V segmentu rychlých cestovních strojů toho Kawasaki nabízí již poměrně dost. Můžete mít například modely jako Z1000SX, Versys 1000 a samozřejmě také populární silniční ,,rychlovlak“ Kawasaki ZZR 1400. To jsou všechno motocykly, na kterých můžete cestovat plně naložení a se spolujezdcem rychlostmi hravě překonávajícími hranici 200 km/h.

Proč se tedy Kawasaki rozhodla postavit zcela nový a ultimativní cestovní stroj na platformě přeplňovaného motoru, označený H2?

Odpověď nalézáme při bližším pohledu na specifika a technické detaily tohoto motocyklu s turbodmychadlem. Začněme motorem. Uvnitř řadového čtyřválce o objemu 1000 kubických centimetrů nacházíme to, čemu Kawasaki říká ,,vyvážené přeplňování.“ A jak toto označení napovídá, kompresor je optimalizován tak, aby poskytoval maximální možný výkon a točivý moment, který je jezdec schopný přenést na zadní kolo a který bude k dispozici v celém spektru otáček. Zde tkví hlavní rozdíl mezi původní koncepcí H2 a H2R, kde se dá mluvit spíše o ,,kulervoucím“ zátahu v horní části otáčkoměru (model H2R má 320 koní).

Přeneseno do praxe to znamená jediné – plynulou a čitelnou akceleraci v jakémkoliv režimu motoru. Vyšší výkon také poskytuje možnost větší zátěže motocyklu v podobě spolujezdce a veškerých zavazadel. Na druhou stranu, veškerý maximální výkon by byl na cestovní motorce k ničemu, kdybyste k jeho dosažení museli vždy vytočit motor do nejvyšších otáček.

A jakého že výkonu cestovně zaměřená Kawasaki dosahuje? Je to přesně 200 koní při 11000 otáčkách a 137.3 Nm točivého momentu při 9500 otáčkách. To se na dnešní poměry nemusí jevit jako omračující hodnota, nicméně mějte na paměti, že se stále jedná o cestovní motocykl. Tímto Kawasaki H2 SX nyní zaujímá místo nejsilnějšího sportovně-cestovního motocyklu na trhu, který má být navíc maximálně hospodárný s palivem.

Pryč od motoru a pojďme se podívat na ostatní vlastnosti. Řada SX je nabízena hned ve třech variantách: základní SX, SX SE a zcela nový model SX SE+. Všechny modely sdílí ten samý motor a jeho nastavení.

Rozdíly se pak u jednotlivých kategorií projevují hlavně na jízdním komfortu, kdy například model SX SE má navíc boční světla na přisvícení do zatáčky a verze SE+ dostala dokonce elektronický adaptivní podvozek. Všechny varianty je možné vybavit originálními Kawasaki balíčky (Tourer, Performance nebo Performance tourer), které zahrnují například laděný výfuk Akrapovič, kouřové plexi či boční kufry v barvě motocyklu.

Zvláštní pozornost musela být při vývoji tak rychlého motocyklu věnována kapotáži. Ta je optimalizována tak, aby zajistila dokonalé obtékání vzduchu kolem jezdce a to i při vysokých rychlostech. Verze SX SE má zvýšené plexisklo pro ještě vyšší cestovní komfort. I přes svou funkčnost působí kapotáž vcelku subtilně a nikde nic nepřečnívá.

Jízdní pozici výrobce porovnává se zbytkem své cestovně zaměřené motorizované flotily. Ergonomie za řídítky Kawasaki H2 SX není tak sportovní jako na modelu ZZR 1400, ani ne tolik vzpřímená jako u modelu Z1000 SX. Jízdní poloha je pohodlná pro výlety, na dlouhých cestách i jízdu po městě, ale díky vynikající ochraně proti větru je velmi komfortní i při velmi vysokých rychlostech.

Ve výčtu dalších technologií nelze opomenout kompletní LED osvětlení, stejně jako speciální spojku, která byla vyvinuta při závodech a má zamezovat blokování zadního kola při prudkém podřazování. Jízdní bezpečnosti bude dále přispívat třístupňová kontrola trakce (3-Mode KTRC), kterou si lze přizpůsobit jak pro cestovní, tak pro sportovní styl jízdy.

