Nejlehčí, nejvýkonnější a nejrychlejší Aprilia RSV4, jaká kdy byla vyrobena. To samo o sobě něco vypovídá. Ve verzi Factory navíc s aerodynamickými křidélky, která byla vyvinuta během světového šampionátu MotoGP.

Dva italští motocykloví výrobci – Ducati a Aprilia, už dlouhou dobu vedou nenápadný boj o prvenství o nejlepší silniční sportovní motocykl, který vychází ze závodních základů. Když v nedávné době Ducati představila Panigale V4, jako odpověď přišla vylepšená Aprilia 1100 RSV4 Factory, u níž došlo díky zvětšenému vrtání válců (nyní průměr 81 mm) k nárůstu zdvihového objemu na 1 078 kubických centimetrů. Tato změna v kombinaci se zvětšenými ventily, ostřejším profilem vačkové hřídele, zvýšeným kompresním poměrem na 13.6:1 a s novými škrticími klapkami o průměru 48 mm a dvěma vstřikovači, vedla k nárůstu výkonu na neuvěřitelných 217 koní.

Nová RSV4 Factory se vyjímá i na pohled – dostala totiž speciální aerodynamická křidélka, která byla vyvinuta na závodním MotoGP prototypu. To, co se ještě nedávno zdálo být výsadou pouze královské třídy ve světovém šampionátu, nyní můžete mít na běžné silnici či na vašem oblíbeném závodním okruhu.

A rozhodně tu nejde o prvek, který je jen na ozdobu. Naopak, křidélka byla vyvinuta tak, aby poskytovala větší stabilitu při prudkém brzdění, při vysokých rychlostech a aby omezovala zvedání předního kola při akceleraci. Stejně jako přední blatník či chránič výfuku, i křidélka na bočních kapotách jsou vyrobena z karbonového vlákna, aby byla co nejlehčí a zároveň pevná.

Další obdivuhodnou hodnotou je bezpochyby provozní hmotnost, která činí 180 kilogramů. Tomuto výsledku mimo jiné napomáhá lehký titanový výfuk Akrapovič a kovaná hliníková kola. Aprilia dokonce dostala speciální baterii od společnosti Bosch, která se také významně podílí na redukci hmotnosti.

Bez povšimnutí nezůstanou ani brzdy Brembo Stylema®, ke kterým je přiveden malý karbonový tunýlek, napomáhající ke chlazení třmenů a kotoučů. Zaměření na detail je tady více než patrné.

Pokud by vám Aprilia RSV4 1100 Factory přišla příliš extrémní, stále si můžete pořídit verzi RR, která je o něco málo výkonnější, o chlup těžší a chybí jí právě aerodynamická křidélka. Nicméně i tak půjde stále o zábavný a maximálně výkonný stroj.

Aprilia RSV4 1100 Factory bude mít k dispozici tři palivové mapy – Track, Sport a Race. Mezi nimi může jezdec přepínat během jízdy.

Co se barev týče, zůstává Aprili spíše šedou, nenápadnou myškou. Verze Factory bude nabízena v odstínu zvaném ,,Atomico 6“. Horní uchycení řídítek bude zdobit nápis ,,1100 Factory“.

Konkurence je v tomto segmentu silná. Aprilia tak bude soutěžit například s BMW s 1000RR, které bylo pro nový rok zcela přepracováno, Ducati V4R či s japonskou konkurencí u značek jako Honda, Yamaha, Kawasaki a Suzuki. Byť každá značka nabízí silného zástupce z kategorie sportovních motocyklů, Aprilia přišla na trh s technikou, která by mohla nastavit nový směr, jakým se budou produkční superbiky ubírat.

Technické parametry

Cena: 549 900 Kč
Motor: vodou chlazený vidlicový čtyřválec, rozvod DOHC
Zdvihový objem: 1078 ccm
Vrtání x Zdvih: 81 x 52.3 mm
Výkon: 217 koní při 13 200 ot/min
Točivý moment: 122Nm při 11 000 ot/min
Převodovka: manuální, 6-stupňová

Přední tlumení: USD vidlice (43 mm) plně nastavitelná Ohlins
Zadní tlumení: plně nastavitelný monoshock Ohlins
Přední pneu: 120/170-17
Zadní pneu: 200/55-17
Objem nádrže: 18,1 litru
Rozvor: 1 437 mm
Hmotnost: 180 kg