Včera byl novinářský den a dnes je poprvé otevřeno pro veřejnost. Jak si užíváte první den veletrhu?

„Určitě je to zde zajímavější, než když jsme představovali prototyp před 5 lety v Miláně, protože tam nás dali do poslední haly s vystavovateli skútrů, helem a výrobci z Číny, což se nám za vynaložené finance moc nelíbilo. Tady je to na trošku jiné úrovni. Jsme v pavilónu, kde jsou světové značky, což je super. Byl se na nás podívat uznávaný britský novinář Alan Cathcart, který píše asi do 110 časopisů po celém světě. Jsme velmi rádi, že se mu celá naše prezentace líbila. Zároveň jsme se domluvili, že by na jaře měl náš motocykl testovat.

Co se týče médií jako takových, tak jsme tady nešli cestou velké prezentace, to už jsme si odbyli v ČR a ani si nemyslíme, že by to návštěvníky tolik zajímalo, protože zde tak známí nejsme. Spíše počítáme s tím, že si nás novináři postupně sami najdou.“

Za nás musíme říci, že to není tak úplně pravda. O vašem projektu se mluví napříč celým výstavištěm. Když jsme přicházeli, bavili se němečtí návštěvníci, že se na vás musí jít podívat, na ten „český projekt“. Takže zase tak neznámí nebudete.

„My jsme samozřejmě investovali do tištěných médií pro návštěvníky a na webu vystavovatele proběhla i informace o našem projektu, kde nás návštěvníci najdou. Nicméně, když se podíváte kolem nás na ty velké plochy BMW, Suzuki atd., tak náš malý stánek 20 m2 je spíše skromný a jednoduchý. Spíše nám šlo o samotný produkt, aby se na něj lidé mohli podívat. Upřímně jsme také nechtěli příliš investovat do velkého stánku, protože za těch 11 let, co to děláme, se nám ještě nevrátila ani koruna. Děláme to hlavně z lásky k motorkám, ale do budoucna doufáme, že to budeme dělat i z lásky k penězům. Přeci jenom náklady na takovéto výstavy včetně ubytování atd. jsou velmi nákladné.“

intermot-2016-cz-fgr-1345

Jaké jsou teď ohlasy od návštěvníků? Jsou již někteří zájemci, kteří přišli a chtěli by si motorku koupit.

„Většinou k nám zavítají návštěvníci, kteří jsou jen fanoušky a nikdy si motorku nekoupí. Jsou mezi nimi i zástupci bohatší klientely, kteří se nezajímají jen o to, kolik to má koní a jak rychle to pojede, ale mají o koupi seriózní zájem. Dost často musíme návštěvníkům vysvětlovat, že i když viděli v reklamě Karla Abrahama, tak to není motorka na okruh, ale naked bike pro pohodovou jízdu. Každopádně, lidé se vrací i opakovaně a to nám dělá velkou radost.  Takhle vlastně můj otec před 15 lety přišel k tomu Münchu v roce 2001, pětkrát se k němu vrátil a povídá: „Když tohle umí vyrobit Němec, tak já chci udělat něco podobného, ale lepšího s velkým motocyklovým motorem, který ještě nikdo neudělal!“ Takhle vlastně vznikl celý projekt a motor o objemu 2,5l V6. To bylo zadání do začátku a po 15 letech jsme se sem vrátili na stejný veletrh, kde to vše začalo, s vlastní motorkou. Každopádně zájem ze strany veřejnosti je tak velký, že už musíme šetřit s prospekty, aby nám vůbec něco do neděle zbylo.“

Vy osobně tu s otcem budete k dispozici až do konce výstavy pro dotazy návštěvníků?

