Pneumatiky

Začneme pěkně od podlahy, takže první co zkontrolujeme jsou pneumatiky. Na těch je potřeba zkontrolovat:

Tlak

6

Co se týče tlaku, tak dodržujte hodnoty doporučené výrobcem. Pokud vám Pepík od vedle radil, že když to o 3 desetiny ufouknete bude to líp držet na silnici, tak na něj nedejte. Výrobci investují nemalé peníza na to, aby zjistili, jak jejich výrobky fungují nejlépe. Samozřejmě není dobré ani pneumatiku přehustit!

Popraskání, čí jiné poškození

Pečlivě si po zimě prohlédněte, zda se na pneumatikách neobjevily nějáké praskliny. Praskliny nemusí být jen na starých pneumatikách, ale klidně na rok starých, špatně skladovaných. Na pneumatiky negativně působí například špatné skladování (např. pokud vám motorka stála celou zimu na podhuštěných pneumatikách), UV záření, poškození provozními kapalinami, jako například olej a brzdová kapalina.

tlak2

Hloubka dezénu

Abychom hned na první projížďce neměli problém s policií, bylo by dobré zkontrolovat hloubku dezénu, která je u motocyklů zákonem stanovená na 1,6 mm. Měřák dezénu jde dnes za pár korun koupit na každé benzince, takže by to neměl být problém.

Řezané slicky

Všichni „hustokruto8střelci“ teď jistě zbystřili. Nicméně situace se má tak, že řezané slicky z okruhu na běžnou silnicni nepatří. A už vůbec ne v počasí, kdy vzduch má sotva 15°C, slick prostě naplno nezahřejete ani v létě. Někteří budou namítat, že záleží o jakou směs se jedná, jinak to je to samý co supersportovní homologovaná guma, jen nemá vzorek. V tomhle ohledu věřme opět výrobcům, které stálo testování jejich produktů nemalé peníze a vědí nejlépe, kam který produkt patří. Až na těhle pneumatikách olítá někdo kraje na okruhu, v klidu si je kupte s vyřezaným vzorkem. Navíc budete vypadat hustokrutopřísně, až se zastavíte na pumpě a obsluha bude obdivovat, že na pneumatice nemáte tzv. poser proužek“.

Podvozek

Kouknětě, zda z předních vidlí neteče olej jak z necek. Stačí když lehce prolíná, nechává olejové kroužky na trubici. Koukněte i na centrální tlumič, zda z něj něco neteče, nebo není povolený.

Vyrus 985 Details

Brzdy

Na brzdách zkontrolujeme stav (zda nejsou polity olejem a pod.) a šířku brzdových kotoučů. Minimální šířka brzdového kotouče by měla být uvedena přímo na kotouči. Často to bývá hodnota mezi 3,5-4 mm.

Řetěz

Řetězu jsme se měli věnovat už při zimní údržbě, kterou jsme provedli na podzim, nicméně nic není tak úplně ztraceno.

Kette_einsprühen_u._einwirken_lassen

Čištění

Řetěz bude potřeba pořádně očistit a namazat. Čistěte pouze přípravky k tomu určenými. Různá ředidla a benzín sice mastnotu odstraňují dobře, ale poškodí těsnící gumové kroužky a výrazně sníří životnost řetězu. Jako čistidlo jde použít i petrolej, v kombinaci se zubním kartáčkem se mi to už několikrát osvědčilo. Rozhodně ale nepožívejte rejžák, nebo ocelový kartáč, to byste si řetěz mohli zničit.

Mazání

Po očištění následuje opětovné namazání řetězu. K tomu bych doporučil opět přípravky k tomu určené. Pokud tam dáte jakýkoliv jiný olej, tak ten tam prostě nevydrží a akorát vám zas*re motorku. Což jistě nikdo z nás nechce.

Dopnutí

Zkontrolujte také jestli máte řetěz správně dopnutý. Správně dopnutý by měl mít průvěs 25-30 mm

Baterka

Baterku je dobré mít přes zimu vyndanou. Než ji znova zapojíme na své místo, bylo by dobré ji dát znovu nabít. Předpokládám, že na většině motorek jsou již bezúdržbové akumulátory, tudíž dolévání destilky není potřeba. Nicméně je dobré dát do motorky baterku nabitou.

[doplnek id=“14907″]

Olej

Výměna oleje

Pokud jste nevyměnili olej na konci sezóny, tak je na to správný čas právě teď. Pokud si na to netroufáte, dejte to raději servisu. Není to, ale tak složité, jak si možná myslíte. Stačí zahřát motor, poté vypustit olej, vyměnit olejový filtr a poté opět olej dolít. Nechat motor chvilku běžet a znovu zkontolovat hladinu oleje.

[doplnek id=“14909″]

Hladina oleje

Měření hladiny oleje bývá řešeno dvěma způsoby. Buďto měřící tyčinkou, která je součástí víčka kudy se olej dolévá, nebo je okénko z boku motoru. Olej musí být vždy mezi ryskami, pokud ho tedy bude málo, tak je to špatně a stejně tak, pokud ho bude více.

Ostatní kapaliny

Zkontrolujte také brzdovou kapalinu, zda je mezi ryskami, popřípadě dolijte kapalinu určenou výrobcem (např. DOT 4). Stejně tak zkontrolujte i expanzní nádobku s chladící kapalinou, pokud vám nestojí motorka v mrazu, tak stačí dolít destilkou. Projděte chladící i brzdový systém, zda hadice někde neproplývají. Doporučuji projí ještě všechny šrouby, měli by být dotaženy na moment dle výrobce.

Oblečení

Stejně jako potřebuje vaší péči motorka, potřebuje to i vaše oblečení. Pokud máte kožené, je potřeba údržbě věnovat přece jenom více  času než textilnímu. I když byste měli mít kožené věci vyčištěné a namazané od podzimu, nestane se vůbec nic pokud jej namažete znovu.

[doplnek id=“14915″]

Helma

Helma se měla taky opečovávat hned jak jste ji na zimu odložili do poličky. Pokud máte vyjimatelný vnitřek, tak jej vyperte v rukou (řiďte se dle postupu stanoveným výrobce) ve vlažné vodě. Jako desinfekci lze použít přípravky na to určené. Velkou pozornost byste měli věnovat gumičkám, které utěsňují plexi. Pokud bude tato gumička steřelá, nebo ohnutá, bude vám do helmy foukat a bude to dělat rozhodně nepříjemné zvuky. Plexi stačí omýt vlažnou vodou a vyleštit švédskou utěrkou. Opět jsou na to i přípravky, ale dejte pozor, zda se zrovna na vaše plexi chemikálie použít můžou.

[doplnek id=“14912″]