Nástup elektronických pomocníků pro jezdce se začíná dostávat i na motokrosové motorky pro běžné zákazníky. Továrna Husqvarna začíná nabízet kontrolu trakce ve všech svých čtyřtaktních motokrosových modelech pro rok 2017.

Trakční kontrola u off-roadových „biků“ není nic nového, když závodní mašiny využívají tuto techniku už téměř jednu dekádu (v různých formách a navzdory tomu, co říkají pravidla). Husqvarna je ale průkopníkem v používání elektronických pomocníků, protože je nabízí i pro nás, běžné smrtelníky.

Husqvarna-Motocross-kontrola-trakce-2017-01

Tak, jak to vidíme už v segmentu silničních motorek, kontrola trakce a další elektronika se stala součástí dnešních motorek a spousta jezdců si už motorku bez takových vychytávek ani nedokáže představit. Její vstup do světa off-roadu netrval tak dlouho, když ji v roce 2015 použila Kawasaki na KX450F, a teď to vypadá tak, že bude elektronika dostupná pro širokou veřejnost.

Přidat kontrolu trakce na motokrosovou motorku určitě není nic lehkého. Vždyť styl jízdy na takové motorce spočívá hodně v zatáčení právě driftem zadního kola, kde je samozřejmě nutné, aby se zadní kolo protáčelo.

Klíčem k tomu, aby měla trakční kontrola na terénní motorce smysl, je to, aby stále umožňovala využívat tuto techniku jízdy, čili aby umožňovala jízdu smykem, přitom však zamezovala přílišnému a zbytečnému prosmykování zadního kola, což by mohlo znamenat například pád. Proto bude zajímavé vidět, jak tento systém od Husqvarny bude reálně fungovat v jejich čtyřtaktních produkčních motorkách.

Tisková zpráva, kterou k dané věci Husqvarna vydala, uvádí, že řídicí systém motoru Keihin (EMS) monitoruje polohu plynové rukojeti a otáčky motoru, aby tak zjistil, zda se zadní kolo protáčí. Na základě toho poté sníží výkon motoru (podle všeho omezením zapalování), aby se tím dosáhla maximální přilnavost.

Bezpochyby je tato kontrola trakce derivátem systému, který byl vyvíjený a používaný během závodů tak, jak to vídáme u silničních motorek. Což ale neznamená, že bude stejná, resp. se stejnými vlastnostmi.

Dá se však očekávat, že postupem času budou výrobci přicházet s lepšími a sofistikovanějšími systémy doplněnými např. o launch control (systém napomáhající ideálnímu startu v závodech), wheelie control (zamezení zdvíhání předního kola), či dalších systémů, které budou vyžadovat využívání vnitřní pohybové jednotky (IMU).

Nechme se tedy překvapit, co nám budoucnost do off-roadu přinese. Zatím se jen můžeme těšit, kdy si nové Husqvarny s kontrolou trakce budeme moct vyzkoušet.