V rozhovoru jsme se zaměřili na pneumatiky Pirelli a Metzeler, bude následovat podobný článek ohledně pneumatik Dunlop.

S rozuzlením nám nejvíce pomohl Viktor Noss, majitel závodního týmu IVRacing (Alpe Adria superstock 1000), bývalý aktivní pilot (rok 2007, čas okolo 2:05 v Brně), jel i světové mistrovství sidecar, člověk co má výhradní zastoupení Pirelli pro šampionát Alpe Adria a hlavně člověk, co byl při posledním závodě Le Mans 24h jako expert přes pneumatiky Pirelli přidělen týmu BMW Rica Penzkofera s Jasonem Pridemorem, Sylvanem Barrierem a Glennem Allertonem (pro ty z vás, co byli na Intermotu v Něměcku nebo aspoň viděli fotky, je to ta ošlehaná fialová motorka co stála na výstavě závodních strojů BMW úplně nahoře).

Myslím, že kvalifikovanější člověk ohledně sportovních pneumatik v ČR není. Pokud si někdo myslíte, že je, tak prosím o kontakt na něj, osobně slibuju, že s ním udělám do týdne podobný rozhovor.

Viktor nám věnoval hodně času, takže se rozhodně vyplatí si přečíst celý tenhle článek.

Nazdar Viki, prosím Tě, chceme lidem poradit, dát jim nějaké vodítko jaké gumy si vybrat, čeho se bát, čeho se nebát pro použití na silnici a jak s těma gumama pracovat. Jak to tedy teď u Pirelli vlastně je, co se týče gum?

„Nazdar no hele jednoduše, cokoli co má od Pirelli vzorek se dá použít na silnici. Z těch opravdu sportovních gum je to de facto jen Supercorsa a to ve variantách SP hlavně pro silniční použití a potom už ve směsových variantách SC2 SC1 a SC0. Víš ono je to celé potřeba nejdříve uvést: Pirelli je totiž jediná z těch větších značek gum – Michelin, Dunlop, Bridgestone, která se rozhodla, že přenese to, co umí na závodech na silnici. To je ostatně i důvod, proč Pirelli nešlo do MotoGP, tam se po nich chtěly prototypy a na to Pirelli prostě nechtělo přistoupit.“

Jasný, já si pamatuju, jak jsme před pár lety spolu závodili, tak slick a vzorková guma byla vlastně stejná pneumatika, jestli to říkám správně.

„Jo jo říkáš, skutečně je to úplně stejná guma, akorát je na ní vzorek, jinak skladbou a složením je to stejná pneumatika. Jediný malý rozdíl je v tom, že přední guma je trošku měkčí konstrukce, je totiž stavěná pro šestkové motorky (WSS – supersporty), ale jezdí na ní normálně litry. Obecně se dá říct, že v tom maximálním závodním využití je rozdíl mezi slickem a vzorkem asi 0,5 až 0,7s na kolo ve prospěch slicku. Tam prostě vidíš, jakej rozdíl mezi těma gumama je. Ona ta zadní je o něco málo užší než slick, ale víš co, ono stejně ty čísla… no prostě není to uplně tak jak je to tam napsaný. Ty čísla na boku to je jen marketing, to nemá s realitou nic společnýho“

Jako jak to myslíš, jako že rozměr gum je vlastně jiný?

„No ono je to tak, že 180/60 je vlastně 191. A 200 je vlastně 198. To jedno zaokrouhlení se ještě dá pochopit, ale u té 180…“

Tak to předpokládám, že je hlavně kvůli techničákům a papírům motorek co mají uvedeny v TP, ne?

„No jasně… Ono 180/60 a 200/55 ve vzorku je vlastně úplně stejná guma jen je tam jiný číslo napsaný, ale jako regulérně je tam rozdíl – no jako žádnej. „

Ok, vraťme se tedy k Supercorsám, já jsem měl za to, že SC1 a SC0 jako dvě nejměkčí gumy se na cestu použít už vůbec nemůžou… je to tak?

„Ne ne, fígl je v tom, že tyhle gumy se staví kvůli supersportům a ti můžou jet pouze na homologovaných gumách, takže i tyhle směsi mají homologizaci pro provoz na silnicích.“ 

Jasně, tak teď pojďme dále. Vždy v těch diskuzích se řeší, že ta guma se na cestě na tu potřebnou teplotu neohřeje dostatečně rychle, jak to teda je v reálu?

„No pokud se bavíme jen o Pirelli, protože u Dunlopu tohle už nebude pravda, tak je to tak, že i na okruhu Ti stačí 3 zatáčky a je to ohřátá, ta guma. Není pravda, že by se na silnici neohřála oproti cestovní gumě je naopak ohřátá hned“

Ok, proč se tedy gumy nahřívají?

„No jednak proto, abys mohl hned od první zatáčky tahat jako kretén, ale hlavně taky proto, že víš, jaký tam máš už teplý tlak a hlavně tyhle gumy mají paměťový efekt, což znamená čím vícekrát je ta guma ohřátá a schlazena tím je tvrdší a tvrdší.“

Co ty bys teda viděl jako problém? Jinak řečeno, 10x ohřátá supercorsa už drží jako Diablo Strada?

