Zde už opravdu není místo pro rádoby závodníky a slabochy. A i když 1098 vyhrála nejeden závod, tak stále bude srovnávána s Ducati 916. Legendární devětsetšestnáctka je jako z jiného světa, je zajímavější, ale pro tuto chvíli je 1098 výkonnější a lehčí.

Úplně nejvíc nejhezčí motorka

3Beru to zleva, zprava a je opravdu nádherná. Máme tu zpět letmo uložené kolo, dva agresivně vyhlížející laufy směřující k nebi a kukuč žraloka prahnoucího po oběti. Chci najít slabé místo a někdy bývají motorky z náhodného pohledu při nejmenším srandovní, ale u 1098 stojím jak opařenej a parta zedníků přihlížející přes ulici taky nemá co říct. Barva závodní červené pálí na všechny strany a jako by všichni ztratili hlas. Soukám se do kombinézy a přemýšlím čím to, že je takové ticho? Vyzařuje z ní neskutečné charisma a už se mi ani netřesou ruce. Na chvíli zapomínám, že přede mnou stojí jeden z nejvýkonnějších dvouválců homologovaný pro běžný provoz. 160 koní plus zastoupení tu mají firmy Brembo, Showa, Marchesini, Sachs a pokud má motocykl Ducati navíc laděné koncovky Termignoni, je to pohádka. Kompletně digitální přístrojový panel odvozený ze speciálu nasazeného do Moto GP. Kromě běžných funkcí i stopky, teplota vzduchu, napětí baterie, průměrná rychlost i spotřeba. Pod sedačkou spolujezdce připravené USB k uložení dat během jízdy na flash disk, nebo-li DDA (Ducati Data Analyser).

A taky hrozně nepohodlná

5Dokud se teplota chladící kapaliny nezačne pohybovat okolo 50°C nemam šanci se k ní byť jen přiblížit. Celkem dlouhá doba na prohřátí motoru a odhaduji tak na 7 minut, ovšem potom jak na ni vlézt? Další motorka s označením: Max. 180 cm/80 kg. Na ostatní supersporty také šplháš jak Pampalíny na žirafu, pokaždé se ale nakonec poskládáš. Mam dřív zohýbat nohy pod absurdní úhel nebo snad nejprve zalomit hlavu někam mezi přístroje? Nízké plexi mě ve vysoké rychlosti nutí škrtat helmou o nádrž tak, že záda mě milujou. Přestávám sebou vrtět až při rychlostech přesahující 140 Km/h. Na pomalé popojíždění je tahle motorka tedy opravdu nepoužitelná. Zápěstí modrá, záda tuhnou… Už jsem z města, přežívám jen díky obdivujícím pohledům kolemjdoucích. Ducati 1098 letí. Řítí se lesem z kopce dolů a věřím jí i to co není pravda. Důchodci na houbách si musí myslet že se v Reichu zas něco peče. Tohle je nízko letící bombardér! Když Ti někdo řekne, že si ji koupí jen kvůli zvuku, věř tomu. Dávno už neřve jen výfuk, ale i nesmyslná cifra na budíku a ta zatáčka přede mnou je najednou tak utažená! Radiální Bremba mají pozvolný nástup, ale stačí brzdovou páčku o malinko víc stisknout a ta síla tam prostě je. Počáteční menší tlak radiálních brzd je skvělá věc, máte výborný přehled o situaci a při špatně zvolené stopě vás tyhle kusadla vrátí okamžitě zpět do lajny. V každé zatáčce čekám na její chybu, na sebemenší odevzdané zhoupnutí. Podvědomě si ale přeji ať mě naklepe jak řízek. A opravdu, je pevná jak šutr! Občas mám pocit jako by celá motorka poskočila o několik centimetrů do strany. Zírám do zrcátka (musím škvírkou mezi tělem a rukou, přes loket se to nedá) a hledám kam zmizel ten hroch nebo co sem to trefil? Nikdy jsem nic podobného nezažil. Přehledný úsek a ten mini hrbolek se jevil tak neškodně. Je to okruhovka a nic než kvalitní, horký koberec nehledej. Když napíšu že podvozek je tuhý, klasicky dukatí tak je to pořád málo. Tlumič řízení Sachs odvádí dobrou práci, ale vím i o nepřekonatelném elektronickém tlumiči od Hondy.

