Velmi oblíbená třída sportovních šestistovek ve které to vře každým rokem je pro všechny výrobce velmi důležitá. Nechat na trhu sportovní model dva roky nebo dokonce déle, neni možné a těžit z toho můžeme hlavně my, silniční jezdci. Technika, která jezdila před pár lety po závodním okruhu a byla výsadou jen litrových strojů, je dnes již dosažitelná při koupi menší kubatury a tak i třída do 600ccm má co nabídnout. Pojďme se ale podívat trochu zpátky. Někdy na přelomu tisíciletí se to totiž už v týhle skupině pěkně mydlilo a výrobci ještě tenkrát hodně mysleli i na praktičnost.

Kawa vždycky pro ty větší

Kawasaki ZX6R 00  4Pokud se podíváte do inzerátů a budete mít zálusk na jednu ze sportovních šestistovek okolo roku 2000 budete to mít zaručeně jednoduší než dnes. Tenkrát ještě platilo, že Honda a její oblíbený CBR je spíš sportovně cestovní a to i přesto, že jste dali přednost modelu Sport před klasickým eFkem. Yamaha byla jasně zaměřena na okruh a její R6 dala hodně rychle zapomenout na přívětivého Thundercata. Kawasaki pak chytře využívá všechny přednosti obou soupeřů a navíc přidává svůj charakter. Jde o nejpřívětivější Ninju, kterou jste do té doby a ještě dlouho potom mohli sedlat. Prostorné sedlo, řídítka přesně akorát. Žádnej extrém s hlavou u předního kola jako na R6 a naopak zase žádný téměř endurácký posez na CBR. Zelení mužíci od Kawasaki se navíc vytasili s prostornou kapotáží, ze kterou se schová nejeden dlouhán. Pod sedlem spolujezdce prostorné uložiště a madla pro spolujezdce zde také nechybí, prostě paráda.

Zelená jede

2008-Kawasaki-ZZR600hPověst zabijáckých motorů výrobce Kawasaki je někdy až moc nafouknutá bublina. Pokud však máte možnost porovnat motocykl s jiným výrobcem je rozdíl znát. Chrčení z airboxu, tak známé u těchto modelů sice nepřidá na rychlosti, ale rozhodně zahraje na vaše nervy. Začnete se víc soustředit a kupodivu tlačit ještě víc na pylu. Jak to tak bývá, člověk nemá nikdy dost a tak čim víc otáček tim lépe. Na druhou stranu však výrobce nezapomněl na dolní spektrum otáček a tak není problém brouzdat u hodnoty 5 000 otáček. Motor se krásně rozmotá a vás vůbec neotravuje nepříjemnou prodlevou a pouze flegmatickým pohybem vpřed, jako to vídáme na dnešních supersportech. Na víc, karburátory jsou přesně pro ty co chtějí mít tolik výkonu na zadním kole kolik si dají a to hned. Žádné váhavé rozhodování elektroniky, žádné cukání. Ještě dnes to člověka dojme, když si vzpomene jak málo elektroniky na motorkách bylo a jak vše výborně fungovalo. Pokud se dále podívám na brzdy, tak jediné co můžeme vytknout je jejich vzhled a to zejména ve společnosti z jednoduchou teleskopickou vidlicí. Nepůsobí to sice moderně, ale i dnes vše funguje na výbornou.

Nejlepší Ninja?

kawasaki-ninja-zx-6r-2004-2005-01Máteli chuť si chvíli popřemýšlet jak si na tom stojí tento model v souboji mezi ostatními ročníky ze své stáje, tak mnohými je stále dodnes nepřekonaný. Možná troufalé tvrzení, ale pokud vezmeme sportovní šestku jako motocykl pro každý den, nemůžeme říci křivého slova. Předchozí ročníky 95/96 trpěli na spolehlivost a známé jsou poškozené převodovky a velký mechanický hluk z podkapot kolikrát předznamenal i smrt samotného motoru. Nicméně od roku 1998 se toto výrazně zlepšilo a rokem 2000 už je vše zapomenuto. V roce 2002 přišel výborný tah a to v podobě modelu 636, který díky navýšení kubíků více usnadnil jízdu v legálních rychlostech. Roky 2003 a 2004 sice odhalily ostrý design, ale výrobce se tím i otočil zády ke každodennímu dojíždění do práce a více začal tlačit motocykl na okruh. Roky 2005 a 2006 se vše začalo postupně vracet do normálu tak jak byli silniční jezdci zvyklí, ale další roky už nadobro odřízli přívětivost a začalo se radikálně zmenšovat až do dnešních dnů. Proto tedy z tohoto pohledu jedny z nejoblíbenějších šestistovek jezdily na přelomu roku 2000.

Vydrží mi dlouho?

Určitě. Pokud se měnil pravidelně olej i fltr nečeká vás žádné nemilé překvapení. Unavený rozvodový řetěz byste slyšely, že chrastí a pokud by byla načnutá převodovka, popřípadě spojka, tak toto odhalíte při samotné projížďce. Kawasaki trochu utrpěla špatnou pověst v devadesátých letech, ale dnešní motocykly jsou perfektní. A perfektní jsou i jízdní vlastnosti, které jsou i z dnešního pohledu vynikající a tak vás Ninja bude dlouho bavit. Hodně však záleží na stavu pneumatik a na samotném typu. Je jedno od kterého výrobce si vyberete a nemusíte nutně vybírat sportovní. Bohatě postačí guma sportovně – cestovní, zejména chcete-li se dobře svézt a požadujete i solidní nájezd kilometrů. Takže resumé? Pokud máte okolo 50 000,-Kč rozhodně doporučujeme. Chcete-li univerzální sportovní bike nemůžete s touto Ninjou šlápnout vedle.