„Né to bude ještě pořád lepší, ale problém tady je v tom, že lidi co si to koupí na cestu tak to koupí od někoho kdo to už 10x nechal ohřát na okruhu a oni na tom jezdí do té doby něž je ta guma už úplně po smrti a pak když na tom upadnou tak už to není Supercorsa, ale kámen“

Tak ale tohle musí u normálních gum fungovat stejně, ne?

„Ne, protože normální guma je vulkanizovaná na finále, tu nepřehřeješ. Narozdíl od závodní gumy, která je nedovulkanizovaná, aby tam nastal ten proces toho gripu.“

Takže co? Používat je, nebo nepoužívat ty závodní, ale homologované gumy?

„No hele jednoduše, když si koupíš novou Supercorsu a dáš si jí na motorku na těch 4000km, protože víc na tom snad ani najet nejde, tak to bude fungovat naprosto bez problému a podstatně lépe než standartní cestovní guma. Ten problém je tam v tom, že spousta lidí si z okruhu koupí jetou už úplně mrtvou a přepálenou gumu, která je už právě ten kámen.

Jen tak pro zajímavost my jsme ty teploty těch pneumatik měřili a třeba v první zatáčce v Brně má ta přední guma 150stupňů Celsia, což se na tý gumě samozřejmě podepíše.“

Rozumím, šlo nám hlavně o to, jestli je teda lepší jít a koupit novou cestovní gumu nebo prostě lítat ty homologované, byť okruhově jeté.

„Hele ono je to asi tak, pokud někdo chce jezdit celou sezónu na jedný gumě a chce s tím i cestovat, tak ať si rozhodně koupí novou cestovní gumu. Pokud mu je fuk, kolik hlavně zadních za ten rok zničí a je pro něj grip na prvním místě tak bych se těch okruhových nebál“.

Není to teda nebezpečné?

„Ne nebezpečné to rozhodně není i tak ta guma má pořád více gripu než většina cestovních pneumatik co si můžeš na krámě koupit od renomovaných značek (to se nebavíme o tom, že v polovině výprodejů najdeme pár let staré gumy pozn. red.) a to je samozřejmě o světelné roky jinde oproti těm expertimentům různých jiných značek co se dá dneska koupit.“

Co tedy ty Supercorsy SP? To by mělo být přesně to na pomezí cesty a okruhu, ne?

„Ono se dá říct, že ty SP jsou vlastně SC6, což znamená asi 3x tvrdší než SC2, ale pořád dobrý. Ve srovnání třeba s takovýma Michelin Macadam, s těma můžeš dát na okruhu 1000km, u toho se tak třikrát natáhneš a guma bude pořád vypadat jako nová a ještě si budeš říkat, jak máš dobře nastavený podvozek, protože ta guma není vůbec sežraná.“

Víš o to nám šlo hlavně, co si budeme vykládat, dneska je dobrá motorka už za 100tis a ne každý, kdo chce zažít opravdové sportovní svezení, má na to kupovat 4x ročně gumy za desetitisíce. Proto jsme chtěli jasně odpovědět, dají se takové gumy bez viditelného poškození, ještě s nesjetým vzorkem použít?

„Jo jasně, ten grip je tam stále větší. Ono to totiž souvisí s tou druhou věcí a to jsou tlaky“

Óóó a jsme u toho, hned po gumách druhé nejšílenější téma, tlaky v gumách:-), to si moc rádi necháme poradit.

„Víš ono je to těžký to nějak rozhřešit, problém je, že ty se s těma lidma bavíš a oni na ten tlak svedou všechno možné. Jóó já jsem měl 2,5 v gumě, proto jsem upadnul a přitom ten důvod toho pádu byl někde úplně jinde.“

Tak víš, všichni jsme letos v těchto debatách zaregistrovali, že třeba Abája letos na moto škole jen na sériovém Bladu nějaké obyčejné gumy a tlaky jaké udává výrobce motorky, měl vzadu snad ke 3 atmosférám a pořád jel nesmyslně rychle.

„Tak to je snad jasný, přece jen je to pilot MotoGP a je tam zvyklý jezdit úplně jiné časy a ostatně jemu by i ta tvrdší guma mohla sedět, ony ty Bridgestone jsou taky hodně tvrdě gumy, všichni jsme slyšeli to, že ti piloti prostě musí furt jet palici jinak se ta guma schladí a on si dá na tlamu úplně zbytečně. Ony tam i ty teploty budou podobné, jen prostě v jiných časech na kolo.“

Jasně, takže musí následovat Ta otázka: Jsem první den na okruhu, doporučíš mi tlak upustit?

