Ano. Víc, ještě víc!

Rychle, pohodlně a co nejlevněji se svézt a ještě přitom udělat nějakou tu parádu. Tak tohle je přesně ono. Výrobci motorek si jsou toho vědomi a proto se to v týhle grupě už nějakej ten pátek pořádně mele. Každá značka moc dobře ví, že při zaváhání utrpí přinejmenším jejich pověst. Můžete si být teda jisti, že ať koupíte jakéhokoli naháče, budete mít po čertech dobrej stroj. A my pro vás teď máme ukázku toho, že výrobci opravdu nelení a naslouchají nám. To co chceme, dřív nebo později prostě dostaneme. Ojetý naháč FZ6 S2 je toho důkazem.

FZ6 2004 Stage 1

Yamaha FZ6 S2 08Poněkud nezvyklá, vysoko položená pozice jezdce a špatně čitelné budíky. Motor, který požaduje rychlou a silnou ruku sériového vraha, abyste se přes nezvykle tuhej plyn dostali nad deset tisíc a dokázali jste se tam i udržet. Jinak totiž ta motorka vůbec nefunguje!… Tak takhle nějak to klidně mohlo dopadnout s FZ6 z roku 2004. Sama o sobě je to fajn motorka. Její design je hodně odvážnej, to máme rádi. Pozice v sedle jak na krosce a ječivej motor vás nutí k vylomeninám. Jednu mám doma, tak že vim o čem píšu :). Jen ji ale po mě nechtějte stavět proti konkurenci. Je prostě moc náročná a abyste si udrželi tempo, chce to makat jak na supersportu. Jenomže, když už ji začnete drtit, tak se vám ani jako supersport neodmění svým výkonem, ten je totiž seškrcený… No, a teď tu máme ale i novější model z roku 2008. Má tedy cenu přišetřit několik tisíc korun a pořídit novější a nebo se toho až moc nezměnilo a stačí si koupit jednu, málo jetou z první generace? Tenhle test bude trošku jinej a možná někomu i poradíme.

FZ6 S2 2008: Facelift

2008-Yamaha-FZ6g-smallVšechno co šlo nastříkat je v černé barvě. Přední vidlice, motor, podsedlová část, rám spolu s kyvnou vidlicí, ale třeba i pouhé odlitky po obvodu světla. Teda, ne že by stříbrné lakování výše uvedených věcí na starém modelu bylo okoukané, ale když k černé přihodíte ještě bílou s červeným rychlím pruhem na nádrži, je vymalováno! Podle nás, z barevných kombinací určitě ta nej! Další změny, které si hned všimnete je přístrojový panel vypůjčený od FZ1. Na tyhle budíky jsme neslyšeli křivýho slova. Analogovej otáčkoměr je správná volba a navíc, digitální číslice tachometru se oproti dřívějšku o něco zvětšily. Lépe se z toho čte a tím pádem se i rychleji orientujete. Neobvykle hozený digi-budík na pravou stranu u starého modelu má něco do sebe, ale co se týká přehlednosti tak plusové body jasně pro novinku. Jinak veškeré zobrazené informace jsou na obou modelech shodné. Další věc, které tleskáme je nová zadní kyvná vidlice. Nejde tak ani o výrobcem proklamovanou tuhost, která je za jízdy srovnatelná s tou starší, ale vzhledově hodně pomohla celému biku. Pokračujeme dál. Přední blatník má pozměněný tvar a i brzdové třmeny jsou jinačí. Náš testovací kousek měl i klín pod motor a necháme na vás zda se vám tady líbí nebo ne :). Ještě musíme zmínit nové sedlo potažené odolnějším materiálem a na řídítkách namontovaný odlitek se znakem Yamahy. A to už je ale opravdu vše. Pro někoho můžou teď slova o novém modelu vycházet celkem na prázdno, naštěstí ale u designu nekončíme, jde se jezdit!

Jezdec: Sedím na Yamaze a je mi dobře

2008-Yamaha-FZ6FazeraKe zmiňované pozici jako na krosce. FZ6 a teď myslíme oba modely, tak trochu klamou tělem. Sedíte hodně blízko řídítek a přední kolo máte utopené pod vámi. K tomu víš položená řídítka, která jsou na konci lehce zahnutá směrem k vám a jakoby vám v loktech mačkali ruce k sobě. Na poprvé pocit nic moc, připadáte si jako že v zatáčce z toho musíte nutně vystoupit, ale stačí se rozjet a všechno nepříjemný je pryč. Naopak, vaše uvolněná poloha dává především ve městě obrovskou jistotu nad vším, co se děje na silnici. Jestli ale chcete ještě větší show, naperte na ní širší a rovnější řídítka, který vás natáhnou lehce dopředu. Tohle je naháč a vy přece potřebujete pořádnou páku, na rychlý přehazování v zatáčkách. Máte hned lepší pocit od předního kola a nebudete si připadat tak moc našponovaný, ale hbitější a jistější v povelech do řízení. Přesto však budete stále uvolněný a klidně zvládnete i delší výlet.

