V Hořicích ve středu 22. března 2017 proběhla zajímavá beseda s tvůrcem závodní hry Racing 300, ve které se můžete v pohodlí svého domova prohánět po hořickém okruhu, kde se v květnu jezdí slavný závod 300 zatáček Gustava Havla a v srpnu závod IRRC a Česká Tourist Trophy. Beseda proběhla na hořické radnici, kde hlavně Petr Šimůnek postupně odhaloval vznik a vývoj této hry.

Na úvod krátce promluvil starosta města Hořice Aleš Svoboda.

„Jménem města Hořice vás vítám na dnešní prezentaci. Hořice mají přírodní okruh a dnes už dva závody, které město dlouhodobě podporuje. Často debatujeme nad větší podporou těchto aktivit a také automotoklubu. Když se objevil člověk, který byl ve svém volném čase ochotný udělat něco navíc se svými kamarády – bavíme se o mladém hořickém studentovi Petrovi Šimůnkovi – tak jsme zbystřili a trošku jsme do toho zasáhli. Snažili jsme se Petrovi pomoct, abychom hru dostali na svět. Rád bych poděkoval i dalším lidem, kteří se na tom podíleli, ať to byli jeho kamarádi či někteří jezdci – jmenovitě Marku Červenému, Pierrovi Coppovi, kteří oba tu s námi dnes jsou, a pánům z Automotoklubu Karlovi Křovinovi a Ladislavovi Kočímu.“

Následně se Petr Šimůnek pustil do prezentace o vzniku této hry. A jak na tento nápad vlastně přišel?

„To jsme takhle jednou seděli u oběda a někdo z nás prohlásil, co takhle udělat něco o zatáčkách. Přišlo nám to jako dobrý nápad a začali jsme přemýšlet nad tím, co by to obnášelo. Nejprve nám to přišlo jako sranda, že vezmeme nějakou mapu, nemusíme řešit přesnost, umístíme tam nějaké panáky a kolem tratě pár věcí, to nebude nikdo řešit. Mysleli jsme, že to bude práce na pár týdnů… Během prvního večera se nám povedlo vytvořit malý základ, kdy jsme jezdili kolem kopečku a stromu a to nás hodně namotivovalo k tomu, že je to možné.“

Na celkovém vývoji hry se kromě Petra Šimůnka (programování, mapa, 3D modely) ve spolupráci podíleli Tomáš Dvořák (fyzika a motorkář v týmu), Tomáš Vrbata (3D modely, poradce), Jan Kočí (fyzika), Martin Vávra (logo) a Matěj Kožíšek (konzultant). Během vývoje hry se museli kluci poprat se spoustou potíží a samozřejmě, že se jim nevyhnuly ani neshody, takže z vývoje hry postupně někteří odcházeli a poté zase přicházeli.

porovnání první verze se současnou

Po původním pokusu použít nějakou staženou mapu zjistili, že je velmi nepřesná a pustili se do zapisování konkrétních souřadnic, nicméně stále s „přesností“ na 5 – 10 metrů, což se nakonec opět ukázalo jako velmi nevhodné, takže později došlo na další dolaďování jednotlivých bodů na trati a nyní je tu přesnost na přibližně 20 cm. Kromě ladění přesného profilu trati se zaměřili také na okolí trati, kdy řešili jednotlivé detaily okolních domů, ale také stromy v lese a přechod mezi tratí a terénem, aby to opravdu připomínalo reálnou jízdu po trati.

Po vyladění první demo verze došlo na veřejné představení chystaného projektu, ale ten z počátku tolik nezaujal, proto se rozhodli oslovit závodníky, město a další partnery, zda by do toho šli také. Nakonec se jim podařilo zkontaktovat i Marka Červeného, který hru podpořil a zúčastnil se i této besedy, kdy měl říct něco málo ke hře i své nadcházející sezóně.

„Zdravím všechny, jsem moc rád, že se do toho kluci pustili, protože všichni máme hodně rádi hořické závody a já tohle beru také jako součást propagace. Lidé, kterým se líbí tato hra, tak se jim určitě líbí i motorky a závody, které tady jezdíme. Jsem moc rád, že je můžu podpořit, a doufám, že se bude hra neustále zdokonalovat a jednou to bude hra, která se bude třeba i prodávat, což zase dál pomůže dalšímu vývoji a nám, co máme tyto závody rádi.  

A moje sezóna? Ta je jasně stanovená, letos přestupuji do kategorie tisíc, kdy jsem z šestistovek letos odešel do té nejsilnější kategorie. Letos pojedu v rámci České republiky a Slovenska veškeré závody a závody IRRC, dostanu se na North West 200 do Irska, jednám ještě o jednom závodě v Irsku, a když bude všechno probíhat tak, jak má, tak doufám, že se ještě jednou dostanu do Macau do Číny. To jsou ve zkratce moje plány, ale myslím, že jsme tu hlavně kvůli této hře. Moc děkuji za podporu.“

Petr Šimůnek a Marek Červený

Po tomhle se kluci rozhodli ke hře přistupovat jinak a v reálu vlastně vyhodili většinu toho, co předtím udělali a začali vše předělávat, pracovat na detailech a zaplatili si za licenci pro vývoj závodní hry Unity. Jedním z problémů byla například různá šířka trati v jedné zatáčce – to nakonec Petr Šimůnek vyřešil trochu paradoxně, kdy silnici vykresluje jako terén (protože nemá přechody) a terén jako silnici. Člověk si díky této besedě uvědomil, kolik detailů museli tvůrci pro jednotlivé modely vykreslit. Výsledkem toho pak byla první verze, která vyšla v prosinci minulého roku. O tu byl velký zájem a stáhlo si ji kolem 2 000 lidí.

kolem trati bylo nutné namodelovat přes 100 domů

Na hře spolupracuje i závodník Pierre Coppa, který pomohl hlavně ve vývoji fyziky, aby jízda na motorce vypadala reálněji. Pierre byl samozřejmě na besedě také a pověděl k tomu pár slov.

