Obliba okruhového ježdění mezi motorkáři stále roste. Asi téměř každý majitel sportovního motocyklu a nejen toho sportovního, má někdy choutky vyzkoušet si jízdu na velkém závodním okruhu, kde se prohánějí například jezdci šampionátu MotoGP. Najít si na běžné silnici fajn místo, kde jsou hezké zatáčky a malý provoz, se sice dá, ale stále je zde spousta rizik a ta atmosféra na skutečné závodní dráze je zkrátka úplně jiná. A kde jinde zkusit dostat motorku „legálně“ na hranice možností než právě na okruhu?

V dnešní době je okruhové ježdění hodně populární. Pro případné zájemce jsou zde jak volné jízdy, které pořádají přímo samotné okruhy, tak se dá využít služeb některé z mnoha agentur. Ty pořádají jak volné ježdění pro úplné začátečníky, tak i závody pro zkušené jezdce, kde se na trati  mnohdy můžete potkat s ostřílenými profesionály z šampionátů jako je třeba Alpe Adria nebo z českého road racingu.

Naši kolegové z britského webu therideadvice.com sepsali sedm bodů, které by dle nich měl každý zájemce o okruhové ježdění zvážit. A protože sám jezdím už několik let vlastně jen po dromech v rámci nejrůznějších agenturních a hobby závodů, tak ke všemu řeknu i svůj názor na věc.

1. Jak se na okruh dopravit

Ne všichni z nás mají to štěstí vlastnit dodávku nebo vozík za auto, což je rozhodně ten nejpohodlnější způsob, jak motorku na okruh dopravit. Hlavním důvodem, proč zvolit tento způsob dopravy, je únava. Věřte, nebo ne, ale jízda na okruhu je náročná a následná cesta na motocyklu domů by mohla být i nebezpečná. Dalším důvodem je možnost pádu, po kterém může být motocykl tak poničený, že na něm nepůjde odjet domů.

Silničnímotorky – S prvním bodem se naprosto ztotožňuji. Kdo na motorce nejezdí, si řekne, vždyť si jen vozíte prdel na motorce, tak co je na tom náročného? Ale opak je pravdou. Jízda na závodním okruhu je opravdu fuška, a pokud se budete účastnit celodenního ježdění, tak na konci dne budete fakt slušně vyflusaní. Když vzpomenu na letošní Slovakiaring, kde bylo snad skoro padesát stupňů, tak si fakt nedovedu představit, že bych po 6×20 min v sedle + závod ještě sedl na motorku a jel na ní domů.

DSC_1930

2. Chraňte svůj bajk

Mnoho lidí používá na motocyklech tzv. padáky, nebo-li nejrůznější padací protektory, které by měly eliminovat škody během případného pádu. Při volně padáků byste ale měli být opatrní. Při pádu na okruhu, když motocykl sjede z asfaltu do trávy nebo kačírku, kde se padák zaryje do země, se může motocykl roztočit a nakonec utrpí víc škod, než když by se pouze klouzal  po boku. Proto se vyplatí pořídit dražší a propracovanější padáky, které jsou z takových materiálů, který by se měl v takové situaci odlomit a předejít tomu, že způsobí víc škod než užitku.

Silničnímotorky – O tomto bodu se dá hodně polemizovat. Každý pád ať už na běžné silnici, nebo na okruhu je jiný. Osobně ale na motorce padáky mám a moje zkušenost je prozatím jen dobrá. Během pádu, který jsem loni absolvoval v Brně na okruhu, měla motorka prakticky jen odřené kapoty, ulomenou stupačku a nic důležitého nepřišlo k újmě. Jsou ale případy, kdy padáky opravdu víc uškodily, než aby pomohly. Proto, když se rozhodnete padáky na motorku pořídit, nesáhněte hned po tom nejlevnějším. Podívejte se raději po nějakém ověřeném výrobci, který má už s výrobou zkušenosti.

3. Vezměte si nějaké nářadí

Nejezděte na okruh s předpokladem, že vaše motorka bude vždy dokonale fungovat a nic nebude potřebovat úpravu. Krom sady nářadí, která je ve většině motorek, si s sebou raději vezměte další klíče, pojistky, šroubováky, kleště a další věci, které by se mohly hodit. Byla by totiž škoda kvůli nějaké drobnosti přijít o nějaké jízdy nebo případně o celý den ježdění.