Také výstupní výkon si lze upravit. Jeho hodnota může být snížena na 75% celkového výkonu, což se může hodit třeba v deštivých dnech. Další vychytávkou, která je dnes u cestovních motocyklů už standardem, je ,,Kawasaki electronic cruise control“ – tempomat. Ten umožňuje motocyklu jet stálou rychlostí. Tato funkce pomáhá řidiči snížit únavu a zvyšuje komfort na dlouhých cestách.

Kawasaki slibuje stejnou spotřebu paliva, jako mají její ostatní motocykly s motorem plněným atmosférickým tlakem. Pokud byste se během cestování chtěli na spotřebu zaměřit, nápomocný vám bude indikátor ekonomické jízdy, který se na barevném displeji zobrazí ve chvíli, kdy má motor ideální spotřebu paliva.

Kromě dalších standardních prvků elektronické výbavy jako ABS či elektronicky ovládaný plyn, stojí za zmínku nastavitelné brzdění motorem. Jezdci, kterým vyhovuje menší brzdná síla motoru při zpomalování, si tento parametr budou moci upravit.

Veškerá moderní technologie drží pohromadě díky příhradovému rámu z vysoko-pevnostní oceli. O jízdní komfort se stará kombinace plně nastavitelné USD vidlice o průměru 43 mm a zadní centrální tlumič Öhlins TTX36, který má také široký rozsah nastavení.

Brzdy musí držet tempo s výkonným motorem a Kawasaki tak sáhla po monoblocích M50 od italské značky Brembo, které by měly obstojně zpomalovat tento rychlík.

Pokud vám nebude líto zaplatit 479 900 Kč, na kterých základní model začíná, dostanete perfektně vybavení high-end motocykl, který se v davu určitě neztratí. O tom, jakým směrem se bude vývoj přeplňovaných motorů v budoucnu ubírat, by se daly vést dlouhé diskuze. Nicméně Kawasaki nelze upřít, že je v tomto směru jakýmsi průkopníkem.

Technické parametry

  • Typ motoru: Kapalinou chlazený, 4-taktní, čtyřválcový řadový, s kompresorem
  • Zdvihový objem: 998 cm³
  • Vrtání x zdvih: 76 x 55 mm
  • Kompresní poměr: 11.2:1
  • Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
  • Palivový systém: Vstřikování paliva: Ø 50 mm x 4 s duálním vstřikováním
  • Způsob startování: Elektrický
  • Mazání: Tlakové mazání, mokrá kliková skříň s olejovým chladičem
  • Maximální výkon: 147,1 kW {200 PS} / 11.000 min
  • Maximální točivý moment: 137,3 N•m {14 kgf•m} / 9.500 min
  • Spotřeba paliva: 5,7 l/100 km
  • CO2 emise: 139 g/km
  • Převodovka: 6 rychlostí, dog-ring
  • Brzdy, přední: Plovoucí kotouče 320 mm. Čtyřpístkový monoblokový radiální třmen.
  • Brzdy, zadní: 250 mm kotouč. Třmen: 2 pístkový
  • Odpružení, přední: 43 mm obrácená vidlice s nastavitelným odskokem, komprese a předpětím pružiny
  • Odpružení, zadní: Uni-Trak, plněný plynem s odd.nádobkou se zásobníkem, plně nastavitelný
  • Typ rámu: Příhradový, vysokopevnostní ocel s montážní deskou na kyvné vidlici
  • Stopa: 103 mm
  • Zdvih předního kola: 120 mm
  • Zdvih zadního kola: 139 mm
  • Pneumatika, přední: 120/70ZR17M/C (58W)
  • Pneumatika, zadní: 190/55ZR17M/C (75W)
  • D x Š x V: 2.135 x 775 x 1.205 mm
  • Rozvor: 1.480 mm
  • Světlá výška: 130 mm
  • Objem palivové nádrže: 19 litrů
  • Výška sedadla: 835 mm