Ducati je Ducati

Začneme ale nejprve představením a tak tedy co to je Ducati 848? 848 by mohla být jiná, trochu víc kamarádská než vražedná 1098. Hltali jsme všichni její údaje o výkonu a hmotnosti a já tajně doufal… Byla už od začátku mým favoritem číslo jedna. Design je jedinečný a já chci do světa vykřičet, že pro tohle prostě stojí za to žít! Je tak nádherná, až věřím, že mi vedle ní bude stejně příjemně i za nějakých šest sedm let. Tak že, dnes tedy vynechme hodnocení designu, protože tohle je prostě maximální extravagance s nezměřitelnou veličinou a duchem samotného jména Ducati. A opravdu neznáme nikoho, komu by se vyloženě nelíbila. Přejděme raději rovnou k jejímu chování.

Na místě

2008-Ducati-848SuperbikedUž při pokusu propružení tlumičů na místě, vás stejně jako 1098 informuje o tvrdém nastavení podvozku a dopředu nakopnutá poloha jezdce to celé divadlo ještě umocňuje. I při mé skromné výšce 177 centimterů neschovám kolena za přední kapotu a nohy mi tak vyčuhují do stran. Opravdu dost mě překvapilo, že jsem na ni měl napoprvé tolik stísněný pocit. Rozjíždím se tedy s pocitem, jako bych dostal ve škole kuli a doma to zatím nevědí. Naštěstí toto platí jen pro městský provoz a s narůstající rychlostí, přibývají už jen jedničky do žákovský. Stupačky jsou výš, ale zároveň jsou posunuté do zadu a tím se vám nohy v oblasti kolen o něco povolí. Také se mi líbilo, jak jste perfektně ukotveni v motorce. Sedíte jakoby uvnitř, tak že odpadá ten nepříjemný pocit, že jste vystrčeni nad celý motocykl. Zjišťuji tedy, že se přeci jen dbalo i na pohodlí. Celkově vzato, 848 vás nepřivítá v sedle s otevřenou náručí, její sportovní poloha ale vynikne až ve vyšších rychlostech, kde se cítí rozhodně líp. Proto byla taky stvořena…

Podvozek

2010_Ducati_848_DarkItalové si zajeli na kukandu do továrny svých Japonských rivalů nebo možná najali vědmena pro silniční provoz a i ten bude mít nejspíš japonskou krev, jinak si tohle neumím vysvětlit. Chování 848 na silnici, to je jako mix mezi CBR600RR a R6! Povolte sevřené pěsti, hned vám to vysvětlím. Nejdřív trochu zavzpomínejte, jak se tyhle dvě Japonky vlastně chovají. První jmenovaná umí nejlépe kopírovat terén v celých dějinách sportovních šestek a ta druhá je na milimetry přesná a pevná, a víc už je snad jen motocykl z Mistrovství světa. Tohle všechno zamíchejte a výsledek je Ducati 848. S tímto perfektně nastaveným podvozkem si začnete tykat okamžitě, to vám tady můžu s klidem slíbit. Přední kolo filtruje, co mu přijde pod vidlici a předává pouze přesné informace. Naopak zadní pružina se vám nesnaží vytlouct páteř ze zad, hýčká vás relativním pohodlím a to i přes její urputnou tuhost. Už jsem si toho všiml na Monsteru 696, že letos Ducati lehce zpohodlněli a začínají vycházet vstříc širšímu publiku. Někdy tedy čekáte, že 848 nachytáte na švestkách a že už ji musíte zákonitě rozvlnit, ale ona prostě drží a nepustí. Ve vinglu s ní praštíte na koleno a s ní to ani nehne. Kopíruje lajnu, kterou si sami zvolíte a častokrát ještě než se k samotnému manévru odhodláte, už dávno vás vede po své ose, tak rychlá dokáže být! V přímém směru a v osamocených zatáčkách kde máte dostatek času si ji připravit je stabilní, jak jen sportovní motocykl může být a opravdu nic se jí v tomto ohledu nedokáže vyrovnat. To ale znamená, že čím víc vás pevně drží po dobu průjezdu zatáčkou, o to déle vám trvá ji zvednout a nalézt tu správnou cestu do dalšího vinglu. V zatáčkách, které následují hned po sobě, už potřebuje váš talent, v tom je 848 o chlup náročnější než japonské šestky. Rozdíly v rychlosti odezvy na vaše povely ale berte s rezervou, protože jde o puntičkaření a naopak tímto chováním 848 neztrácí charakter a to je zde přece to nejdůležitější! Ducati byli vždy víc na dlouhé táhlé zatáčky a jejich neochvějnou stabilitou, jsou dnes už téměř pověstné. 848 pokračuje v této tradici, ale navíc, i když se bude nejlépe cítit na závodní dráze, oproti svým předchůdkyním dokáže „osmčtyřiosmička“ slevit ze svých nekompromisních představ ohledně povrchu silnice. Perfektní!

