Je elektřina skutečně budoucností?

V současném světě se na nás valí ze všech stran pořád jen jeden termín, a tím je EKOLOGIE. Nezlobím se na žádné ochránce životního prostředí, kteří se snaží snížit naši závislost na neobnovitelných zdrojích. Zároveň ale osobně neznám nikoho, kdo by si lámal hlavu se zplodinami, které jsou z výfuků jeho jednostopého miláčka. Člověk toto téma v běžném životě ani moc nevnímá, dokud se nedotkne toho, co miluje nejvíc. Potom už veškerá legrace končí. Najednou hodíme za hlavu i ochranu velryb nebo kapustňáků a zajímáme se o to, o co jde u motorek především, a to je rychlost!

Když se do diskuze zapojí ještě takzvaní zelení, tak skutečně nejde o majitele motocyklů Kawasaki. Tábory se většinou rozdělí na dvě skupiny. Jedna bude tvrdit, že ropa je nedokonalým zdrojem paliva. Druhá zase tvrdí, že motocykly se spalovacími motory jsou dokonalé.

Moderní sportovní motocykl se už v dnešní době stejně tolik podobá spíše počítači, že přestup na stroj s elektromotorem jednou možná ani tolik nepocítíme. Nebo jej alespoň nebudeme vnímat s takovou „nechutí“ jako dnes.

motoczysz-e1pc-test-pir-14

Stejně jako někdo stále miluje hudbu na vinylových deskách, tak zde stále budou fanoušci, kteří nikdy nevymění spalovací motor za něco, do čeho se místo benzínu bude strkat prodlužovačka. Elektrická revoluce zasáhne v první řadě nejspíše sportovní motocykly, kde už dnes je tolik elektroniky, že ani nevím, na co všechny ty čudlíky jsou. Určitě tu ale budou značky, které tomuto trendu budou dlouho odolávat a které si bez burácení spalovacího motoru snad ani neumíme představit, že pane Harley -Davidsone?

Redaktoři webu asphaltandrubber chtěli zjistit, jak je na tom v současné době špičkový elektrosuperbike v porovnání s klasickým superbikem. Redaktoři vzali jeden z nejlepších motocyklů současnosti, italskou Ducati 1199 Panigale S, a zamířili do státu Oregon, kde ve městě Portland sídlí muž jménem Michael Czysz. Právě ten má na svědomí jeden z nejlepších elektromotocyklů současnosti. Pojďme se tedy podívat na digitální revoluci, která nese označení MotoCzysz E1pc.

Oba motocykly se proti sobě postavily na portlandské mezinárodní dráze, která je hned vedle místního letiště. Jedná se o velice členitý závodní okruh, který je mezi jezdci hodně oblíbený. Je to skvělé místo, kde bude možné oba motocykly přiblížit až k jejich limitům. Pokud máte dojem, že jste motocykl MotoCzysz E1pc už někde viděli, tak máte pravdu. Tento stroj, který nesl označení C1 a byl se spalovacím motorem, jste mohli vidět v závodech královské kubatury MotoGP, kde jel na divokou kartu na okruhu Laguna Seca. Michael Czysz má ale krom projektu MotoGP i další oblasti, ve kterých se snaží prosadit. Motocykl MotoCzysz E1pc však dle jeho slov nemá zachránit planetu, ale má ukázat, čeho jde za použití té nejlepší současné techniky dosáhnout. Elektromotocykl E1pc v mnohém vychází právě z MotoGP speciálu C1. Samozřejmě krom 990 ccm 15°V4 motoru, ale je zde například podvozek, špičková elektronika a celá řada dalších nekonvenčních prvků, na kterých si Michael Czysz vždy zakládal.

1080h

Tým techniků, který pracuje na elektromotocyklu E1pc, pracuje bok po boku s týmem, který má na starosti speciál MotoGP. Jejich cílem nebylo postavit motocykl, který se vyrovná současným sportovním produkčně vyráběným strojům. Jejich snem je vytvořit motocykl, který bude revolucí nejen ve své kategorii, ale v mnohém ukáže směr, kterým by se sportovní motocykly v budoucnu mohly ubírat.

Vývoj, kterým motocykl MotoCzysz E1pc prošel, můžeme sledovat například během závodu Man TT.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Ducati 1199 Panigale