou spojkou Rekluse. Ta umožní, při zachování manuálního řazení, plynulejší rozjezdy a zároveň eliminuje zhasínání motoru při nejnižších otáčkách, což se nejvíce hodí asi při popojíždění v kolonách městského provozu. Ptáte se, jak to celé asi funguje?

Bezstarostné popojíždění

Pojďme si nejdříve ujasnit, že se doopravdy nejedná o plně automatickou převodovku, jak ji můžeme znát například u motocyklů Honda v provedení DCT. Takzvaný ,,Rekluse-kit“, jinak běžně rozšířený pro mnohé off-road motocykly, ba dokonce pro silniční cestovní stroj MV Agusta Turismo, tedy umožňuje nepoužívat spojku právě ve chvíli, kdy se jezdec chystá úplně zastavit, či se naopak začíná rozjíždět.

Rekluse nabízí několik provedení jejich mechanismu svého kitu. Husqvarna se rozhodla používat ten s označením Rekluse Radius X Centrifugal Force clutch kit, kombinovaný se spojkou TorqDrive, která používá inovativní EXP automatický spojkový disk – tam probíhá veškerá magie. Celý tento kit nevyžaduje žádné významné zásahy do modifikace motocyklu, je zvenčí neviditelný a navíc má stejné prostorové nároky jako originální spojkový set. Přestavba pak nezabere více jak 30 minut (když víte, jak na to) a kdykoliv si naopak můžete motocykl přestavět zpět do původního stavu.

Spojková sada Rekluse Radius X

Spojková sada Rekluse Radius X

A jedem

Instalace je tedy rychlý a nenáročný proces, a jakmile přestavbu dokončíte, jste připraveni ihned vyrazit. Zatímco běžně používáte spojku během změny jednotlivých rychlostních stupňů, odstředivý disk ve spojce Rekluse vám umožní zastavit bez nutnosti vyřadit rychlost nebo vymačkávat spojku. Poté stačit zvýšit otáčky motoru a spojka začne automaticky zabírat, což zajistí klidný a plynulý rozjezd. Spojka by tak měla aktivně reagovat na množství točivého momentu a zajistit tak vždy jeho dokonalý přenos na zadní kolo.

Spojková páčka na okrasu

Celá sestava funguje díky sérii posuvných klínků, umístěných uvnitř speciálního EXP disku, které jsou odstředivou silou odtahovány ven, což zajistí roztažení spojkového disku a uzamčení náboje spojky a jejího koše dohromady. Tímhle způsobem je zajištěno klasické řazení a ovládání spojky, jaké známe. Když poté dojde k poklesu otáček pod úroveň, u které není motor schopný se již dále otáčet, kluzné klínky se zatáhnou, což umožní spojce se volně otáčet, i když máte stále zařazen první rychlostní stupeň. Teoreticky by to mělo fungovat i u dalších převodových stupňů, pravděpodobně ale nebude spojka na tento režim správně naladěna.

Husqvarna Vitpilen 401

Husqvarna Vitpilen 401

Pokud jste zkušení jezdci a standardně zvládáte během provozu řadit bez použití spojky, nebo pokud váš motocykl disponuje rychlořadicím systémem (tzv. quickshifter), ve skutečnosti nebudete muset na páčku spojky sáhnout po celou dobu jízdy. A to může být vcelku příjemná záležitost, když si uvědomíme, jak může být někdy celodenní spojkování otravné.

Pokud se však cítíte jistější při přehazování rychlostních stupňů za používání spojkové páčky, ani to není problém. Celý set jinak funguje úplně stejně jako konvenční spojka, na kterou jsme běžně zvyklí. Jediný rozdíl budete pociťovat právě při zastavení a následném rozjíždění se, kdy si můžete užívat pohodlné funkce ,,otoč plynem a jeď“.

Zda se Husqvarna rozhodne tento systém použít i do dalších svých modelů, je otázkou času. Tuto variantu si zatím máte možnost zvolit na motocyklech Vitpilen a Svartpilen s motorem 401, které jsou výrobcem prezentovány jako stylová městská vozítka.