„Rozhodně je to bezpečnější. Protože ta podfouknutá guma má díky tomu větší plochu a díky tomu větší grip. Takže pokud by se někdo zeptal mě, tak mu řeknu upustit, jednoznačně. V těch krizovkách které na tom okruhu přijdou, si prostě musíš nějak pomoct, protože zkušenosti ze silnice ti na to prostě nestačí. Ono to není ani tak hrozný pro tu přední gumu, protože ti lidi přece jen brzdí s repektem ( vyjma krizovek, kdy si prostě šáhneš po brzdě), ale ono je to horší pro tu zadní, protože když v ní necháš těch 2,5 tak v zahřátý je 3,2 a ten grip je už minimální a každý za to chce samozřejmě vzít. Pak už to akorát smeteš na lopatku a necháš si to přivézt do boxu, a to v tom lepším případě. Jiná věc je to, že ono je to stejně jedno, když tady v Brně někdo jede 2:40 tak je úplně jedno jestli tam má 2,5 nebo 1,9… „

No to je další věc, ti co už jedou opravdu rychle, ti samozřejmě foukají málo, že? Vy v Aacupu ve Stockách foukáte kolik?

„My jezdíme ve předu 2,3-2,4 za tepla a vzadu tak 1,4 – 1,5 za tepla, což je tak 1 až 1,1 za studena. Jenomže na takový tlak už musíš opravdu jet, protože když si tam dáš takový tlak a pojedeš o 10s pomaleji ( převedeno na Brno 2:13-2:14) tak se vrátíš a budeš tam mít třeba 2,5 protože jakmile se ta guma začne na tom ráfku pohybovat tak se začne neúměrně přehřívat.“

Ok, tak když se zase vrátím na tu silnici, tak foukat teda jak?

„No je to jednoduše vysvětlitelný, když tu motorku nakloníš, tak čím menší tlak tam je tím větší plochou se ta guma dotýká země, tím je tam větší grip. Problém je, že když to podhustíš moc, tak tam paradoxně tlak bude obrovský.“

Jasný, takže upustíš moc a když se budeš ve škarpě probírat, tak ve finále zjistíš, že jsi spadl na přehuštěnou zadní gumu.

„Jo přesně tak (teď podle mě nejzajímavější informace) proto teď pirelli píše do všech těch svých materiálů: Na cestu za studena 2,1 dopředu a 1,8 dozadu na tyhle homologované sportovní pneumatiky.“

No a teď se teda dostáváme k tomu, foukat tedy podle manuálu motorky nebo podle toho co píše výrobce gum? Ten rozdíl je totiž neskutečný.

„Ono je asi nejlepší ať si to každý vyzkouší. Ať dá standartní tlak dle výrobce biku, dá pár kol a pak ať 0,5 upustí a zkusí to znova. Ty gumy se totiž stále mění- Sám si pamatuješ, že se kdysi jezdilo 2,1 vepředu, dneska se jezdí více… teda my máme gumy co se zase díky jiné stavbě xbeltu foukají zase 2,1, ty gumy jsou postaveny jako daleko tvrdší, ale ty se ještě mezi normální lidi nedostaly. Je potřeba si na to zvyknout, kdybys tyhle gumy přední jel třeba 2,1 za tepla tak je to sice hezký, budeš mít grip, ale nezatočíš, a s geometrií můžeš dělat co chceš, ale nic nepomůže. Lidi Ti pak řeknou – jééé 2,4 to nebude mít grip, no to je blbost, grip to mít bude a navíc to konečně zase začne zatáčet:-)“

Takže vývoj prostě nezastavíš…

„To rozhodně, dneska jsou ty gumy na úplně jiném levelu, než byly tak 3 – 4 roky zpátky. Sám si pamatuješ, kdysi když jsi vzal Pirellku do ruky, tak byla měkká sednout by na ní asi nešlo, dneska je to zase úplně někde jinde.“

Ještě poslední dotaz: Metzeler a Pirelli?

„Na co se ptáš, sám víš, že je to pořád stejná guma. Teda není to pravda úplně stoprocentně, Metzeler se teď tlačí tak, že je to prakticky stejná guma za menší peníze, jde hlavně o to, že jsou to starší věci. Máš jakoby starší Pirelli za lepší ceny. Super guma je třeba Racetek K3, to hodně funguje tady na těch Baworácích dokud nejedeš fakt hodně rychle, chybí tam prostě ten edge grip (limitní grip) je to vykoupené tím, že ta guma prostě hodně vydrží.“

Co teda klukům ještě říct?

„Jednoduše, jezdit a jezdit a jezdit a jezdit a jezdit! Víš, dnes a denně vidím ty kluky, jak sypou peníze do motorek, místo toho aby je sypali do sebe a do gum aby mohli pořád jezdit a jezdit. Dnešní motorky jsou prostě jinde, ale pokud opravdu chceš aby ti něco fungovalo musíš se naučit jezdit na tom, co máš a až budeš rychlej, tak pak začít něco vymýšlet. Ale to až opravdu v časech, které se už blíží těm nízkým závodním.“

Viktore, děkuju moc za tvůj čas a přeju hodně štěstí do nové sezóny!

„Díky i Tobě“