70 °C Desmo

2Co je naopak moc dobré, že teplota motoru se ani po 30 minutách v zacpané Praze nedostane přes 100°C. Za jízdy se nejvíce pohybujete v rozmezí 60 – 70°C. Na dvouválec výborné hodnoty. To na SV 1000 jsem se pod 85°C nemohl dostat. Zajímavé také je, jak čistě tak velmi výkonný motor pouští sílu na zadní kolo. Neskutečný, ale ve vrchu připomíná japonce (čtyřválec). Litrový čtyřválec má podobné hodnoty kroutícího momentu jako dvouvál, ale ten pocit že jedeš na opravdové motorce a ne na vysavači tam nikdy nebude… Syrovost motoru se tomu říká. Má ho každý dvouvál, ale jen našlápnuté Desmo letí takto agresivně a svěže do otáček. V nízkých otáčkách sice motor chroptí, prská a přístrojový panel se klepe jak sáňky na podzim, ale tohle všechno sem patří. Po překročení 4000 otáček nastoupí zátah, který drží až někam k sedmi tisícům. U Monstera si v těchto otáčkách myslíš že sedíš na vrtuli a už toho máš plný kecky. Tady se ale v tuto chvíli motor po druhé mohutně nadýchne a to co se děje po zbylé tři tisíce otáček je pro celé tělo maximální nasazení. Vybavuje se mi dvoutaktní krosová dvěstěpadesátka, která mě nechala v lese dvakrát vystoupit ze sedla, než šla z baráku.

Co to je Ducati?

ducati_girls_04Tělo trpí, ale to nepopsatelné teplo uvnitř je silnější. Nejsem zvědavý na Vaše narážky ohledně šíleného nepohodlí, malé nádrži, drahého servisu a já nevím co ještě :). Jinak zařazení několika falešných neutrálů připisuji sobě. Kdybych pořádně makal a nehonil si triko že jedu na motorce za půl míče tak jich je o poznání méně. Dále Ducati u všech modelů od tohoto modelu prodlužuje servis na každých 12 000 Km. Výměna rozvodových řemenů je pak 24 000 Km. Pozor si dejte na bouračku, respektive padlou motorku nekupujte. Motorka nemá náklonové čidlo a pokud 1098 padne, může se stát že motor stále poběží a jak se říká pak se motor mázne. Několik lidí na to dojelo, že při koupi motorka vypadala jako lehce škráblá na kapotách, ale dovnitř nevidíte a tady je to docela zásadní problém. Pokud už si takovou koupíte, tak při případné opravě počítejte, že doba dodání náhradních dílů do motoru je v řádech týdnů. Další známé problémy jsou se špatným volnoběhem, kdy 1098 ale i ostatní Ducati nedrží volnoběh. Občas zkrátka motorka chcípne, při podřazování, při dojíždění ke křižovatce a nebo i jen tak na stojánku. Seřídit volnoběh pak nelze klasicky šroubkem, ale musí se pěkně do servisu a i tady se ne vždy povede uspokojit majitele. Vyklepej ale z hlavy brouky o nepraktičnosti. Při koupi 1098 nejdeš k oltáři s nevěstou, ale s holkou do kina. Občas si taky sáhneš na dno, ale těch pár nádherných chvil za to stojí. Tvrdá, nepoddajná a těžce ovladatelná. Motor potřebuje citlivé zacházení a podvozek hodiny strávené se šroubovákem. Nakonec ji ale dostaneš do ruky a nastartuje se vztah, který jen tak nekončí.

Technické údaje Ducati 1098