„Dnes je středa, největší nápor se čeká o víkendu a my jedeme s otcem v pátek domů. Necháme tady bráchu s jedním naším zaměstnancem a hosteskou, která mluví německy. I když jsme ji najali pouze na veletrh, baví se s lidmi, jako by u nás pracovala už roky. Takže věříme, že to tady společně zvládnou. My jsme potřeba už zpět na firmě, protože na nás čekají další úkoly.“

Kdo u vás má na starosti přípravu veletrhů?

„To dělám já s manželkou, ta mi pomáhá s anglickými texty. Jsme velmi malá firma o 25 zaměstnancích a nemáme člověka, který by měl starost pouze o veletrhy. Musíme si všichni vzájemně pomáhat. Stejně tak kluci, co tady zůstávají, nám budou chybět na firmě. Jeden dělá technologa, druhý správce areálu a zásobovače. Mechanika jsme sem nepustili, protože s šéf technikem skládají další motor, takže je to u nás trochu divoké, dát to do kupy.“

Viděli jsme, že jste aktualizovali webové stránky, jak ty se líbí fanouškům?

„Líbí a nelíbí, to je složité. Celkově jsme web zjednodušili, odstranili staré fotky a nahradili je novými. Někomu se to líbí, někdo se zase ptá, proč už tam nejsou fotky motorky na značkách, rozpracovaného motoru atd. Nechali jsme tam zkrátka pouze aktuální věci, atraktivní videa a to, co lidi zajímá. Nově se stránky načítají v angličtině a v češtině.“

motofgr-web2016

Jak probíhalo natáčení s Karlem Abrahamem?

„Byla to skvělá spolupráce a někdy velmi úsměvná. Občas se po Karlovi chtělo, aby jel zatáčku pomaleji na dvojku v rychlosti 30-40 km/hod. pro lepší záběr, ale ono s tímto motorem tak pomalu zase jezdit nejde. Každopádně jsme motorku chtěli prezentovat mixem akčních rychlých průjezdů v kombinaci s pomalejšími pasážemi, což se nám soudě podle reakcí lidí povedlo.“

Pojďme zpět k motorce, jak to teď vypadá s oficiální výrobou?

„My v tuto chvíli, což jsme ještě nikde neuvedli, ať bude zájem jakýkoliv, budeme začínat dělat dva kusy. Označení 02 a 03, které budou mít lomítko 2017. Vychytají se nějaké detaily na motoru, stále se ještě bude brzdit na motorové brzdě, protože tato motorka nemá ještě tolik najeto. Hlavně se jezdilo s prvním prototypem. Karel Abraham najezdil v rámci reklamního natáčení s finální verzí 200 km. Ale i s tou se ještě bude jezdit a vychytávat poslední detaily. Do toho začneme již vyrábět odzkoušené díly, jako je rám, kyvná vidlice a další. Tady na výstavě ladíme s našimi dodavateli detaily, jako jsou gripy, blinkry, tachometr a další drobnosti, jež chceme více vylepšit. Ty motorky budou ještě vybavenější a vymakanější než třeba prototyp z roku 2009, kdy se hlavně spěchalo na to, aby bylo vidět, jak se ten motor chová. Pak vznikl druhý prototyp, který všichni znají v bílém provedení a nyní je již prodejní verze. Ale znáte to, jakmile něco dokončíte, už se zase díváte, co byste udělali lépe a jinak. Takže tento motocykl s označením 01 zůstane u nás na firmě pro novináře na testování a pro naše účely. A u označení 02 a 03 budou ještě drobné změny, jako povrchové úpravy, u sedačky bude o 1,5 cm vyhloubení pro lepší usazení tlumiče Öhlins atd. Vy to totiž nějak vidíte v PC a jinak to vypadá v reálu, a proto ještě tyto drobné korekce.“

Dokdy budou zmíněné 2 motocykly připravené pro zákazníky?

„Rádi bychom stihli jejich výrobu do konce roku 2017. Přeci jenom už jsme ve stádiu projektu, kdy potřebujeme finance na další rozvoj společnosti, proto jsme si stanovili tento deadline.“

Ptají se vás lidé, co bude dál? Jestli plánujete další motorku?

