Ducati Multistrada 950 2019

Nejmenší „multimotorku“ od Ducati postavili tak, aby nám poskytla veškeré možné potěšení Multistrady v dostupnějším balení. Multistrada 950 by měla poskytnout obstojný výkon pro ty, kdo chtějí nějaké to cestování, možno i se spolupachatelem a nějakou tou bagáží, a zároveň chtějí svižnou, ovladatelnou motorku vhodnou pro každodenní užití. A pohlednou zároveň.

Eso peso

Máme tu i eskovou verzi, ježto frní nejnovější technologie: elektronický podvozek Ducati Skyhook Suspension (DSS) plynule nastavuje přední vidli a zadní tlumič, tedy celé to nepřetržitě reaguje na změny povrchu silničního. Rychlořazení hore aj dole (Ducati Quick Shift, DQS) nám logicky umožní kvedlání řadičkou bez ždímání spojkové páčky. LEDkové světlomety, pětipalcový TFT displej, handsfree systém nikoli pro žvanění se šéfem v pracovní době za řidítky, nýbrž to znamená bezklíčkové startování motorky, tempomat a podsvícené čudlíky jako větší multina 1260, ňam.

Základka

Základní Multina 950 dostala taky nějaký ten vánoční dárek, tedy šestiosou měřicí jednotku Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), třístupňové Bosch ABS do zatáček bez vytáček, VHC Vehicle Hold Control, tedy pomocníčka pro rozjezdy do kopečka, by se nám vehikl nezačal couvat s kopce dolů (aktivuje se silným zmáčknutím jedné z brzdových páček), a hydraulickou spojku. Kontrola trakce DTC nastavit se nechá v osmi stupních. Čtyři režimy nastaviti můžeš jízdní, vybírati lze mezi Sport, Touring, Urban (do deště, ABS maximálně ostražité, jen 75 koní) a Enduro (ABS vypnuto na zadním kole, rovněž jen 75 koní leč s dynamickou reakcí na plyn).

Kombinuje designové prvky Multistrady 1260 i verze Enduro, slovy markeťáků „bere si ty nejlehčí prvky z obou“ (zde jsem nám touto větou zkrátil čtení o cca 4 stránky, jak že jsou každá křivka a otvor v kapotě promyšlené, elegantní a navazující na italskou historii). Jak jinak. Vodorovně protažené přední světlo, nastavitelné plexi, boční panely a nádrž si bere z Multiny 1260. Sedlo, zadní madlo, výfuk, kyvku a rozměr kol z Endura. Hliníková litá kola i nově nabízená vyplétaná pro verzi S jsou lehčí než dříve (litá o půl kila). Pneu: Pirelli Scorpio Trail II 120/70 ZR19 vpředu a 170/60 ZR17 vzadu.

Pohodlíčko

Úhlavním tématem nové 950 bylo maximální pohodlí na dlouhých cestách, i v případě plně naloženého stroje. Tomu se přizpůsobil i ergonomický trojúhelník řidítka – sedlo – stupačky, jemuž se prý na světě nic nevyrovná, a vy budete šéfovat v jakékoli situaci. Materiál Ducati praví, že stroj pohodlně usadí dva lidi i s horním a bočními kufry. Jsem z toho paf! Rozvor 1594 mm patří mezi delší a přispěje ke klidnému chování. Výška sedla 840 mm není malá, dá se však zvýšit na 860 i snížit na 820 mm.

Jednorůčo

Plexi si na nové multině výškově nastavíte jednou rukou v rozsahu šesti centimetrů, mezi doplňky lze vybrat i plégo nižší. Najdeme tu ne jednu, ale dvě 12 V zásuvky – v palubce a u sedla kopilota. Lze je využít nejen pro dobíjení interkomů a mobilů, ale i pro elektrifikaci vyhřívaných oděvů. Satelitní navigace Garmin z nabídky Ducati Performance doplňků má svůj dobíjecí konektor. USB zdířka je také pod sedlem pro případné dobíjení utržených sluchátek.