„Já mám k tomuhle hodně blízko, protože jsem celý život dělal informatika. Když jsem poznal Péťu a Tomáše, tak jsem si říkal, že plán je senzační, ale hodně složitý, protože vím, co za tím stojí práce, kterou normálně lidi nevidí. Na začátku jsem tomu moc nevěřil, protože zkuste pracovat půl roku do prázdna bez žádného výsledku. Kluci mě nakonec překvapili, protože to dostali na docela kvalitní úroveň, i když je to stále úroveň, jak sami nazývají, beta verze. Myslím si, že základy toho začínají být moc zajímavé. Teď to nakonec zdržuji já, protože už dva týdny slibuji, že pošlu nějaký onboard z motorky, aby tam dostali lepší zvuk, než ten, co tam teď je. Začíná to být zajímavější i fyzicky po jezdecké stránce. Věřte, že je to neskutečná práce, já jsem si také zkoušel kreslit jeden dům a docela jsem se u toho hodně vypotil.

Myslím si, že tu kluci pro Hořice dělají něco, co se musí zapsat do dějin. Reklamně je to neskutečný tah, protože co si budeme povídat, ale v momentě, co je nějaká hra, tak se ta hra může dostat do celé Evropy i světa. A taková reklama, když vyhodnotíme ekonomicky, tak je k nezaplacení. Bavíme se o něčem senzačním a doufám, že kluci tomu budou věřit dál a že přijde i ekonomická podpora, protože bez té to také nejde.  

Pierre Coppa

Co se týče mojí sezóny, tak ji mám proti Márovi trochu rozdílnou, protože na přírodní tratě jezdíme míň, ale v Hořicích určitě budeme, kor když tu žiji. Jezdíme republiku na okruzích, protože jsem vyrostl jako jezdec na okruhu a rád v tom pokračuji a hlavně nás je víc. Nechci tu představovat jen sebe, ale mám tu i Staňku Malinovou a Marka Hornu a letos se k nám přidal ještě David Polák z Jičína. Někdy se podíváme na přírodní tratě, ale hlavně budeme jezdit na dromy s týmem Motor Village 69 Racing. Je to tým, který není jen o závodech, ale i práci, kterou společně vedeme. Jde to podnik, co stavíme na Kleničáku, kde je velká budova, kde se snažíme vytvořit zázemí pro motorkáře. Jednou bychom mohli tohle představení hry provést tam, byl bych na to pyšný. Myslím, že je nutné tyhle kluky podpořit, protože to má smysl.“

I díky Pierrovi vznikl nový model motorky, protože je virtuální motorka nakreslena podle té jeho. Tu už si můžete užít ve druhé verzi hry, která byla na besedě představena. Novinkou ve hře je také umělá inteligence, díky které se už můžete cítit jako v opravdovém závodě, protože ve hře už nejezdí člověk sám a má tu závodnickou společnost. K tomu právě vznikl nový 3D model motorky a poté přišlo programování jeho jízdy po trati. Petr musel nejprve naprogramovat, aby vůbec jezdila, aby jezdila po okruhu, aby ho objížděla a aby jezdila v nějaké stopě. Poté šlo o „naučení“ modelu brzdit, naklánět se, aby nenarážel do stěn a bez pádů dokázal projet celou trať. Nakonec přišla komplikace, když se na trať vydalo více takových modelů, které byly jako neřízené střely.

Na model motorky byly následně aplikovány barvy jednotlivých jezdců, proti kterým můžete nyní závodit. Celkem může jet ve hře 12 motorek (hráč a 11 soupeřů). Vývojáři opět kontaktovali road racingové závodníky, ale jen osm z nich odpovědělo, takže nyní můžete na hořické trati jet proti jezdcům, mezi kterými jsou Marek Červený, Pierre Coppa, Didier Grams, Wolfgang Schuster, Richard Sedlák, Jiří Petrla, Michal Dokoupil a Tomáš Mysliveček. Zbylá místa zaplnili tři vývojáři Petr Šimůnek, Jan Kočí a Tomáš Dvořák. O odmávnutí virtuálního závodu se pak stará Tomáš Vrbata.

Motorky projíždí trať samostatně a jednotlivá kola nezávisle na sobě, jen je naprogramované, aby věděly, kde brzdit a kde jet rychle, aby se vyhnuly překážce, hlídaly si odstup od hráče, aby bylo co nejméně havárií.

Na začátku závodu jsou každému jezdci vygenerována náhodná čísla, podle kterých jsou seřazeni na startu. To má simulovat různé výkony v kvalifikaci. Dál umí umělá inteligence přiřadit každému jezdci náladu, takže může odjet dvě kola za pomalý čas a poté se hecne a zajede lepší čas. Ve hře jsou také tři úrovně – lehká, střední a těžká. Při těžké úrovni jezdí kolo na hranici traťového rekordu v časech na kolo kolem 2:15.

V nové verzi je nové uživatelské rozhraní, které je čitelnější, je tu přepínání pohledu – možnost pohledu za řidítky a na celkovou motorku a mohou se ukazovat i jmenovky jednotlivých jezdců.

Ukázka z nové verze Racing 300

Vývoj hry se nyní na dva měsíce pozastaví, protože většinu členů vývojového týmu čeká maturita.

Novou verzi hry Racing 300 2.0 můžete stáhnout na webu horice.org/racing-300/ms-3711