„Ano, ptají, ale určitě neplánujeme. Tuto finální verzi jsme dělali 11 let a je to vlastně druhá po faceliftu, protože to první byl pouze prototyp. Já vždy říkám, že je třeba se porovnávat s těmi největšími, což je v ČR třeba Škoda Auto. Nám ministerstvo dalo v rámci dotací na vývoj celého projektu pouhých 5 let a to je strašně málo. Za 3 roky například ve Škodovce designér navrhne jenom světla. Ono to zkrátka tak dlouho trvá. My jsme si vše museli vymyslet a udělat sami, protože jsme neměli na čem stavět. Nemohli jsme vzít motory a díly z jiných motocyklů a 3 roky se jenom věnovat designu. O tom tento projekt není. My jsme historicky udělali nejdříve 125, potom Moto3 byl motor Hondy zabudovaný v našem podvozku a pak jsme se pustili do takovéto „divočiny“. Takže my říkáme ne, teď je tahle motorka a na té je stále co do budoucna zlepšovat.

Například LED světla a další věci, které mají co do činění s homologacemi. Ale to bychom museli předělávat dva překryty a držáky. Nicméně LED světla mají největší výrobci podchycena, vy je sice můžete koupit, ale pak vás někdo může napadnout, že jste je použil… takže je stále na čem pracovat. Je jedno, jestli to jsou kapoty, motor, podvozek. Například vývoj karbonové nádrže nám dal velmi zabrat, zvláště pak systém ukazatele rezervy paliva, protože tam není dost místa pro plovák. To samé budíky. V tuto chvíli není prostor investovat několik milionů korun do vývoje vlastního. Například přední vidlice nás také vyjde mnohem dráže než jiné výrobce, kteří jich berou deseti tisíce. Prostoru pro zlepšování je i na tomto modelu stále více než dost. Zde na veletrhu jednáme i ohledně brzd. Například výrobce brzd Beringer má stejný přístup jako my, tedy jsou ochotní nám brzdy jakkoliv individualizovat, cokoliv nám vyfrézovat a to je nám velmi blízké. My máme velmi kvalitní brzdy Brembo, které nám jdou barevně k motorce, jsou v podstatě stejné jako na Moto2 strojích. Nicméně tento výrobce je gigant, je to známá značka a nenabízí příliš prostoru pro individuální úpravy. Proto se může stát, že na další motorce budou brzdy jiné. Nicméně to jsou jen detaily a drobnosti, kterých je na řešení stále mnoho.“

Jak hodně při tom samotném vývoji do toho vstupují samotné homologační procesy?

„Samozřejmě se na Euro4 připravujeme, měříme výfuky s jinými katalyzátory v různých podobách. Teď například řešíme emise a hlukový limit 80 dB, což bude stejné i pro příští rok. My jsme teď tak nějak na hraně, proto jsou taky tak dlouhé výfuky a nejsou krátké, aby vůbec byly schopné něco utlumit. Ty si vyrábíme sami, jenom svody nám dělá RP Tuning.  Tady jednáme i o kompletním titanovém systému, protože není jednoduché to vyrobit, když vidíte ty propletence svodů pod motorem. Byli se na nás podívat i zástupci z Akrapoviče, ale už před 5 lety nás odmítli, kvůli nedostatku času a především musíte objednat minimálně 20 systémů, aby to pro ně vůbec bylo zajímavé, jako třeba dělali na speciální stavbu Jonasi Folgerovi. Tady i nejenom kolem homologačních procesů přesně vidíte, jak si to člověk na začátku maloval, co všechno tam dá za komponenty a jak to každý rád vyrobí. Nakonec ale zjistíte, že je to všechno přesně naopak a musíte při malé výrobě vše vymýšlet sami.“

Verze motocyklu, kterou máte zde na výstavě, je v provedení carbon nebo jde o jiný materiál?

