Původní Suzuki Katana, představená v roce 1981 pod názvem Suzuki GSX1100S, byla navrhnuta bývalým šéfem designové sekce BMW Hansem A. Muthem. Šlo o stroj zaměřený na maximální výkon, který měl uspokojovat tehdejší potřeby náročných jezdců, prahnoucích po čirém požitku ze sportovního ježdění.

Přívlastek Katana je poté odvozen od japonského meče s jednostranným ostřím a zahnutou čepelí, který disponuje obouručním úchopem a je používán japonským válečníkem – samurajem. Stejně, jako je precizní tento nástroj, i nový motocykl měl představovat vrchol své třídy ve smyslu výkonu a ovladatelnosti.

Takto vypadala Katana v roce 1981

Takto vypadala Katana v roce 1981

Pozdější představení vysoce výkonných kapotovaných strojů – GSX-R 750 (r. 1985), vzduchem chlazenou Katanu lehce zastínilo a její zařazení posunulo spíše do kategorie sportovně-cestovních modelů v nabídce Suzuki. Název motocyklu Katana bylo později ještě použito pro vzduchem a olejem chlazené modely Suzuki GSX-F600 a GSX-F750, oba označené jako sportovně-cestovní náčiní.

Pro rok 2020 chystá Suzuki obnovení jména Katana, tentokrát se ovšem vrací zpět k původnímu konceptu a mělo by se tudíž jednat více o sportovně střižený naháč, určený pro nekonečnou zábavu než o sportovně-cestovní kompromis.

Vzhledem k současně nabízené flotile motocyklů Suzuki by si jeden mohl myslet, že nová Katana bude pouze jinak stylizovaný naháč, označený Suzuki GSX-S1000, se kterým výrobce zaznamenal úspěch při jeho představení v roce 2015. Pokud se ale podíváme Kataně trošku blíže pod kapoty, zjistíme, že jde v podstatě o nově navržený motocykl.

Je vcelku pochopitelné, že motocykl musí následovat dnešní standardy pro moderní stroje. Proto nečekejte, že by se jednalo o úplný návrat ke kořenům, tedy základem již nebude původní vzduchem chlazený motor jako v roce 1981, zároveň však nejde jen o současnou Suzuki GSX-S1000 s jinou kapotáží.

To, v čem si nová Katana zadává s tou původní, je celkové stylizování, zahrnující například typický odstín stříbrné metalízy (Metallic Mystic Silver) či vzhledově téměř identickou podobu přední kapotáže. Ostatní prvky motocyklu jsou odvozeny od současného naháče GSX-S1000, kde se udály změny v celkové ergonomii a na motoru, aby se tak nový sportovní naháč opět přiblížil svému původnímu obrazu.

Co se motoru týče, nová Katana je poháněna zkušenými jezdci opěvovaným motorem z GSX-R1000 K5, který byl u sportovní řady motocyklů Suzuki používán v letech 2005 až 2008. Jedná se o vysokozdvihový agregát, který se při svém naladění na 150 koní jeví jako ideální společník právě pro novou Katanu. Nejvyšší točivý moment 108 Nm a zaměření na střední spektrum otáček s minimální odezvou na plyn tak propůjčí nové Kataně dostatečnou pružnost pro pouliční řádění.

Lehký hliníkový rám je navržen tak, aby hbitě reagoval na změnu směru jízdy motocyklu a zároveň, aby byla zachována maximální stabilita jak při městském provozu, tak při dálničním tempu. Inženýři se při vývoji zaměřili na podmínky reálného provozu, proto by s Katanou měla být radost sekat zatáčky s rozmanitým povrchem.

Podvozek je pak tvořen přední obrácenou vidlicí značky Kayaba s možností nastavení předpětí pružin, odskokem a kompresí. Udržení dokonalého kontaktu zadního kola s vozovkou pomáhá centrální tlumič stejné značky a s nastavitelným předpětím pružiny a odskokem. Již z výroby by měl být podvozek naladěn na sportovní, leč pohodlnou jízdu.

O zastavení se stará brzdový systém od značky Brembo, což byla v tomto případě sázka na jistotu, jelikož Suzuki zvolila to nejlepší, co italská společnost pro silniční využití nabízí. Vpředu nalezneme kotouče o průměru 310 mm, vzadu pak 250 mm. Třmeny jsou radiálně montované monobloky s průměrem brzdových pístů 32 mm. Účinný brzdný účinek tedy poskytuje stejná sestava, jaká je použita pro sportovní model GSX-R1000.

Ani v případě nové Katany se nevyhneme určitému množství elektroniky, což je vzhledem k podávaným výkonům vlastně dobře. V základní výbavě dostanete třístupňovou kontrolu trakce, přičemž první mód je definován pro sportovní ježdění, druhý mód je určen pro různorodé podmínky běžného provozu a třetí mód poskytuje nejcitlivější zásahy pro jízdu v nepříznivých podmínkách. Zvláště v případě prvního módu výrobce udává, že je natolik dobře vyladěn, že by jezdec neměl zaznamenat jeho zásahy do řízení.

Informace o jízdě se k jezdci dostanou skrze LCD displej, který umožňuje manuální nastavení jasu. Při zachování kompaktnosti by si měl displej zachovat výbornou čitelnost za různorodých podmínek, včetně ostrého slunce. Grafika zobrazení je navržena speciálně pro model Katana, a sice jako exkluzivní zobrazení bílých písmen a čísel na kompletně černém pozadí. Přední potkávací a poziční LED osvětlení pak podtrhuje ostré křivky motocyklu.

Přední ráfek (120/70) spolu se zadním ráfkem (190/55) by měly být obuty do pneumatik Dunlop Sportmax Roadsmart II, které byly speciálně navrženy pro nový model Katany. Ty se mají vyznačovat krátkou dobou potřebnou pro zahřátí a umožnit tak využití plného potenciálu Katany co nejdříve po zahájení jízdy.

,,Japonští šermíři věnují nespočet hodin usilovnému kování, broušení, skládání a svařování surové oceli, aby dosáhli správné rovnováhy potřebné pro optimální výkon své čepele. Tento proces je naprosto zásadní pro dosažení požadovaného výsledku. Vývojový tým společnosti Suzuki, vycházející ze stejného ducha, neustále testoval a ladil každý komponent tak dlouho, dokud nebyl plně spokojen s vyvážeností výkonu, pohodlí a ovladatelnosti, jaký nová KATANA poskytuje,, píše na svém webu sám výrobce.

Technické údaje

Motor
Typ: řadový, čytřválcový 4-takt
Vrtání x Zdvih: 73.4 mm x 59.0 mm
Zdvihový objem: 999 ccm
Kompresní poměr: 12.2:1
Maximální výkon: 150 koní při 10.000 ot./min
Maximální točivý moment: 108 Nm při 9.500 ot./min
Rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Příprava paliva: elektronické vstřikování
Chlazení: chlazení kapalinou
Převodovka: manuální, 6-stupňová

Podvozek
Rám: hliníkový odlitek
Přední tlumení: plně nastavitelná USD vidlice KYB, průměr 43 mm
Zadní tlumení: centrální plně nastavitelný tlumič KYB
Ráfky: hliníkové odlitky
Pneumatiky: Dunlop Sportmax Roadsmart II
Rozměr přední pneu: 100/70 x 17
Rozměr zadní pneu: 190-/50 x 17
ABS: ve standardní výbavě ABS od firmy Bosch

Ostatní
Rozvor: 1460 mm
Výška sedla: 825,5 mm
Objem nádrže: 12,1 l
Provozní hmotnost: 215 kg

Fotogalerie