Americká společnost Zero Motorcycles oficiálně představila svůj zcela nový model Zero SR/F. Takzvaný streetfighter, jak byl tento model samotným výrobcem elektro-motocyklů kategorizován, nyní v nahaté podobě představuje obrovský krok kupředu nejen pro samotného výrobce, ale pro celý motocyklový průmysl. Model SR/F slibuje větší výkony, zkrácené doby nutné pro nabíjení baterie a přináší komplexní balíček elektronických pomocníků pro jezdce.

Mimo jiné, společnost Zero vybavila svůj nový elektrikou poháněný motocykl celou řadou inteligentních technologií, a to díky jejich operačnímu systému Cypher III.

Tento model lze zařadit do kategorie prémiových elektro-motocyklů s podobnými výkony, jimiž jsou například nedávno představený Strike od společnosti Lighting motorcycles, případně model Energica Eva, či dokonce kontroverzní Harley Davidson Livewire.

Na skutečný charakter těchto technologií si budeme muset ještě chvíli počkat, do té doby je zde pár rychlých faktů.

 1. Zcela nový, vzduchem chlazený elektromotor ZF75-10 je dle slov výrobce schopný vyprodukovat výkon až 110 koní při 5000 ot/min a točivý moment 190 Nm. Slibovaný výkon 110 koní není v současné konkurenci sportovních naháčů nic, z čeho bychom se posadili na zadek, ovšem hodnota točivého momentu napovídá, že se bude jednat o hodně svižné svezení. Také maximální rychlost se zvýšila na celých 200 km/h.

2. Proklamovaný dojezd motocyklu by měl být více než dostačující pro běžně se dopravujícího jezdce. Zero tvrdí, že jejich model SR/F je natolik efektivní, že reálný dojezd je 175 kilometrů při rychlosti 112 km/h a to při kombinovaných podmínkách (město a dálnice). Dojezd v městském provozu je pak 259 kilometrů, naopak 132 kilometrů lze dosáhnout při jízdě na dálnici při konstantní rychlosti 112 km/h. Navíc je v nabídce takzvaný ,,Power Tank“, což je vlastně přídavný elektrický akumulátor, díky němuž může být efektivní dojezd zvýšen až na 322 kilometrů. A to už je hodnota, kterou se kolikrát nemůže chlubit ani kdejaký sportovně zaměřený motocykl se spalovacím motorem. Pojďme se tedy podívat na tu druhou stranu mince – dobíjení.

3. Doba nabíjení baterie Z-Force Li-Ion o kapacitě 14,4 kWh byla významně snížena díky použití nových materiálů. Vylepšení se také dočkalo samo nabíjecí zařízení. Standardní model SR/F je dodáván spolu s 3kW nabíjecí jednotkou, díky které klesl čas nabíjení z předešlých 9 hodin na 4,5 hodiny, při použití 220V dobíjecích stanic. Model SR/F Premium se může pochlubit výkonnější 6kW nabíječkou, která kompletní nabití z 0 na 100% zvládne za 2,5 hodiny. To zní spolu s dojezdem až 322 kilometrů celkem použitelně, že?

4. Bez povšimnutí nezůstaly ani ostatní části motorky. Nový příhradový rám pracuje v harmonii se speciální kyvnou vidlicí, nazvanou ,,Power Pivot by Zero.“ Právě ta umožňuje udržovat konstantní napnutí řemenu, pohánějící zadní kolo, v celém rozsahu tlumení.

5. Baterie stále znamenají podstatnou část hmotnosti a celý motocykl tak váží 220 kilogramů.

6. Co se podvozkových komponentů týče, bude motocykl osazen plně stavitelnými díly od firmy Showa. Vpředu nalezneme obrácenou vidlici o průměrů 43mm, fungující spolu s plně nastavitelným zadním tlumičem Showa. Toto tlumení s technologií BPSF (Big piston separate function) již bylo vyzkoušeno na modelech jiných výrobců, a tak se jedná o sázku na jistotu.

7. Co neubrzdíš, to neukecáš. A to si pište, že jinak to není ani u motocyklů s elektrickým pohonem. O zastavení se zde stará brzdový systém od španělské firmy J-Juan. Zero se na brzdy této značky spoléhá u všech svých modelů a pro SR/F byl vybrán čtyřpístkový třmen s 320mm kotouči vpředu a jednopístkový třmen s 240mm kotoučem na zadním kole.

8.Vzhledem ke sportovnímu zaměření motocyklu padla volba na sportovně-cestovní pneumatiky Pirelli Diablo Rosso III. Tyto italské pryže jsou již také časem prověřené a měly by poskytnout patřičné jízdní vlastnosti a umožnit tak využití plného potenciálu motocyklu.


