Transformers

Ukazatele směru zabudované v zrcátkách, světlomet neidentifikovatelného tvaru. Kapoty jedna velká skládačka a jednoramenná kyvná vidlice s laufy do nebes. I po delším prozkoumání jakékoliv strany motocyklu mi v hlavě nemůže zakotvit žádné přirovnání. Když už chci říct, že zepředu připomíná kobylku, tak po otočení řídítek, s kterými se otáčí i horní část přední kapotáže, mi napadá další přirovnání – Transformers. Multistrada 1000 je stroj mnoha tváří a v roce 2003 pořádně oživila třídu sportovně cestovních endur…

Stroj mnoha tváří

Ducati Multistrada 1000 DS 1024x768_c7Na stojánku si trůní a zírá do daleka. Říká „ráda cestuji, budeme na sebe hodný“. Vzápětí ale s tvrdým loupnutím prvního kvaltu, startuje úplně jiné dobrodružství. Sedím vysoko, mám výborný přehled a pod sebou dostatečnou sílu. Snaha o cestování, tak ihned padá po menším průletu po okrese. Spolujezdec tedy může zatím obdivovat sedačku jen jako designérskou lahůdku. Jezdec naopak skáče radostí z pohodlné, velmi uvolněné polohy a z dobrého rozhledu v zrcátkách. Po chvíli zas křečovitě tlačím na ovládací prvky přístrojového panelu, která jsou neschopná jakékoliv okamžité reakce. Stojím na křižovatce a kolemjdoucí se baví. „Jak chce řídit, když ruce má tam a řídítka tady?“ Další zážitek: Při doplňování paliva dbám pokynu Ducati servismana. Po natankování až po hrdlo, uzavřít nádrž a zahýbat s motorkou do stran jako na Simsonu… To proto, aby se palivo přelilo i do druhé poloviny nádrže, která zasahuje pod sedačku spolujezdce. Tím pádem pod ní není žádný úložný prostor. Nešlo to vyřešit lépe?

Opravdový universál

2006-Ducati-Multistrada-1000SDSaBudete-li opravdu chtít cestovat, musíte tedy nakoupit kufry. Jak už jsem říkal, co chvíli se Multisranda ukazuje v jiném světle. Má od každého něco, je zkrátka multi… Copak o to, po rovině se nezadržitelně řítí a má chuť se rozletět do světa. Nasávám atmosféru cestovatele, troufám si i na zapadlé silničky. Podvozek si toho nechá dost líbit, nevytřese z vás duši ani na polní cestě. Zastavuji kdesi obklopen lesy a přestávám vnímat čas. Bál jsem se, že bude těžká, neohrabaná. Popletla mi ale pěkně hlavu. Od takové dámičky bych čekal klid a rozvahu. Pravda, je to velká koza, ale hubeňoučká a pěkně živá. Čím dál víc ji zkoušíte kam, až vám dovolí zajít. Motor není lenoch a řízení umí být pěkně rychlý. Na kdejakém cesťáku se to dá taky s klidem naklopit, ale tahle mrcha nic neříká, po rovině se řítí s chladnou hlavou, vlítnu do zatáčky a musím ji až přemlouvat, aby na to nešla tak rychle.

Má své hranice

33596_wallpaper_ducati_multistrada_cockpitPo městě a na nepřehledných místech budete rychlejší a jistější jak na naháči nebo supersportu, o tom žádná. V ukrutném tempu jí ale musíte nechat rezervu. Brzdy jsou dobrý, přední vidle a vlastně celý podvozek je postaven, aby poskytl důvěru na jakémkoliv povrchu. Po tvrdé Ducati 1098 je to jako když přelezete z Ferrari do Toyoty Rav4. Žádné houpání ani nic extra tvrdého. Zvládne devadesát procent z toho, co ji přijde pod kola. Zbylých deset procent můžou být ale kritické chvíle. To se stane tak, když necháte mozek v garáži. Tím, že do každé zatáčky koukáte pěkně z vrchu, si velmi moc věříte. V náklonu v poloze jak na štaflích už ale při nebezpečné situaci těžko něco zachráníte. To se začne předek nepříjemně potápět a zadek chytne šlupku od banánu a zadní kolo vás začne pomalu ale jistě předbíhat. Nesmíte se zkrátka nechat strhnout a jezdit na ní jak na sportovní motorce, byť k ní má blíže než k nějakému cestování.

Technika

2006-ducati-multistrada-1000sdsbMotor okolo 3000 otáček někdy zakucká, nejlepší je ho nepouštět pod 4000 a práskat kvalty rychle za sebou. Samozřejmě když nebudete mít náladu na nějakou divočinu tak se nic neděje. Naopak, ruce i nohy můžou být v klidu. Kroutícího momentu máte tolik, že záleží jen na vás v jakých rychlostech se nejraději pohybujete. Stačí jen zalovit v převodovce ten správný rychlostní stupeň, pohodlně se usadit a vyrazit do světa. Byla by ale škoda ověsit ji bagáží a s bezstarostným úsměvem se jen tak nezištně sunout krajinou. Tahle motorka má daleko větší ambice a italské srdce se nedá upřít. Když na ni tedy lehne řízek, který prohání supersportovní Ducati, tak mávne rukou a odsoudí ji pro neschopnost přenést jezdcovy požadavky na silnici se stoprocentní jistotou. Za sebe ale říkám, že ostatní před Multistradou musí uznale pokynout. Ať už to má být pro odvážnost designu nebo univerzálnost.