Čtyři velcí japonští výrobci motocyklů (jmenovitě Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha) se v nedávné době dohodli na spolupráci při vývoji motocyklových baterií. Hlavním cílem této technologie bude minimalizování časů potřebných pro dobíjení baterií a možnost výměny vybité baterie za nabitou přímo na stanici. Například Yamaha již spolupracuje se značkou Gogoro, sídlící na Taiwanu.

Společným úsilím se budou snažit jít proti asi největšímu současnému nepříteli elektrických motocyklů – dlouhým dobíjecím časům. Spolu s co nejvyšším dojezdem je tento parametr zcela zásadní pro oslovení zákazníků. Možným řešením by byly výměnné baterie – uživatel elektrifikovaného prostředku by dojel na stanici, odpojil vybitou baterii, zapojil ji na dobíjecí modul a naopak si vzal plně dobitou.

Toto řešení by bylo velice podobné tomu, jaké v současné době používá právě taiwanská společnost Gogoro u svých elektrických skútrů. I zde funguje princip navštívení elektrické dobíjecí stanice, kde následně dojde k výměně vybité baterie za dobitou. Yamaha nyní spolupracuje se značkou Gogoro na ostrovních státech.

Gogoro poprvé vstoupilo na taiwanský trh v roce 2015. Od té doby bylo na ostrovech nainstalováno 750 dobíjecích stanic (tzv. GoStations). Tyto stanice zajišťují přibližně 17 milionů výměnných baterií a společnost má za cíl dosáhnout celkového počtu 3 tisíc dobíjecích stanic.

Mezi výše vyjmenovanými motocyklovými výrobci jsou to právě Yamaha a Honda, kdo je nejsilnějším hráčem na trhu s elektricky poháněnými dopravními prostředky. Současný směr, jakým se celý dopravní průmysl ubírá, ukazuje, že i Kawasaki a Suzuki budou nuceni zaměřit se na vývoj a produkci vlastních elektrických motocyklů. Ostatně celá Evropa se, dle očekávání, bude zaměřovat na protlačení elektromobility, a to v řádu několika let, nejvýše jednoho desetiletí. Tento trend je již celkem patrný v automobilovém průmyslu, kde jsou čistě spalovací motory také pomalu vytlačovány kombinací elektro a spalovacího motoru.

Toto průmyslové partnerství by mohlo sjednotit zkušené inženýry s podobným zaměřením, aby nám tak mohli přinést to, co od dopravních prostředků očekáváme – zábavu, efektivní dopravu, ekologický provoz a snad i cenovou dostupnost. S technologií výměnných baterií se tato myšlenka opět o něco více přiblížila realitě.