Americká společnost Zero Motorcycles oficiálně představila svůj zcela nový model Zero SR/F. Takzvaný streetfighter, jak byl tento model samotným výrobcem elektro-motocyklů kategorizován, nyní v nahaté podobě představuje obrovský krok kupředu nejen pro samotného výrobce, ale pro celý motocyklový průmysl. Model SR/F slibuje větší výkony, zkrácené doby nutné pro nabíjení baterie a přináší komplexní balíček elektronických pomocníků pro jezdce.

Mimo jiné, společnost Zero vybavila svůj nový elektrikou poháněný motocykl celou řadou inteligentních technologií, a to díky jejich operačnímu systému Cypher III.

Tento model lze zařadit do kategorie prémiových elektro-motocyklů s podobnými výkony, jimiž jsou například nedávno představený Strike od společnosti Lighting motorcycles, případně model Energica Eva, či dokonce kontroverzní Harley Davidson Livewire.

Na skutečný charakter těchto technologií si budeme muset ještě chvíli počkat, do té doby je zde pár rychlých faktů.

 1. Zcela nový, vzduchem chlazený elektromotor ZF75-10 je dle slov výrobce schopný vyprodukovat výkon až 110 koní při 5000 ot/min a točivý moment 190 Nm. Slibovaný výkon 110 koní není v současné konkurenci sportovních naháčů nic, z čeho bychom se posadili na zadek, ovšem hodnota točivého momentu napovídá, že se bude jednat o hodně svižné svezení. Také maximální rychlost se zvýšila na celých 200 km/h.

2. Proklamovaný dojezd motocyklu by měl být více než dostačující pro běžně se dopravujícího jezdce. Zero tvrdí, že jejich model SR/F je natolik efektivní, že reálný dojezd je 175 kilometrů při rychlosti 112 km/h a to při kombinovaných podmínkách (město a dálnice). Dojezd v městském provozu je pak 259 kilometrů, naopak 132 kilometrů lze dosáhnout při jízdě na dálnici při konstantní rychlosti 112 km/h. Navíc je v nabídce takzvaný ,,Power Tank“, což je vlastně přídavný elektrický akumulátor, díky němuž může být efektivní dojezd zvýšen až na 322 kilometrů. A to už je hodnota, kterou se kolikrát nemůže chlubit ani kdejaký sportovně zaměřený motocykl se spalovacím motorem. Pojďme se tedy podívat na tu druhou stranu mince – dobíjení.

3. Doba nabíjení baterie Z-Force Li-Ion o kapacitě 14,4 kWh byla významně snížena díky použití nových materiálů. Vylepšení se také dočkalo samo nabíjecí zařízení. Standardní model SR/F je dodáván spolu s 3kW nabíjecí jednotkou, díky které klesl čas nabíjení z předešlých 9 hodin na 4,5 hodiny, při použití 220V dobíjecích stanic. Model SR/F Premium se může pochlubit výkonnější 6kW nabíječkou, která kompletní nabití z 0 na 100% zvládne za 2,5 hodiny. To zní spolu s dojezdem až 322 kilometrů celkem použitelně, že?

4. Bez povšimnutí nezůstaly ani ostatní části motorky. Nový příhradový rám pracuje v harmonii se speciální kyvnou vidlicí, nazvanou ,,Power Pivot by Zero.“ Právě ta umožňuje udržovat konstantní napnutí řemenu, pohánějící zadní kolo, v celém rozsahu tlumení.

5. Baterie stále znamenají podstatnou část hmotnosti a celý motocykl tak váží 220 kilogramů.

6. Co se podvozkových komponentů týče, bude motocykl osazen plně stavitelnými díly od firmy Showa. Vpředu nalezneme obrácenou vidlici o průměrů 43mm, fungující spolu s plně nastavitelným zadním tlumičem Showa. Toto tlumení s technologií BPSF (Big piston separate function) již bylo vyzkoušeno na modelech jiných výrobců, a tak se jedná o sázku na jistotu.

7. Co neubrzdíš, to neukecáš. A to si pište, že jinak to není ani u motocyklů s elektrickým pohonem. O zastavení se zde stará brzdový systém od španělské firmy J-Juan. Zero se na brzdy této značky spoléhá u všech svých modelů a pro SR/F byl vybrán čtyřpístkový třmen s 320mm kotouči vpředu a jednopístkový třmen s 240mm kotoučem na zadním kole.

8.Vzhledem ke sportovnímu zaměření motocyklu padla volba na sportovně-cestovní pneumatiky Pirelli Diablo Rosso III. Tyto italské pryže jsou již také časem prověřené a měly by poskytnout patřičné jízdní vlastnosti a umožnit tak využití plného potenciálu motocyklu.


