Spolu se stále vyššími výkony a tedy i rychlostí, jakou dnešní sportovní motocykly dosahují, se výrazně více hlásí o slovo aerodynamika. Technologie, která se vyvíjí během závodů, se tak poměrně rychle dostává na běžné silnice a okruhy. Aerodynamická křidélka, která bývají připevněna na vnější straně sportovní kapotáže motocyklu, jsme poprvé mohli spatřit u Ducati během šampionátu MotoGP. Nedlouho nato se objevila na sériovém modelu Panigale V4R, později na Kawasaki H2R či na posledním modelu Aprilie RSV4R ve verzi Factory.

Význam křidélek je zřejmý – mají za úkol tlačit přední kolo k zemi a tím zajistit jeho lepší kontakt s vozovkou. Čím vyšší je rychlost motocyklu, tím stoupá i přítlak – při rychlosti 250 km/h by měla křidélka tlačit přední kolo k zemi silou přibližně 6 kilogramů. Výsledkem mnoha hodin práce, strávených v aerodynamickém tunelu, má být stabilnější motocykl a menší tendence ke zvedání předního kola do vzduchu během prudké akcelerace.

Mezi rychlostí a přítlakem je přímá úměra

Mezi rychlostí a přítlakem je přímá úměra

Honda byla vždy spíše konzervativní, když šlo o inovaci nových sportovních modelů. Jejich sportovní model Fireblade byl odjakživa výborně fungujícím a rychlým motocyklem, nikdy se ale Honda, na rozdíl od jiných výrobců, nepouštěla do neosvědčených experimentů.

Doplňková křidélka od firmy Puig na současném modelu

Doplňková křidélka od firmy Puig na současném modelu

Zatímco přídavná křidélka na téměř všechny typy sportovních motocyklů nyní nabízí firma Puig, jako doplňkové příslušenství, Honda již sama vyvíjí vlastní aerodynamické prvky, které by mohly být představeny na příští generaci modelu CBR 1000RR Fireblade. Dle výkresů z patentového úřadu se zdá, že by křidélka mohla být připevněna na zrcátkách.

Myšlenka je zde jednoduchá – motocykly pro silniční použití musejí mít vždy zrcátka, které vyčnívají po stranách motocyklu. Na co tedy přidávat další prvky na kapotáž? Honda se místo toho rozhodla navrhnout taková zrcátka, která budou mít, mimo té klasické, i přítlačnou funkci.

Návrh tvaru takového zrcátka je také zřejmý. Tvar obráceného křídla vytváří díky svému prohnutému profilu tlak z vrchní strany a naopak podtlak ze strany spodní. Součtem těchto dvou sil poté vznikne požadovaný přítlak.

Honda navíc podpořila efekt přítlaku přidáním malých ostrých hran na vnější strany zrcátek. Ty fungují na stejném principu, jaký můžeme vidět například v leteckém průmyslu – zabraňují vysokému tlaku nad zrcátkem, aby se dostal do nízkotlaké zóny pod ním a tím vytvářel nežádoucí turbulence.

Příští generace Fireblada by měla dosahovat výkonu 212 koní a celková aerodynamika tak bude hrát velkou roli v ovladatelnosti motocyklu. Ve hře samozřejmě dále zůstává varianta klasických křidélek, přidělaných přímo na kapotáži.

I takto elegantně se dá pracovat s prouděním vzduchu

I takto elegantně se dá pracovat s prouděním vzduchu

Pokud se tohle Hondě podaří, mohla by nastavit nový standard pro design kapotáží další generace sportovních motocyklů.