Realističnost

Během tvorby okruhu jsem se snažil co nejpřesněji zachytit Dymokurský okruh, naštěstí s tím jsem měl již zkušenosti z hořického okruhu. Pomocí map jsem si naměřil stovky důležitých bodů po okruhu, například okraj silnice, zatáčky, domy, stromy, okraje polí… V Hořicích bylo potřeba přes 6 300 bodů, oproti tomu v Dymokurech je jednodušší okruh, tam stačilo výrazně méně bodů. Na konci jsem skončil s přesností přibližně 20 cm, což je v podstatě na hranici technických možností dnešní doby (pokud nemáte možnost drahého vybavení).

Po získání bodů okruhu přišla část, kterou mám osobně velmi rád, a to kreslení okrajů tratě. Pro tento účel jsem si napsal vlastní rozšíření Unity (programu, v kterém je hra tvořena), díky němu si jen volím pár bodů a program mi sám kreslí okraje trati. Tvorba tohoto rozšíření zabrala dlouho a ještě déle jsem ho vylepšoval. Samotné dva body nám zdaleka nestačí, abychom jen tak nakreslili okraj trati, je potřeba použít matematiku. Konkrétně hlavně lineární algebru. Poté si můžeme spousty věcí vypočítat a nakonec můžeme dostat velmi pěkný základ krajnice.

Domy

DomyRacing 300 jsou kapitola sama pro sebe, na ty kladu speciální důraz. Každý dům si musí být skutečně podobný a jeho model musí být tudíž ještě přesnější! Jeden dům kreslím většinou přes hodinu, ty dymokurské konkrétně asi 5 hodin. To proto, že byly opravdu komplikované a byl zde jen jeden opravdu velký a benzínová pumpa. I tak se domy dočkaly vylepšení oproti předchozí verzi. Ponovu mají na sobě „matnou texturu,“ která vypadá jako fasáda. Dále už nemají pouze černá okna, ale nově mají i žaluzie a záclony – podle toho, co se k jakému domu více hodilo. Také byly konečně dodělány menší detaily, na které původně nebyl čas, jako třeba okapy.

REALISTIČNOST versus GAMEPLAY versus VZHLED

Jak udělat hru? To je přeci jednoduché, půjdeme se podívat, jak to vypadá ve skutečnosti a přesně tak to uděláme! No… Ne… Jak se ukazuje. Většina věcí nejde dělat přesně tak, jak to je ve skutečnosti (realita je však často skvělou inspirací).

Konkrétním příkladem může být chování motorky. V realitě může záviset chování na spoustě věcí, ve hře je potřeba chování zjednodušit, vytvořit si nějaký matematický model. Například: čím rychleji motorka jede, tím hůře bude zatáčet. Ale jak to nasimulujeme? Musíme se podívat na fyzikální zákony, z těch odvodit vztahy, které nás zajímají, a máme model. Nyní přijde to pravé umění, model vložíme do hry a zpravidla zjistíme, že to co máme, se nechová ani zdaleka jako motorka. Nyní je potřeba se podívat na to, co máme, co chceme a hrát si s modelem a snažit se, aby model vystihoval co nejlépe realitu. Někdy můžete dostat, co se chová velmi reálně, ale je to naprosto nehratelné. Je potřeba najít tu správnou rovnováhu mezi těmito třemi faktory, což je v podstatě umění.

Jiným příkladem je třeba tráva ve hře. Ve skutečnosti organizátoři závodů trávu posekají a máme trávu vysokou jen pár centimetrů, zkusme toto vložit do hry… Výsledek? Ti s větší fantazií poznají, že se jedná o trávu a to jen díky tomu, že tam někde bude spousta ošklivé flekaté zelené. Ve hře je ve skutečnosti tráva tak vysoká, že takovou trávu asi jen tak nikde nenajdete, ale jakmile ji vidíte, tak každý na první pohled vidí pěknou trávu. Speciálně na trávu jsem kladl v poslední době velký důraz. Není zde jedna vrstva, ale dokonce tři vrstvy trávy! První je hustá tráva, pokrývá celý povrch, druhá vrstva je řidší, je vyšší a představuje už mírně odrostlou a starší trávu, nakonec je zde vrstva nejstarší, nejvyšší a nejřidší trávy, která je jen tu a tam.

Verze 4.0 oproti 3.1 v pár větách?

Soustředil jsem se hlavně na grafiku. Jak již bylo řečeno, především domy a tráva. Celkově je ale grafika lepší, bylo zde přidáno pár efektů, které dohromady vykreslují atmosféru hry nesrovnatelně lépe než předtím. Taky se zde objeví nové tratě Dymokury a Jičín, Hořice samozřejmě chybět nebudou! Všechny tratě i Hořice jsou v nové kvalitě (kvalitě Dymokur).

Dále hru vylepší nové hlavní menu. To je speciální tím, že obsahuje mnoho pěkných animací a celkově vypadá velmi moderně. Celkově s ním ale ještě úplně spokojený nejsem (už teď bych tam pár věcí býval udělal jinak), ale uvidím, kolik na něj zbude času. Přeci jen není to nejdůležitější na hře. Za zmínku stojí to, že při návrhu jsem již od začátku počítal s přenosem na mobil, takže celé menu je poměrně dobře optimalizované.

Aktuálně je zatím možné stáhnout verzi 3.1 zde: http://racing300.wixsite.com/horice/download. Nová verze vyjde v průběhu zimy.

Poslední dobou píše stránka Racing 300 občas v jednotném a občas v množném čísle! Trpí autor schizofrenií?

Ano i ne…, pravda je někde mezi. Kdo se vrací? Kdo přichází? Nejedná se o nikoho jiného než Tomáše Dvořáka! Co Tomáš dělá? V první řadě je potřeba říci, že Tomáš letos maturuje, takže opravdu nemá moc času. Je také potřeba říci, že Tomáš není zrovna programátor a není zrovna odborník přes počítačovou grafiku. Jeho aktuální prací je, že na existující model motorky, co jsem dříve nakreslil, dává barvy, aby odpovídaly designu skutečného jezdce. Toto není zdaleka tak lehké, jak to může znít! Při texturování si musíte vždy vystačit s co nejmenším počtem textur, a proto je potřeba je používat velmi chytře. V tomto ohledu je každá motorka jiná a je tedy naprostým originálem a vše musíte vymýšlet od začátku. Tomáš aktuálně má už několik jezdců. Ideálně bychom chtěli dalších 12 a pak umožnit výběr mezi 6, 12 a 24 jezdci. Toto však není důležité pro vydání další verze, a proto jeho práci možná uvidíte až v další verzi (spíše to je pravděpodobnější).

Dále ještě Tomáš pracuje na vylepšení minibikového simulátoru. Provoz ukázal, že simulátor má pár nedostatků, respektive některé věci by šly vylepšit, a protože Tomášovi záleží na každém detailu, tak nyní pracuje na doladění.

A za třetí a to hlavní, Tomáš dlouho slibuje, že se podívá na fyziku (on stráví na motorce to, co já za klávesnicí, a já na motorce tolik času, co on programováním a on neprogramuje :-D), takže to tady veřejně zmiňuji a doufám, že ho to dotlačí k tomu, že s tou fyzikou začne konečně něco dělat!

Chcete podpořit další vývoj hry Racing 300? Máte skvělou příležitost, protože hledáme sponzory a ve hře je spousta prostoru pro umístění vašeho loga.

Video: Ukázka Dymokurského okruhu