Většina z nás jistě zná a má zažité základní potřeby, které náš motorizovaný dopravní prostředek vyžaduje a které není dobré zanedbávat. Byť se jednotlivé úkony a názory na jejich provedení mohou lehce lišit, pojďme si před zahájením motorkářské sezóny připomenout alespoň to nejzákladnější.

Pneumatiky

A pojďme na to pěkně od podlahy a začněme kontrolou stavu pneumatik. Je to součást motocyklu, která je jediný styčný bod mezi námi a vozovkou, proto určitě není dobré žádný z následujících úkonů jakkoliv zanedbat. K úplným základům patří kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách, který se měří vždy na studených, tedy jízdou nezahřátých pneumatikách a jeho hodnota by měla odpovídat tlaku předepsanému v uživatelském manuálu motorky, případně se informujeme přímo na štítku, který bývá vylepen na motorce.

Poté bychom se měli zaměřit na vzhled pneumatik, a to zejména detailně prohlédnout jak běhoun, tak bočnice, zda se na nich nenachází prasklinky, boule či výraznější barevné skvrny, které by mohly poukazovat na počínající defekt. Samozřejmostí by měla být i kontrola hloubky dezénu, při které ve většině případů není potřeba žádného měřidla, jelikož pneumatiky mají standardně indikátory opotřebení, jejichž dosažení znamená pokyn k vyřazení pneumatiky. A to nejen z důvodu případné policejní kontroly.

Věřte, že guma v takovém stavu již zdaleka nemá vlastnosti, které bychom pro bezpečnou jízdu očekávali. V poslední řadě stojí za to zamyslet se nad stářím pneumatiky. Obecně se doporučuje zvážit výměnu pneumatik v případě, že jsou starší než 3 roky od svého data výroby. Toto označení nalezneme na bočnici jako DOT, za kterým následuje čtyřčíslí, označující týden a rok výroby.

Motor a provozní kapaliny

Ani zde není radno vynechat základní kontrolu. V první řadě olej – byl vyměněn ve svém předepsaném intervalu? Pokud ne, je vhodné ho spolu s filtrem z jara vyměnit za nový. Pokud ještě nedosáhl konce své životnosti, zkontrolujte minimálně jeho hladinu. Také ostatní provozní kapaliny mají svou životnost. Víte, kdy byla naposledy měněna chladicí či brzdová kapalina? Pokud ne, neměli byste dlouho váhat a do těchto věcí zainvestovat. Ve výsledku to není tolik peněz a ušetří to spoustu případných potíží.

Pokud byste si nebyli jistí, kdy jaké kapaliny měnit, uživatelský manuál vždy obsahuje servisní intervaly, proto se nebojte do něj nahlédnout. Těsnost motorových součástí je další podstatná část. Nezapomeňte zkontrolovat alespoň těsnost výpustného olejového šroubu, olejových hadic a hadic pro rozvod chladicí kapaliny. Neteče olej v oblasti kolem řadicí páky? I zde je vhodné zkontrolovat těsnost.

Podvozek, baterie, řetěz

Další součástí, která mohla během zimy utrpět nějakou tu vadu na kráse, jsou tlumiče. To nejmenší, co pro ně můžete udělat, je rukou a pohledově zkontrolovat stav skluznic, na kterých by se neměly nacházet škrábance či ostré hrany, a zkontrolovat jejich těsnost. Stejně jako špatný stav pneumatik i zanedbané tlumiče se negativně podepíší pod zhoršené jízdní vlastnosti celého motocyklu. Další často opomíjenou součástí jsou brzdy, přitom se v podstatě jedná o tu nejdůležitější součástku.

Zkontrolujeme stav brzdového obložení, těsnost hadic, brzdové páky a veškerých spojů v soustavě. Brzdové kotouče by neměly být příliš opotřebované (v manuálu opět najdeme jejich minimální tloušťku) a není na škodu je po zimě odmastit k tomu určeným přípravkem. Zde věnujte mimořádně důkladnou pozornost stavu brzdové kapaliny a její správné hladině. Pokud by bylo kapaliny málo nebo naopak moc, pravděpodobně to skončí nehezkým průšvihem. Co se řetězu týče, zkontrolujte jeho průvěs, který se také podepíše na samotné jízdě, a opět je jeho hodnota předepsaná v manuálu, a poté ho vyčistěte a namažte.

Motocyklovou baterii jsme v ideálním případě před zimou odpojili a uklidili na teplé a suché místo. Pokud ne, je vhodné ji alespoň před prvním nastartováním dobít. I tato součástka má svoji životnost, a pokud jste baterii nechali v nepříznivých podmínkách, počítejte s tím, že už ji neoživíte a budete muset pořídit novou.

Závěrečná kontrola

Ostřikovače stříkají, stěrače stírají? Tak to na rozdíl od autařů my motorkáři řešit nemusíme, ovšem je vždy dobré vědět, předtím než se vrhu do provozu, jestli mi svítí přední i zadní světlo, zda fungují všechny čtyři blinkry a hlavně jestli ovládací prvky jako je plyn, brzdové a řadicí páky dělají, co mají. Vezete s sebou povinnou výbavu? Ta by v současné chvíli měla zahrnovat lékárničku, reflexní vestu a náhradní pojistky.

Jako radu na závěr doporučujeme nic neuspěchat. Přece jen jemná motorika motorkářova přes zimu značně zakrněla a bude nějakou chvilku trvat, než se do toho opět dostaneme. Ani silnice ještě zdaleka nejsou v ideálním stavu, proto je potřeba opravdu důkladně číst silnici a nikam se nevrhat naslepo.