9. Bosch MSC, tedy chytré ABS, které snímá nejenom tlak na brzdovou páčku, ale počítá také s náklonem motocyklu, lze nyní nastavit buď přímo na TFT displeji, nebo přes mobilní aplikaci určenou přímo pro motocykly Zero. K dispozici bude několik stupňů kontroly trakce a přenosu točivého momentu, spolu s několika stupni nastavení protiblokovacího systému ABS.

10.Operační systém Cypher III, vyvinutý ve spolupráci s firmou Starcom Systems, nastavuje nový standard pro inteligentní technologie motocyklů. Model SR/F je první “připojený” motocykl, který svému majiteli umožňuje sledovat polohu jeho stroje a zasílá mu okamžitou informaci v případě jeho pohybu, dále zobrazuje velké množství informací o jízdě, sleduje veškeré informace o baterii a jejím stavu a mnoho dalšího.

11. K dispozici budou celkem dvě varianty. Standardní SR/F a SR/F Premium. Standardní model SR/F začíná na ceně 430 000 Kč, zatímco prémiovější model, osazený doplňky, jako jsou vyhřívané rukojeti, nastavitelné plexisklo či hliníkové koncovky řídítek, bude začínat na částce 475 000 Kč.

2019 Zero SR/F Technické parametry                          (Standard/Premium)

Dojezd ZERO SR/F Standard ZERO SR/F Premium
Město 259 km 259 km
Dálnice při 89 km/h 159 km 159 km
 Kombinovaně 198 km 198 km
Dálnice při 113 km/h 132 km 132 km
Motor
Nejvyšší točivý moment 190 Nm 190 Nm
Nejvyšší výkon 110 koní (82 kW) @ 5,000 ot/min 110 koní (82 kW) @ 5,000 ot/min
Maximální rychlost 124 mph (200 km/h) 124 mph (200 km/h)
Typ motoru Z-Force 75-10 pasivně vzduchem chlazený střídavý motor s vnitřním permanentním magnetem Z-Force 75-10 pasivně vzduchem chlazený střídavý motor s vnitřním permanentním magnetem
Řídicí jednotka Třífázový střídavý regulátor s regeneračním zpomalením, 900 Amp Třífázový střídavý regulátor s regeneračním zpomalením, 900 Amp
Dodávka energie
Set baterií Z-Force® Li-Ion intelligent integrated Z-Force® Li-Ion intelligent integrated
Maximální kapacita 14.4 kWh 14.4 kWh
Jmenovitá kapacita(nominální) 12.6 kWh 12.6 kWh
Typ nabíječky 3.0 kW, integrovaná 6.0 kW, integrovaná
Čas nabití (standardní) 4.5 hodiny (100% nabito) / 4.0 hodiny (95% nabito) 2.5 hodiny (100% nabito) / 2.0 hodiny (95% nabito)
Hnací ústrojí
Převodovka Přímý přenos síly bez spojky Přímý přenos síly bez spojky
Finální převod 90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ řemen 90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ řemen
Podvozek / Tlumení / Brzdy
Přední tlumení USD vidlice Showa 43 mm Big Piston Separate Function, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem USD vidlice Showa 43 mm Big Piston Separate Function, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem
Zadní tlumení Tlumič Showa 40 mm piston, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem Tlumič Showa 40 mm piston, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem
Zdvih přední vidlice 120 mm 120 mm
Zdvih zadního tlumiče 140 mm 140 mm
Přední brzdy Bosch Advanced MSC, duální J-Juan radiální 4-pístkové třmeny s radiálním brzdovým válcem, kotouče 320 x 5 mm Bosch Advanced MSC, duální J-Juan radiální 4-pístkové třmeny s radiálním brzdovým válcem, kotouče 320 x 5 mm
Zadní brzdy Bosch Advanced MSC, J-Juan jednopístkový plovoucí třmen, kotouč 240 x 4.5 mm Bosch Advanced MSC, J-Juan jednopístkový plovoucí třmen, kotouč 240 x 4.5 mm
Přední pneumatika Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17 Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17
Zadní pneumatika Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17 Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17
Rozměry
Rozvor kol 1,450 mm 1,450 mm
Výška sedla 787 mm 787 mm
Úhel řízení 24.5° 24.5°
Provozní hmotnost 220 kg 226 kg
 Záruka
Standardní záruka na motocykl 2 roky 2 roky
Záruka na baterii 5 let/neomezený nájezd 5 let/neomezený nájezd

Fotogalerie