Motorkáři jsou často v běžném provozu ve dne přehlíženi, a když zapadne slunce, je to ještě horší. Snižuje se viditelnost, spousta řidičů je unavenějších, někteří špatně vidí, bohužel někteří usedají za volant/řidítka opilí atd. Jak zůstat při jízdě na motorce v bezpečí navzdory skutečnosti, že je motorka vidět hůř než auto?

Být vidět a ještě víc předvídat!

V noci je dobré ještě víc předpokládat, že Vás ostatní řidiči nevidí. Svítící motorka může splynout se světly auta, které jede za ní. Navíc odhad vzdálenosti blížícího se vozidla podle světel je mnohem složitější než ve dne, kdy je vozidlo mnohem lépe vidět. Ve většině vyspělých zemí dochází k nehodám dvakrát častěji v noci, než během dne. Reakční vzdálenost je horší než během dne. Při jízdě ve městě může motorkář rychle splynout i s ostatním osvětlením, takže je lepší do křižovatek přijíždět s větší opatrností a to samé platí i při změně jízdních pruhů.

Černá barva vypadá dobře, je stylová, proto je také nejpopulárnější mezi motorkáři, když volí barvu své výbavy. Nejpopulárnější barvou motorek je také černá. V noci je tma a černo, takže jízda v takovém oblečení je jako maskování v džungli. Proto je dobré na oblečení umístit alespoň reflexní prvky, nejlépe na hruď, lokty a záda, aby umožnily motorkáře zpozorovat o trochu dříve pro jejich nasvícení. Na motorku se také hodí tyto prvky dát. Příkladem může být reflexní páska na obvod kol. To samozřejmě platí pro jakékoliv oblečení, i když třeba bílé je samozřejmě lépe vidět samo o sobě.

Mimo to jde být i kreativnější, jako je výrobce helem Shark. Shark představil přilbu Skwal, která vypadá jako každá jiná, ale vpředu a vzadu má LED světla pro zlepšení viditelnosti. V motoobchodech můžeme najít spoustu doplňků na motorky s inovativními prvky, jako jsou např. reflexní vesty, batohy a další tašky obsahující světla, která ostatní řidiče také dokážou lépe upozornit na motorkáře.

Podívejte se na prezentační video od Sharku

V tom být lépe vidět pomůže i lehká změna jízdy, aby to ostatní řidiče více zaujalo. Jde hlavně o brzdění, kdy je lepší využít zadního brzdového světla, případně problikávání, aby to zaujalo více, než když se brzdí motorem a ostatní řidiči tak nemají šanci lépe rozpoznat, že motorka zpomaluje. BMW na to také myslí, když přišli s dynamickým brzdovým světlem, které reaguje na intenzitu brzdění. Dobré je také lépe a s předstihem pracovat s blinkry, aby ostatní jasně rozpoznali úmysl zatočení, se kterým samozřejmě přijde i náhlé zpomalení.

Dobré je také jezdit blíž středové čáry. Vyhnete se případnému střetu třeba s cyklistou nebo chodcem, kterého můžete špatně rozpoznat. Pro ostatní řidiče je v tomto případě motorka také lépe viditelná.

Každý při své jízdě potřebuje mít co nejlepší přehled o tom, co se před ním a okolo něj děje. Ve dne je to snazší, že je vše vidět, ale v noci je člověk závislý na svém světlometu. Je dobré se ujistit, že má ho máme na motorce dobře seřízený. Často se stává, že nás jízda v noci překvapí a pak zjistíme, že motorka osvětluje tak akorát veverky na stromě, případně vidíme tak metr před kolo, což není ideální.

Je také rozdíl, jestli na motorce jede člověk sám, ve dvou nebo se zavazadly. Světlo na motorce by mělo být seřízeno tak, aby svítilo rovně před motorku na vzdálenost kolem 30 m a zároveň neoslňovalo ostatní účastníky provozu. Za zvážení stojí jasnější žárovky. Ty nám přinesou lepší osvětlení, ale zároveň mohou oslnit protijedoucí řidiče, kteří se rázem stávají nebezpečnější.

Je dobré, aby jízda v noci byla plynulejší a klidnější. Člověk se rychle lekne a prudká špatná reakce může přinést neštěstí. Je potřeba si uvědomit, že na vozovce jsou také hůř vidět nerovnosti, znečištění i případná lesní zvěř.