Ten druhej, zlobivější

yamaha-fz1-n-deposito-3Když bych si měl představit, jak to ve fabrice při výrobě modelů FZ1 a Fazer vypadalo, tak asi takto: Maníci s logem tří ladiček na zádech přistavují do řady nahaté FZ1, pěkně jednu za druhou. Pohled trochu jak na jatkách. A v zápětí na to, hned začnou: Napasovat kapotu, měkčí podvozek, vyšší řídítka a… „Slušnému chování jsme tě naučili, teď běž a procestuj svět.“ Jedno nahaté FZ1 se však z povzdálí kysele usmívá. „Pche, koho tohle zajímá? Já jsem vyrůstal na ulici a nehodlám na tom nic měnit. Dělat ze sebe něco co nejsem? Díky, nechci!“ A tak si tahle nahatá verze, žije tak trochu svůj život. Působí daleko nebezpečněji a jako by říkala, že z každého města, z každé okresky udělá během mžiku dětské hřiště…

2008-FZ1-ABS-action-01_tcm36-207329

S kým jdeš ven?

Design FZ1, to je jako chuligán oháknutý do dobře padnoucího oblečení od luxusní značky Stone Island. Rváč, pro kterého je pouliční bitka životní cesta a tak u toho musí i dobře vypadat. V davu ho určitě nepřehlédnete, obzvlášť pak v černé variaci. Ale jaké to je, když s ním poprvé vyrazíte do ulic? FZ1 je tvrdej chlap, ale kupodivu je i příkladně pohodlný. Na této motorce je vše tak jak má být. Tři nejdůležitější body: ruce, zadek, nohy jsou poskládané do perfektního trojúhelníku. Takovou to přepečlivou vstřícnost k jezdci jsme zvyklí vídat spíš u Hondy. To ale radši kámošům neříkejte, to se k FZ1 nehodí, mohla by tím utrpět Vaše pověst :). Zapadnete do sedla, jak novej klučina do party. Cítíte se dobře, ale po rozjetí zjistíte, že to nebudete mít zas až tak jednoduché. Musíte si získat respekt, budete muset makat…

Dávej, ber

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAPřední tlumiče mají tužší pružiny než cestovnější Fazer. K tomu připočtěte už dobře známou plynovou rukojeť proslulou svou tvrdostí. Navíc, i když se jedná o poladěný superbikový motor pro neustálý přísun síly, tak přes urputný plyn si pro výkon musíte dojít. Tužší chod plynové rukojeti, zde ale neobtěžuje jako je tomu u Fazera a kupodivu funguje jako výzva. U Fazera tak nějak čekáte příjemnou jízdu, ale když se podíváte na naháče, trochu té vzpurnosti si i přejete. FZ1 ale není jen o překážkách. Níž položená a příjemně široká řídítka, přesně ty, které by jste čekali od takového stroje, vás navalí na přední kolo a poskytnou tak dostatek informací o tom co se pod vámi odehrává. Další věc je ta, že předsunutá kapota na Fazeru izoluje váš kontakt s vozovkou, který je tolik potřebný pro rychlou a přesnou jízdu. Tyhle maličkosti dělají z FZ1 mrštnější a daleko zábavnější stroj. Jedná se tu ale o motorku, která žádá aktivní přístup. Jakmile totiž povolíte a budete se chtít jen vozit, nebude to tak dobré, s FZ1 brzo pochopíte, že rychleji znamená lépe. V krku řízení je to ten nejstabilnější naháč, to poznáte sami v první zatáčce. Po tom už jen řídítka a nádrž sevřít chlapskou silou, aby jste z ní vymačkali to nejlepší. Jít do toho prsama jak se říká. Je tedy znovu důležité připomenout, že FZ1 se rozparádí jen když ji jako svého nejlepšího kámoše vyhecujete. A tím se dostáváme k jádru věci. FZ1 je motocykl, který se stává lepším, čím víc se snažíte a čím déle na něm jezdíte.