Motor: A přece se točí

3Po nastartování se ihned ozývá pravidelný rytmus čtyřválcového srdce a automatický sytič, zadržuje na pár minut ručičku otáčkoměru kolem hodnoty dvou tisíc. Trochu zaskočí velice tichý až nevýrazný tón linoucí se z dvojicí koncovek výfuků, a ani po letmém prohrábnutí plynu se žádné větší uši rvoucí orgie nekonají. Ale co, za těch pár let jsme si už zvykli a oba modely si už začínají pomalu odfrkávat na volnoběžných otáčkách tak že, go Yamaha go! Výkonově jsou si oba stroje rovni, ale u nového typu je znát lehčí chod plynové rukojeti. Díky tomu máte pocit, jakoby měl nový motor polovinu věcí odlehčenu o spousty kilogramů. Ručička na otáčkoměru letí vzhůru rychleji a tedy i výkon se nezdá tak okleštěný. Nyní vám starý model připadá o dost syrovější a najednou je skoro až k neuvěření, že tenhle motor před pár lety pocházel z námi tolik oblíbené R6. Popravdě ale, tady to bude spíš tím nepříjemným plynem, než že by se jednalo o nějak extra nepovedený motor… Nová FZ6 S2 je také stále točivej maniak a ne každému bude v téhle třídě po chuti, ale ten švunk oproti dřívějšku je tam hrozně znát. Jízda je teď o dost zábavnější, ale i bezpečnější díky čistšímu průběhu výkonu.

Podvozek: Street fighter

yamaha-fz6-rodNěkdy už to s tím přirovnáním přeháníme, ale přesto. Představte si něco kompaktního a bytelného. Totiž, takové FZ6ky prostě jsou. Z dálky svojí velikostí připomínají spíš nejnovější model Hondy CB250, ale přijdete blíž a svaly a pevnost z nich přímo křičí. „Sevři mě pořádně mezi kolena a mlať se mnou na všechny strany!“ A když bude odvaha tak i s předním kolem pánu bohu do oken. Tady mezi nimi opravdu rozdíl nehledejte. Raději si počkejte do první zatáčky, tam už je toho víc…Tak za prvé: Udržet v zatáčce pod plynem konstantní náklon je na nové FZ6 jednoduší, díky již zmiňovanému příjemnějšímu plynu a dávkování paliva. Jízdu si prostě víc užíváte, o nic se nestaráte. Jen lehce zatlačíte na stupačku a jste tam. Za druhé: Starý model nepříjemně padá do zatáčky. Vracáky se ihned po přesednutí z nové S2ky stávají překážkou. Musíte víc řídít a pevněji držet řídítka, které mají tendenci se zavírat. Tohle u novinky prostě neexistuje. Stejně tak lehce si poradí i s dlouhou táhlou zatáčkou. Celej manévr řídíte pouze koleny a ruce jen relaxují na řídítkách. Rozdíly jsou tedy větší než jsme čekali a i když zde svoji roli hrají i novější gumy Dunlop Qualifier, tak my máme jasno, 2:0 pro FZ6 S2…

V garáži aneb život s ní

Yamaha_FZ6_S2_2008_06_1024x768FZ6ky vybízí ke kravinám a všelijakému blbnutí. Vyhoupnout kolo do vzduchu chce brnknutí o spojku a když dopadne přední kolo na zem, nikde nic neharaší :). Působí na vás opravdu pevným dojmem – To Monster 696, kterého jsme také jezdily, tak ten kolikrát až zasmrděl jak toho měl plný kecky… Brzdy jsou u novinky lepší, na tom jsme se taky shodli. Nejde o žádný štiplavý kusadla, ale odvedou poctivou práci a do téhle třídy se zkrátka hodí. Rám mají obě stejný, co se týká pevnosti nebo spíš měkkosti, chcete-li. Na obou modelech je jízda jeden velkej komfort a na novince přední kolo lépe kopíruje nerovnosti, ale jakmile nasadíte vražedný tempo, vlnit se začnou obě – kupte si supersporta :). Spotřeba nám u S2ky vyšla o litr větší oproti modelu 04, ale dostala větší záhul, tak že to bude v normálu. Běžně si vystačí tak se 6 litry na sto a dá se jet i za 5, ale vzhledem k motoru, který je hladový po otáčkách se spíš budete pohybovat lehce přes 7 litrů. Sem tam cestovat se na ní taky dá, místa je dostatek pro oba pasažéry, ale nic vás neochrání, vítr jde opravdu pekelně po krku. Také se nám moc neosvědčily madla pro spolujezdce, které jsou utopené pod zadnicí a ani na nádrži nenajdete výraznější prolisy, aby se zde mohl cestující pevně chytit.

Nová generace

Je vidět, že občas má novinka na trhu, jako je tomu v případě FZ6 04, nějaké ty dětské nemoci. Jestli ale jen potřebujete mít tuhle kočku doma a my věříme, že je hodně lidí co berou motorku jen podle vzhledu, tak určitě neuděláte chybu ani s ní. Stejně tak ale nevidíme důvod proč nejít do novější. Podívejte se na ceny ojetých… Navíc, a to je to nejdůležitější, je zde často až propastný rozdíl v jejich chování. A jedině s novou FZ6 S2 si budete moct regulérně říct: Tohle pochází z nejnovější R6 a já ji mám!