Úzká kedlubna

Multistradu 950 pohání motor o objemu 937 cm3 Testastretta 11° (tzv. „úzká hlava“) s desmodromickým rozvodem ventilů a splňuje normu Euro 4. Motor je vodou chlazený, má 4 ventily na válec, kompresní poměr 12,6:1 a vrtání/zdvih 94/67,5 mm. Nejvyšší výkon 113 k odevzdá v 9000 otáčkách, a točivý moment 96 Nm v 7750 otáčkách. Vstřikovací systém s průměrem hrdel 53 mm ovládáte elektronickým plynem ride-by-wire. Výfukový systém 2-1-2 má plochou koncovku umístěnou na pravém boku. Údržbové intervaly jsou po 15 000 km, případně jednou za rok, s kontrolou ventilových vůli každých 30 000 km. Hydraulická spojka vyžaduje ještě méně síly díky novému posilovači.

Podvozek

Rám nové multiny 950 má přední příhradovou část z ocelových tenkostěnných trubek se dvěma bočními pomocnými rámy svírajícími zadní část nesoucí ložisko kyvné vidlice ze sklolaminátového polymeru, který pomáhá tuhosti ve zkrutu a zlepšuje jízdní vlastnosti tohoto sexy italského vehiklu. Nová, samozřejmě lehčí, tlakově litá hliníková oboustranná kyvná vidlice jest nalakována černě. Obrácená přední vidle s průměrem trubek 48 mm disponuje zdvihem 170 mm a má nastavitelné předpětí pružiny i tlumení tlaku a odskoku. Zadní tlumič spojuje kyvku s levým pomocným rámem, předpětí pružiny nastavíte užitečným kolečkem a hrát si můžete i s tlumením opět v tlaku i odskoku. Zadní pružina má progresivní charakter. Zdvih tlumiče jest taktéž 170 mm.

Letem světem

Barvy si tedy můžete vybrat rudou a šedou, obojí s červeným rámem, a místo litých kol drátěná namontují vám chutě už ve fabrice. Dokoupit lze kufry, vyhřívané rukojeti, hlavní stojan, výfuk Termignoni homolágoš jasná páka, frézovaný hliníkový kryt vodní pumpy, LED blinkry, top case, malý nádržbágl i s úchytem, další USB zásuvku, doplňkové rallye světlomety, ochranné padáky na motor, ochranu chladiče i pumpy, ocelové stupačky. Stroj lze spojit s dukatí appkou, která vám řekne, kdy máte termín na servis, ukáže vám nejbližší dukatí krám, i třeba návod k použití motocáklu. Ducati Link App dovoluje pilotům nahrát své cesty, aby se mohli o své zážitky na Multistradě 950 podělit s ostatními členy dukatí komunity, kteří již tuto appku používají, není to fantastické?!

Italská poetika

Nevím, jestli je to italská touha popovídat si a sdělit úplně všechno, nebo jestli tyhle doslovné a úmorné novinářské „kity“ musejí dělat ještě podrobnější od té doby, co Ducati patří Volkswagenu. Pokud chcete znudit k smrti, mám pro vás poslední odstavec, než hodím počítač z okna. Víte, od čeho pochází ten název Ducati Skyhook Suspension, který má verze S? Skyhook je „nebeský hák“. Systém DSS samozřejmě analyzuje data z mnoha senzorů, ty vyhodnocuje a na základě algoritmů vydává průběžně povely k nastavení tlumičů.

Copywriter z Ducati si ale myslí, že bychom se měli dozvědět i to, že ten algoritmus to nastavení vztahuje k jakémusi imaginárnímu bodu na nebi a vůči němu by se stroj měl pohybovat co nejméně, laicky řečeno. Jako by stroj visel na háku zavěšeném na tomto imaginárním bodě v nebi. A z toho, přátelé, vznikl ten název – nebeský háček. Paráda! Nevědět to, tak asi nemůžu jít ani na večeři… Nová Multistrada 950 bude jistě svižná a milá motorka, 113 koní je tak akorát, 4 jízdní režimy se spoustou možností nastavení, to zní solidně. Příjemné je i automatické vypínání blinkrů po dokončení zatáčky (díky IMU) nebo po určité době. Tak se těšíme na jaro, až ji protáhneme nějakým českým blátem kolem rybníka.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Fotogalerie