„Jedná se o carbon s matným lakováním. Ta je poprvé vystavovaná tady a poprvé byla k vidění u nás na firmě na oficiálním představení. Jinak všechny předchozí fotky a videa na prezentace se dělaly v carbon provedení s čirým lakem. Šlo nám o to, aby byly k dispozici nějaké modifikace pro zájemce. Proto je zde k vidění kombinace carbonu s matným lakování (které nám přijde o něco hezčí) v kombinaci s nádrží v čirém provedení pro porovnání rozdílů. Budou tedy k dispozici tyto kombinace lakování společně s vidlicemi ve zlaté nebo černé barvě, černá nebo červená víka, stejně tak sedačka atd. My teď ještě připravujeme konfigurátor na našich WWW stránkách, kde si zákazník bude moci motorku postavit přesně dle jeho představ. Ani se nebudou nijak extra lišit ceny, proto pokud někdo bude chtít sériově dodávaná OZ hliníková kola nebo hořčíková, nebude v tom velký rozdíl. Možnost bude například nechat si i něco na přání vyfrézovat například na kyvnou vidlici. Teď jsme kupříkladu hodně frézovaných dílů dali do niklu, protože to dobře vypadá, dává to jistý „punc exkluzivity“ a především mají díly větší trvanlivost.“

intermot-2016-cz-fgr-1347

Jsou nějaké zásadní změny, které jste na motocyklu v poslední době udělali?

„Například spodní vana je kompletně přepracovaná. Změnil se její tvar kvůli funkčnosti a designu. Prodloužili jsme její překryt, protože byl příliš krátký a hodně kamínků na ni létalo. Udělal se delší překryt olejového chladiče, aby co nejvíce sbírala kapota, protože je mnohem jednodušší a levnější vyměnit kapotu než olejový chladič. Dále tím, že se použil na vanu nikl, tak její výdrž oproti eloxu se mnohonásobně zvýšila.“

Nyní se musíme zeptat na něco, co jistě slýcháte velmi často. Co výsledná cena, už ji znáte?

„To máte pravdu, tohle je velmi častá otázka. Ještě jsem ji nikde neuvedl, ale už to máme skoro dopočítané. Bude to někde kolem 3 000 000 Kč, ale toto řešíme individuálně se zákazníkem dle jeho požadavků. Od toho se odvíjí i výsledná částka. Naše filozofie je, že si na každého zájemce uděláme čas, projdeme si s ním konfiguraci a cenu se dozví. Rozhodně ale nikde nechceme ceny jen tak psát.“

Jak potom u vás proces pokračuje dále, když se zájemce rozhodne pro koupi?

„Připravíme individuální smlouvu a je potřeba složit zálohu. Ta je ve výši cca. 40-50% z finální částky, abychom měli finance alespoň na profinancování nakupovaných dílů, neboť ty tvoří třetinu z celé ceny. Jedná se o díly pro motor, kyvnou vidlici a všechny frézované věci. Zbytek ceny financujeme my z vlastních zdrojů až do doby, než si zákazník přijde pro hotový motocykl a doplatí zbytkovou hodnotu.“

04_motocykl_midalu_2016

Za celou dobu projektu bylo něco, co vás zásadně zdrželo ve vývoji?

„Paradoxně to byly v roce 2012 GPčka. Tehdy jsme oznámili technikovi, že všeho nechá a bude jezdit celý svět jako mechanik. Zdálo se to jako ideální načasování pro reklamu na náš projekt, ale opak byl pravdou. Veškeré práce se zastavily. Za rok 2012 jsme na projektu dělali jen 2 měsíce a všechny investice šly do MotoGP. Na další sezonu po nás chtěli řekněme „nesmyslné“ peníze, kde i když jsme podali žádost na snížení, tak nám ji zamítli, a proto jsme svoji činnost ukončili. Následně jsme dokončovali 8 měsíců areál, kde jsme doslova chodili v blátě, a to bylo další zdržení. Testovat jsme začali opět v polovině roku 2013. Proto když někdo řekne, že jsme to dělali 5,5 roku, tak my odvětíme: „Kdepak, my to dělali 3,5 roku a poslední měsíce na to také nebyly finance, protože poslední finance od ministerstva přišly v roce 2010“. Proto od roku 2011 jsme celý projekt kompletně financovali pouze za svoje peníze, které jsme vydělali v jiném odvětví.“