Naked

2013-Yamaha-FZ1-White-UKAno, jak u Fazera tak FZ1 se jedná o stejný základ, přesto je FZ1 odlišnější než se po prvním rozjetí může zdát. Je to jednoduché, cítíte větší nápor vzduchu na svém těle. Absence kapotáže a tedy i čehokoliv za co by se dalo schovat s vámi dělá hotové divy. Ale asi těžko budete řešit, že jde o pouhý klam, zrovna ve chvíli kdy se budete snažit zkrotit tu obrovskou porci koní. Máš tvrdou náturu? Tak dostaneš i tvrdou motorku se vším co k tomu patří. Určitě se mnou nebudou mnozí souhlasit, ale na FZ1 se cítím rozhodně lépe. V době, kdy každým rokem přibývá více a více motorkářů a s tím i spojené úsilí výrobců vyrobit motocykl, který bude kamarádský ke všemu a ke všem, působí jízda na FZ1 jako polití živou vodou.

Někdo to rád FZ1

yamaha-fz1-n-abs-ldTeď už ale uzavřeme kapitolu bratrovražedného souboje FZ1/ Fazer a povíme si, proč zrovna tuhle nahatou verzi máme tak rádi. Vypadá jak chuligán, chová se jak chuligán. FZ1 to tam má prostě hned od začátku už když se na něj kouknete. Všechno je daný dopředu, přesto každej den zažijete něco nového. A přesně tohle mám vždy namysli během testování. Jsou určitě jiné věci, než dvousetkoňový motor s podvozkem v zatáčce jak kružítko, které vám udělají z jízdy na motocyklu svátek. No, možná supersport, ale naháč? Motorka přece nemusí být perfektní aby vás přitahovala znovu a znovu ji osedlat. A věřte, FZ1 opravdu perfektní není. Od těžkého plynu přes nízké stupačky až po nutnost aktivního přístupu k řízení. S FZ1 je to ale ten nejčistší mix pohodlí, síly a vzpurnosti, které jsou pro třídu Naked přímo žádoucí. Prachobyčejný pocit z jízdy na motocyklu plném síly. Určitě si nemyslíme, že výrobce do FZ1 vkládá něco navíc oproti jiným. Extra navíc formulky, zvané fun factor neboli něčeho co rozhodne o tom, zda zrovna tento motocykl bude zábavnější než ostatní. Zkrátka se to povedlo.

Život s ní

Hoďte oko na sedačku spolujezdce. Má o něco menší plochu a je i jinak tvarovaná než u Fazera. Nemá ani žádný výstupek v přední části. Spolujezdec cítí jak popojíždí po sedačce a s větší vzdáleností od řidičových zad mu to na jistotě rozhodně nepřidá. Není to nejhorší, ale určitě jsou i pohodlnější. Několik modelů má i namontované ABS a v poslední době se tak děje u čím dál většího počtu motocyklů. Pomalu se tak motorky stávají bezpečnější a bezpečnější což je dobře. Nečekejte ale od ABS, že vás dostane ze všeho. Přeci jen se jedná o pořádně silný a těžší stroj. Spotřeba se pohybuje okolo standardních sedmi litrů, ale taky záleží do jak dobré nálady jste se ráno probudili. Dostat se na devět litrů jde taky. Stupačky jsou hodně nízko, takže budete jiskřit už když si ji povezete od dealera domů, ale to už znáte z minulého testu Fazera :). Trochu si pomůžete odmontováním patron…

Yamaha FZ1 Naked 06  6

Závěr

Všechno je to o tom, co od motorky typu FZ1 chcete. Mějte ale na paměti, že naháči jsou především o pořádné dávce stylu a ten si prostě žádá odvahu. Dřív, než na ni vůbec polezete, je potřeba si uvědomit, že se musíte snažit o něco víc než na ostatních naháčích. Jakmile ale přes ní přehodíte nohu, v tu ránu se oklepete. Přestanete si hrát na vyzrálého mladého muže a druhej den o vás budou mluvit jako o největšim střelci na okrese. A tak by to mělo být, tak je to správně.