9. Bosch MSC, tedy chytré ABS, které snímá nejenom tlak na brzdovou páčku, ale počítá také s náklonem motocyklu, lze nyní nastavit buď přímo na TFT displeji, nebo přes mobilní aplikaci určenou přímo pro motocykly Zero. K dispozici bude několik stupňů kontroly trakce a přenosu točivého momentu, spolu s několika stupni nastavení protiblokovacího systému ABS.

10.Operační systém Cypher III, vyvinutý ve spolupráci s firmou Starcom Systems, nastavuje nový standard pro inteligentní technologie motocyklů. Model SR/F je první “připojený” motocykl, který svému majiteli umožňuje sledovat polohu jeho stroje a zasílá mu okamžitou informaci v případě jeho pohybu, dále zobrazuje velké množství informací o jízdě, sleduje veškeré informace o baterii a jejím stavu a mnoho dalšího.

11. K dispozici budou celkem dvě varianty. Standardní SR/F a SR/F Premium. Standardní model SR/F začíná na ceně 430 000 Kč, zatímco prémiovější model, osazený doplňky, jako jsou vyhřívané rukojeti, nastavitelné plexisklo či hliníkové koncovky řídítek, bude začínat na částce 475 000 Kč.

2019 Zero SR/F Technické parametry                          (Standard/Premium)

DojezdZERO SR/F StandardZERO SR/F Premium
Město259 km259 km
Dálnice při 89 km/h159 km159 km
 Kombinovaně198 km198 km
Dálnice při 113 km/h132 km132 km
Motor
Nejvyšší točivý moment190 Nm190 Nm
Nejvyšší výkon110 koní (82 kW) @ 5,000 ot/min110 koní (82 kW) @ 5,000 ot/min
Maximální rychlost124 mph (200 km/h)124 mph (200 km/h)
Typ motoruZ-Force 75-10 pasivně vzduchem chlazený střídavý motor s vnitřním permanentním magnetemZ-Force 75-10 pasivně vzduchem chlazený střídavý motor s vnitřním permanentním magnetem
Řídicí jednotkaTřífázový střídavý regulátor s regeneračním zpomalením, 900 AmpTřífázový střídavý regulátor s regeneračním zpomalením, 900 Amp
Dodávka energie
Set bateriíZ-Force® Li-Ion intelligent integratedZ-Force® Li-Ion intelligent integrated
Maximální kapacita14.4 kWh14.4 kWh
Jmenovitá kapacita(nominální)12.6 kWh12.6 kWh
Typ nabíječky3.0 kW, integrovaná6.0 kW, integrovaná
Čas nabití (standardní)4.5 hodiny (100% nabito) / 4.0 hodiny (95% nabito)2.5 hodiny (100% nabito) / 2.0 hodiny (95% nabito)
Hnací ústrojí
PřevodovkaPřímý přenos síly bez spojkyPřímý přenos síly bez spojky
Finální převod90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ řemen90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ řemen
Podvozek / Tlumení / Brzdy
Přední tlumeníUSD vidlice Showa 43 mm Big Piston Separate Function, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokemUSD vidlice Showa 43 mm Big Piston Separate Function, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem
Zadní tlumeníTlumič Showa 40 mm piston, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokemTlumič Showa 40 mm piston, s nastavitelným předpětím pružiny, kompresí a odskokem
Zdvih přední vidlice120 mm120 mm
Zdvih zadního tlumiče140 mm140 mm
Přední brzdyBosch Advanced MSC, duální J-Juan radiální 4-pístkové třmeny s radiálním brzdovým válcem, kotouče 320 x 5 mmBosch Advanced MSC, duální J-Juan radiální 4-pístkové třmeny s radiálním brzdovým válcem, kotouče 320 x 5 mm
Zadní brzdyBosch Advanced MSC, J-Juan jednopístkový plovoucí třmen, kotouč 240 x 4.5 mmBosch Advanced MSC, J-Juan jednopístkový plovoucí třmen, kotouč 240 x 4.5 mm
Přední pneumatikaPirelli Diablo Rosso III 120/70-17Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17
Zadní pneumatikaPirelli Diablo Rosso III 180/55-17Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17
Rozměry
Rozvor kol1,450 mm1,450 mm
Výška sedla787 mm787 mm
Úhel řízení24.5°24.5°
Provozní hmotnost220 kg226 kg
 Záruka
Standardní záruka na motocykl2 roky2 roky
Záruka na baterii5 let/neomezený nájezd5 let/neomezený nájezd

Fotogalerie