Motor to je desmo

2008-Ducati-848SuperbikefAť to byla 748 nebo 749, tak pokaždé když jste poslouchali přednášku některého z jejich majitelů na téma podvozek, po chvíli vždy přišla odmlka a pohled náhle uhnul směrem dolů. Chtělo to zkrátka větší výkon. Stalo se a výrobce nám dopřál několik koníků navíc. Číslovka 134 už vypadá o hodně lépe, k tomu hodnota suché váhy 168 kilogramů, tohle prostě musí bejt hovadinec! Na papíře ty čísla vypadají nekompromisně, ale nečekejte od motoru, že vás svým výkonem praští po hlavě. Je to spíš neúnavný dříč, který vstává na 4tis. otáčkách a pracuje až do deseti tisíc kdy usíná – to vás právě rázně ukončil omezovač :). Máte zde o pár set otáček víc prostoru než u starších modelů, tak že se dá roztočit téměř jako čtyřválec, ale nejvíc vás dostane jeho uhlazený styl v přenášení výkonu na silnici. S Ducati to vždy bylo o krouťáku, ale 848 to rozehrává ještě dál. Na povel vytlačíte porci drsného kroutícího momentu, kterou posíláte přes plynovou rukojeť na zadní kolo, ale vůbec se u toho nezapotíte. Cítíte tu lehkost, s jakou motor šplhá do výšin, a zároveň víte, že pod vámi motor přímo hoří. Kdo nikdy neměl možnost řídit sportovní dvouválec od Ducati, nepochopí. Tohle není dvouválce, tohle je desmo :)

Život s ní

2008-Ducati-848SuperbikegKoukněte na fotky okolo, k jejímu stylu není opravdu co říct. Pro její krásu byste jí i ledacos odpustili, ale opravdu nemusíte. Brzdy nejsou o ničem jiném než o tvrdosti. Je potřeba si na ně trochu zvyknout. Po prvním ťuknutí o páčku se nejdřív vůbec nic neděje, ale stačí ji lehce přitáhnout a stojíte na pětníku. Zrcátka jsou nastavitelná, ale moc nespekulujte, koukat se dá jedině pod rukama. Vzadu je sedačka pro spolujezdce? Ano, teda jestli má vaše holka zadek, jak když brabčák srazí paty. Spotřeba paliva? Do sedmi litrů úplně s přehledem, ale pochybujeme, že to někdo vůbec bude řešit u motorky s cenou 345 000 Kč. A to je asi to největší mínus tohoto exkluzivního balíčku. Výkonově by se dala poměřit se sportovníma šestkama, ale cenou sahá do míst, kde se pohybují litrové stroje. Když tohle překousnete a uvědomíte si, že platíte i za její jedinečnost, dá se to ustát. Ohledně ojetiny je však situace jiná a tam už lze sehnat za pěkné peníze pár roků starou 848. Pozor si ale dejte na popadené, kterých je více než dost. Motorka nemá náklonové čidlo, které zastaví motor po pádu a tak spousta kousků co padla, stále běžela a mázla se na klice a to pak je radost to opravovat. Motorově je na tom 848 dobře, nejsou známi případy, že by se motor z ničeho nic zastavil. Pokud už přišla nějaká schválnost, jako třeba, že nešlo zařadit kvalt jednalo se o příčinu po pádu, kdy se ohnou takzvané vidličky a pak už člověk nezařadí a musí se rozebírat.

Kam s ní?

Ducati 848 svým chováním na silnici plnohodnotně nahrazuje model 749 a svým vzhledem pokračuje v sérii nadčasových modelů z dob 748, ale přidává ještě něco navíc. Podbízí se širšímu okruhu jezdců. Málo kdo z nás už asi opravdu stojí o to, nechat se za jízdy ztrhat do úmoru. S 848 se dobře svezete i na silnici a nevymlátí z vás duši při přejetí sebemenší nerovnosti, a přesto budete mezi kámošema Numero Uno, že máte tu nekompromisní Ducati. To je 848.