Zpětná zrcátka

Nejčastějšími závadami jsou, že zrcátko chybí, jsou neschválené typy (ostré hrany, velikost) a nebo způsob montáže neodpovídá požadavkům na zajištění předepsaného výhledu směrem dozadu.

Zpětné zrcátko má i svou definici, která je: „Zpětné zrcátko znamená zařízení, jehož účelem je poskytovat jasný pohled směrem dozadu.“

Homologační značka je třídy „L“ pokud je to hlavní zrcátko a třídy „I“ pokud jde o vnitřní zrcátko.

Obecné požadavky:

  • Na motocyklu lze použít pouze taková zpětná zrcátka, která mají schválení typu konstrukční části (neplatí pro motocykly schválené do provozu před 18.11.1992).
  • Všechna zpětná zrcátka musí být seřiditelná.
  • Žádná část zrcátka nesmí mít ostré výčnělky, vnější okraj pouzdra zpětného zrcátka musí být na svém obvodu zaoblený s poloměrem křivosti minimálně 2,5 mm.

Přítomnost a počet je uveden v tabulce

Kategorie motorkyPovinnost zrcátka
LevéVnitřníPravé
Dvoukolový moped (L1e)anonenepovinné
Tříkolový moped (L2)anoneOd 18.8. 1999směrnice 97/24ES
Dvoukolový motocykl (L3e)anoneOd 1. 7. 1995Vyhláška č. 102/95 Sb.
Dvoukolový motocykl s postranním vozíkem (L4e)anoneOd 1. 7. 1996Vyhláška č. 102/95 Sb.
Motorová tříkolka (L5e)anoneOd 18.8. 1999směrnice 97/24ES
Karosované motocykly
Tříkolový moped (L2)anoOd 1.1. 1986Od 1.1. 1986Vyhláška č. 41/1984 Sb.
Motorová tříkolka (L5e)anoOd 1.1. 1986Od 1.1. 1986Vyhláška č. 41/1984 Sb.
Lehká čtyřkolka (L6e)anoOd 18. 8. 1999Od 18. 8. 1999 (není-li vnitřní)směrnice 97/24ES
Těžká čtyřkolka (L7e)anoOd 18. 8. 1999Od 18. 8. 1999 (není-li vnitřní)směrnice 97/24ES

!!! V současné době na pozemních komunikacích nemůže být provozován žádný motocykl, který by neměl zpětné zrcátko na levé straně!!! (povinnost dovybavit staré mopedy a malé motocykly, které je neměly byla do 1. 1. 1974)

Rozměry

Hlavní vnější zpětné zrcátko (třída L) má určené minimální a maximální rozměry odrazného povrchu:

  • plocha nesmí být menší než 6 900 mm2,
  • průměr kruhového zrcátka nesmí být menší než 94 mm a větší než 150 mm,
  • u nekruhových zrcátek musí být možno vepsat do odrazného povrchu kružnici o průměru minimálně 78 mm a nesmí převyšovat obdélník o rozměru 120 x 200 mm

Všechna zpětná zrcátka musí být upevněna takovým způsobem, aby při normálních jízdních podmínkách vozidla zůstávala ve stabilní poloze.

Zpětná zrcátka musí být umístěna tak, aby umožňovala řidiči sedícímu na sedadle v jeho normální jízdní poloze jasný výhled na vozovku za vozidlem. Způsob umístění zpětného zrcátka na vozidle musí zajišťovat řidiči ničím nerušený výhled na vozovku za vozidlem. Pokud nezajišťuje výhled, jedná se o vážnou závadu.

Pozor také na vnější výčnělky motocyklů, jako jsou špičaté nebo ostré hrany na zrcátkách, řidítkách, vidlicích nebo ovladačích, nebezpečné doplňky motorek a plexi. Všechny díly na motorce musí mít zaoblené hrany, aby neohrožovaly účastníky provozu zraněním rozedřením nebo průrazem.

Zdroj: DUŠEK, Vladimír, Bc. Prokazování technické způsobilosti při silniční kontrole Policie ČR a neschválené změny motocyklů. Trutnov; Centrum služeb pro silniční dopravu, 2014.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

« předchozí kapitolaVýfukový systém