Stříkačka

O trochu víc koní, méně kilo, ale největší novinka oproti starším modelům, vstřikování. Popravdě zas tak velký rozdíl oproti karburátorům nezaznamenáte. Někomu vyhovují karburátory, že jsou osobnější a odezva je okamžitá. U někoho jiného zas boduje stříkačka v lineárnosti a nezákeřnosti a měla by ti jízdu usnadnit… Když si magor, tak ti pomůže leda tak stříkačka úplně něčeho jiného :). Porovnáme-li s předchozí generací eR1ček, které šli rádi do highsideru, tak u tohoto modelu vstřikování pomohlo proti nakopnutí-vykopnutí ze sedla. Takže jenom dobře! Zbrusu nový rám se vyvíjel přímo na míru nové  43mm přední vidlici a novému zadnímu odpružení. Vyladila se přední geometrie a snížil zdvih předního odpružení o 15 mm, a za odměnu se dostavila lepší zpětná vazba při brzdění a zatáčení. Zvýšil se maximální výkon na hodnotu 152 koní a celková hmotnost klesla na 174 kg. Kapotáž prošla také kompletní rekonstrukcí.

Za kniplem

154667_yamaha_super-sport_yzf-r1_2002_1920x1200_(www.GdeFon.ru)Pozice za řídítky je sportovní, přesně tak jak to má být. Stupačky vysoko, řídítka proklatě nízko. Posed oproti ostatním sportům v ničem výrazněji nevybočuje, přesto je více zaměřen na okruh. Klíček do polohy ON, ručička otáčkoměru si projede svoji dráhu k maximu a zpět. U aktivovaného flashlightu – kontrolky která se rozsvítí při dosažených otáčkách k správnému přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, u které jde nastavit i rozpětí otáček mezi 7500 až po 11500, se ti zde odmění efektním intrem… můžeš startovat. Na volnoběh motorka nedává moc tušit svůj obrovský potenciál, ale stačí trochu polechtat plyn a hned víš wo co de. Jednička si celkem slušně klapne, je ale známo že u této Yamahy jsou kvalty tvrdší. Řazení je přesné. Při projíždění městem si musíte oproti šestce zvyknout přeřezovat často na první kvalt. Vymotáš se z města a ujíždíš co možná nejdál od civilizace, auta jsou pro tebe jen další překážka na silnici. Motorka ti ihned dává obrovskou dávku jistoty, zatáčky jsou pro tebe to nejlepší, co tě za celý den mohlo potkat. Pevný, tuhý rám spolu s vysoko umístěnými stupačkami ti to dovolí poslat do vinglu v náklonu, v jakém jen stav silnice dovolí.

R6 vs. R1

Yamaha_YZF-R1_2003_07_1024x768Jak to tak ale bývá, nemůžeš mít všechno a tak tu chybí hravost šestistovkový kubatury. Co tady nenajdeš je, když ti ručička otáčkoměru nezadržitelně míjí třináctku, v žádném případě se nechystá zakončit svůj běh a motorku máš dá se říct stále pod kontrolou. To je jeden z důvodů proč se spousta lidí rozhodne pro šestku namísto litra. A třeba zrovna pro její mladší sestru R6. Tyhle dvě motorky si jsou velmi podobné a to nemluvím jen o vzhledu. Na R1 ale musíš bejt povahově tak trochu chuligán, nechce tě přímo zničit, ale máš z ní respekt. R6 tě sice svým sametově čistým chodem motoru nerozklepe, ale do samotného provozu je kolikrát litrová motorka lepší, bezpečnější. Nemusíš si hlídat otáčky, jen přidáš plyn a jsi omakmžitě před pomalým autem.

Spolehlivost

Starší modely dost žraly olej, známé jsou problémy s převodovkami a spojky také často odcházeli do věčných lovišť. Modelem 2002 jsou tyto závady částečně zapomenuty, občas si trochu oleje vezme, ale záleží i na stylu jízdy. Při zařazení jedničky je to v převodovce rána jak kladivem, ale to je normální. Pomůže při zařazení současně malinko popotlačit motorku dopředu a hluk potom neni tak velký :). Pokud už bude problém s převodovkou tak většinou na druhym kvaltu, kterej vypadává a tak při první projížďce hodně řadit! Dále je dobrý vyměnit brzdový hadice za pancéřový, takhle staré motorka už nebude moc brzdit. Vyplatí se i investovat do tlumiče řízení, kterej se později stal základní součástí každého litrového biku s výkonem nad 150 koní.

Tak kterou?

173609Co se týká srovnání s konkurencí, tak designově byla rozhodně úplně někde jinde než tenkrát Honda Fireblade 954 a Kawasaki Ninja ZX-9R. Suzuki se svojí GSX-R 1000 K3 sice zabodovala větším výkonem, ale Yamaha si získala davy svojí solidní kvalitou už od pohledu a modernějšími kapotami. Po výkonové stránce byla Yamaha vždy směřována víc na okruh, takže v nízkých otáčkách to moc nejede, neni tam ten lineární mohutný tah jako u Hondy, naopak ale ve vyšších otáčkách je to paráda. Celkově není ale už tak agresivní jako karburátorové verze z let 1998 – 2001. Takže volba už je jen na vás. Za 70 000,-Kč lze pořídit pěknej kousek.