V reakci na cla, která administrativa prezidenta USA Donalda Trumpa zavedla na hliník a ocel, nyní Evropská unie zavádí cla na dovoz vybraného zboží ze Spojených států. Seznam amerických výrobků, které budou terčem nových cel, zahrnuje produkty z oceli a hliníku, zemědělské výrobky, kentucký bourbon, džíny Levi’s a mimo dalších i všechny motocykly, které mají objem 500 ccm a větší, na které bude uvaleno 25% clo.

Opatření EU je (podle Evropské komisařky pro obchod Cecilie Malmströmové) zcela v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO) a bude zrušeno, jakmile Spojené státy odstraní svá cla na dovoz oceli a hliníku, která zavedly už v březnu. Podobná cla se rozhodla v odvetě uvalit na USA i Kanada, Mexiko a Turecko. Toto nařízení bude mít vliv jak na značku Harley-Davidson, tak na značku Indian, ale nepostihne motocykly Zero, jelikož elektrické motocykly do tohoto opatření zahrnuty nejsou.

Z toho, co nás především zajímá, je 25% clo na ty výrobky, které spadají pod kódy 87114000 a 87115000 Harmonizovaného systému popisu a kódování zboží.

  • Kód 87114000: Motocykly, včetně mopedů, s pístovým motorem o objemu více než 500 cm3, ale menším než 800 cm3
  • Kód 87115000: Motocykly, včetně mopedů, s pístovým motorem o objemu více než 800 cm3

Cla jsou zvolena poměrně dost selektivně a podle odborníků není jejich výběr náhodný, protože má postihnout zejména státy, v jejichž oblastech jsou voliči a klíčoví politici podporující Donalda Trumpa. V tomto případě má Harley-Davidson bohužel sídlo v Milwaukee ve státě Wisconsin a Wisconsin je domovem republikánského předsedy Sněmovny reprezentantů Paula Ryana, navíc tam v posledních prezidentských volbách překvapivě vyhrál Donald Trump, ač je obvykle baštou demokratů.

Harley-Davidson

Harley-Davidson

Není jisté, jak dlouho budou cla na dovoz motocyklů z USA do Evropy platit (pravděpodobně tak dlouho jako americká cla na hliník a ocel z Evropy), ale pro Harley-Davidson nemohlo být načasování horší. Prodeje v Americe se od roku 2017 snižují, takže americká značka začala být závislá na zahraničních tržbách. Přidání 25% cla na prodej motocyklů Harley-Davidson v Evropě určitě bude mít na tuto značku vliv a ovlivní to i základní politiku společnosti. Co se značky Indian týká, tak zde nebude mít zavedení cla až takové následky pro samotného výrobce, protože se v současnosti rozvíjí především uvnitř Spojených států a na export do Evropské unie jde zatím malá část produkce.