Silničnímotorky – S třetím bodem také nemůžu jinak než souhlasit. V případě, že jedete pouze na jednu volnou jízdu, tak bych nějaké nářadí asi moc neřešil. Pokud ale s nějakou agenturou vyrazíte na celý den na okruh, je fajn s sebou nějaké nářadí mít. Já osobně toho s sebou beru co možná nejvíc, ale stejně nakonec vždycky potřebuju to, co zrovna nemám. A co už jsem se stihl naučit, je, že lepicí pásky není nikdy dost! :-D

yato-xxl-sada-naradi-216ks-2--1146

4. Zbavte se zrcátek a blinkrů

Na rozdíl od běžného provozu byste se na okruhu měli soustředit jen na dění před sebou. Zpětná zrcátka budou odvádět vaši pozornost a nebudete se soustředit na brzdné body a na ideální stopu. Nemějte obavy o ty, co jedou za vámi. Držte si pouze svou stopu a rychlejší jezdec, který se blíží zezadu, si ideální a bezpečné místo na předjetí najde sám. Na většině okruhů po vás budou vyžadovat sundání zrcátek, nebo minimálně jejich přelepení páskou.

Silničnímotorky – Minimálně sklopení, ale ideálně úplné oddělání zrcátek je naprostý základ jízdy na okruhu. Koukat do nich během jízdy akorát odvádí pozornost a případné uhýbání rychlým jezdcům, kteří vás doženou, by bylo hodně nebezpečné. Společně se zrcátky doporučuji oddělat i blinkry. Na okruhu vám jsou úplně k ničemu a při případném pádu jsou to akorát drahé položky navíc.

DSC_1979

5. Vezměte si spotřební materiál

Pokud se rozhodnete pro častější ježdění na okruhu, vozte s sebou základní náhradní díly, jako jsou spojkové nebo brzdové páčky. Jedná se o laciné položky, které nejčastěji i při lehkých pádech přicházejí k úhoně. Není nic horšího, než když přijdete o celodenní ježdění kvůli dílu, jehož výměna zabere sotva 20 minut a stojí pár stovek.

Silničnímotorky – Pro někoho, kdo jede na okruh na pouhou jednu dvacetiminutovou jízdu, je asi zbytečné, aby s sebou v kapse měl náhradní páčky. V případě, že ale okruhy navštěvujete častěji, je tohle rozhodně nezbytnost. Řídítka, páčky, stupačky, destičky, šroubky které se s oblibou ztrácejí, tohle všechno je skutečně spotřební zboží, které se vyplatí vozit navíc.

6. Prohlédněte svoji motorku

Vaše motorka bude na okruhu mnohem více namáhána než na běžné silnici. Měla by tedy po technické stránce být v dobré kondici. Vyplatí se před jízdou na okruh zkontrolovat alespoň základní věci, jako je napnutí řetězu, funkčnost spojky, plynu, brzd. Zkontrolovat všechny šroubky, zda není nikde nic povolené.

Silničnímotorky – Tato rada se snad ani netýká jen okruhového ježdění. Motorka by měla být v dobrém technickém stavu i na běžné silnici. Pokud vím, že spojka prokluzuje, brzdy po pár minutách jízdy vadnou, tak je zbytečné hrnout se na okruh, kde se zkrátka na všechno potřebujete na 100% spolehnout.

DSC_2053

7. Pořiďte dobré gumy

Vaše staré cestovní gumy, které mají najeto už 20 000 km a díky vzorku, který už skoro zmizel, se začínají podobat slicku, nebudou tou nejlepší volbou. Je důležité, aby i vaše pneumatiky byly v dobrém stavu, protože budou muset držet váš motocykl v náklonech a ve vysoké rychlosti. Standardní sportovní pneumatiky, které jsou běžně k dostání, více než bohatě postačí drtivé většině jezdců. Před jízdou na okruhu můžete bez obav trochu snížit tlak v pneumatikách.

Silničnímotorky – Pneumatiky jsou asi nejvíce řešené téma během okruhového ježdění. Co se týče tlaku v pneumatikách, tak se vůbec nebudu pouštět do nějakého konkretizování, kolik byste měli foukat předek a kolik zadek. Pro začátek bych dal na předepsaný tlak od výrobce dané pneumatiky, protože každá značka předepisuje jiné hodnoty. Až posléze po několika jízdách, bych tlak případně upravil podle toho, jak se během jízdy cítím a jak se guma opotřebovává. Když ale vidím, že na drom přijede někdo na cestovních gumách, kterým už na středu skoro prosvítá plátno a jde je tzv. „dojet na drom“, protože boky jsou ještě v pohodě, tak to je podle mého názoru skoro sebevrah. Vždycky raději utratím o tisícovku víc na dobrých gumách, než potom platit opravu zničené motorky po pádu.

Pokud jste fanoušky rychlé jízdy a s oblibou sledujete závody MotoGP, WSBK nebo jakékoliv další, tak vám rozhodně doporučuju jízdu na okruhu zkusit i na vlastní kůži. Tu atmosféru, která na vás na skutečném závodním okruhu sálá, nenajdete nikde jinde. V dnešní době už navíc není problém zkusit si jízdu tam, kde závodí vaši oblíbenci, a ani to už nestojí ranec. Je ale potřeba se na takové ježdění vždycky trochu připravit, aby na vaší motorce vše fungovalo a vy jste si mohli jízdu naplno užívat.

Brno - Dafit