Zkoušeli jste následně využít nějaké dotační programy z EU či nějaké Start Up programy?

„Nyní řešíme finanční podporu na výstavu do Monaka. Jedná se o dotaci na výstavu, která však pokryje pouze 50% nákladů. Vše ostatní je opět v naší režii. Ještě zvažujeme dotaci na podporu výroby, ale to je běh na dlouhou trať. Každopádně z naší vlastní zkušenosti už víme, že termíny dotačních programů nejsou pro projekt vždy to nejlepší. Kdybychom měli místo 3 let od ministerstva na projekt 5 let, tak bychom nemuseli dělat některé díly tak narychlo a nemuseli bychom je ve výsledku předělávat. On ten prototyp do 3 let jezdil, ale bylo zbytečně moc problémů, které se musely následně stejně znovu vyřešit.“

Pojďme se v posledním dotazu vrátit ještě jednou k závodní sekci. Plánujete nějakou reinkarnaci a opět se účastnit nějakých závodů?

„Už v roce 2012, když jsme ukončili naši činnost v GPčkách, tak se tam můj otec chtěl vrátit. Ale samozřejmě když už vrátit, tak se svojí motorkou na vlastním podvozku a motoru. Další věcí jsou regule, že už byste měli nějaké svoje motorky prodávat dále… zkrátka to pomalu připomíná regule MotoGP třídy. Na letošním GP v Brně jsme opět jednali o možnosti do podniku vstoupit a bylo nám přislíbeno zaslání aktuálních regulí, ale do dnešního dne jsme nic nedostali. Každopádně od roku 2013 máme nakreslený kompletní 3D model motorky s novým trubkovým rámem, jiná frézovaná kyvná vidlice, kompletní motor a sání, s jedním výfukem pod sedlo, jako má třeba teď Honda. Vtipné na tom je, že ještě dříve, než to Honda udělala, my už jsme to měli nakreslené.

Vzhledem k tomu, že jsme měli hodně práce s dokončením finální verze našeho projektu, tak jsme GPčka dali zatím „k ledu“ i s ohledem na nové regule, které se teď opět chystají. Každopádně, pokud na to bude prostor a finance, tak bychom chtěli nejdříve nový motor zabudovat do starého podvozku a třeba následně do nového, když se bude dařit. Následně bychom vše otestovali a šli jezdit do světa. Ale když jezdit, jedině s českým jezdcem. Každopádně věříme, že máme v případě návratu šanci uspět. Ukázalo se, že naše podvozky fungují velmi dobře.

Taková perlička je i to, že náš mechanik Petr Adamec nás letos požádal, zda by si mohl jít zazávodit na road racingový podnik do Dymokur do třídy 125 ccm. My jsme mu nedovolili závodit na posledních 2 motorkách, které máme vystavené od Haniky a Vavrouše, protože jsme se zařekli, že ty motorky nikdy nikomu nepůjčíme. No a on řekl, že si z náhradních dílů na dílně postaví motorku. Během 14 dnů ji postavil a ve výsledku se náš mechanik, nikoliv závodník, honil v Dymokurech s ostatními na předních místech a na rovinkách mu stačila jediná KTM a dojel těsně čtvrtý. Takže to evidentně stále funguje. A my jsme nakonec rádi, že máme třetí motorku, kterou dáme do technického muzea v Brně, aby si ji lidé mohli také prohlédnout nejenom u nás.“