Závody na přírodních okruzích si za poslední roky jasně upevnily pozici jak mezi závodníky, kteří se čím dál více specializují na tuto specifickou disciplínu, tak mezi fanoušky, pro které je to celkem dostupný sport. Vstupné není drahé, pustí vás bez problémů do depa, kde si prakticky s každým jezdcem můžete pokecat atd.. Ale to jsou věci, které každý věrný fanda road racingu už dávno zná…

Aby to nebylo tak jednoduché, na našem území se jezdí hned 3 šampionáty na přírodních okruzích. Není to snad proto, že by bylo tolik závodníků (oni většinou jezdí závody bez ohledu na šampionát), nebo tolik závodů, spíš je hodně funkcionářů, kteří nenacházejí už léta společnou řeč.

Jarní cena Brna, 15. – 17. 4.

V půlce dubna se velká část road racerů sejde v Brně na motodromu, kde se jede první podnik šampionátu pořádaného CAMS. Ten se sice jede celý rok na přírodních okruzích, ale první podnik je už třetím rokem na dromu. Nikomu to už asi nepřijde divné a je pravda, že na rozježdění ty 3 dny v Brně bodnou. Jezdí tam všechny třídy, pustí tam i klasiky, občas sice zasněží, ale tahle akce má vždycky dobré ohlasy….

Staré Město, 7. – 8. 5.

První závody, které se jedou pod AČR, můžete navštívit na jihu Moravy u Uherského Hradiště. Nejezdí tam sice nejsilnější třídy šestistovek a litrů, ale i tak to jsou velmi pěkné závody, kde se většinou neplatí vstupné, a kdo má rád krom novodobých motorek i ty klasické, tak si přijde na své. Ozdobou těchto závodů jsou podle mě závody dvouválcové třídy Twin, která u nás hodně roste. Dá se očekávat účast i Michala Dokoupila, který stejnou třídu jezdí i na ostrově Man. Tato třída má ale už i celou řadu další dobrých závodníků.

Hořice – 300 zatáček Gustava Havla, 21. – 22. 5.

Nejhezčí přírodní okruh u nás máme v Hořicích a závod 300 Zatáček má velkou historii. Jeho další ročník bude zase v květnu a uvidíme všechny novodobé třídy, včetně těch nejsilnějších. Tento závod, který se jede v rámci šampionátu AČR, si určitě nenechá ujít nikdo z české špičky. Trochu nevýhoda pro diváky je, že za celou závodní neděli uvidíte 5 závodů a to není moc. Atmosféra ale tento nedostatek určitě vynahradí. Jestli chcete vidět skutečný road racing, tak si Hořice rozhodně nenechte ujít a přijeďte už v pátek večer.

Kopčany (SVK), 18. – 19. 6.

Další podnik seriálu CAMS se jede sice na Slovensku, ale protože je to kousek od čáry, tak tam jezdí víc českých než slovenských závodníků a body se počítají do českého šampionátu. Jde o takové menší závody, kde rozhodně nečekejte konkurenci jako třeba v Hořicích. Na druhou stranu tam jedou všechny třídy a celý okruh v obci taky není všude.

Radvanice, 9. – 10. 7.

Radvanice jsou městská část Ostravy a na velmi zajímavém okruhu se tam jezdí další podnik pod AČR. Kromě litrů se tam jedou všechny třídy a hlavně ve třídě šestistovek se jedná o hodně vyrovnané závody. Zajímavostí je, že za poslední 4 roky byl vítěz šestistovek vždy někdo jiný. Dlouho před nimi a po nich se nic nejede, takže tento podnik taky nevynechat.

Těrlicko, 16. – 17. 7.

Aby se to pěkně střídalo, tak další závod seriálu CAMS se jede v Těrlicku, což je od Radvanic nedaleko. Jde o velmi prestižní závody, kde se pořadatelům poslední léta daří lákat zahraniční jezdce. Hlavně souboj Didiera Gramse a Horsta Saigera je už tradicí. Velmi rychlý okruh je zároveň nejdelším u nás. Hned u trati je navíc přehrada, takže víkendová pohoda na závodech dostává hned další rozměr.

Hořice – Česká TT + IRRC, 6. – 7. 8.

Po roce 2015 si troufám říci, že pravý vrchol českého road racingu přichází v sprnu v Hořicích, kdy tam zavítá mezinárodní šampionát IRRC. Ten se jezdí v Holandsku, Belgii, u nás, v Německu a nově i ve Finsku. Skvěle obsazené závody a v neděli dvakrát závod šestistovek a dvakrát závod litrů. To vše je doplněno o závody historických motorek a sidecarů. Víc netřeba dodávat.

Dymokury, 3. – 4. 9.

Už třetím rokem poslední závod sezóny se jede ve středních Čechách na nejkratším, nejrychlejším a asi nejjednodušším okruhu u nás. Dymokury mají ale vždycky velmi dobrou organizaci, a i když jim podmínky poslední 2 roky moc nepřály, tak nezbývá, než tyto závody doporučit. Ono taky doma dalších minimálně 8 měsíců žádný road racing neuvidíte.

Na přírodních okruzích se jede i celá řada veteránských závodů. Například ve Dvoře Králové, Branné, Nepomuku a třeba i v Jičíně, kde pojedou společně se třídou 125 SP, která se dá považovat za novodobou.

Spekulovalo se i o závodě v Brně v CT parku a o obnovení závodů v Kyjově. Ani jedno nevypadá momentálně moc reálně.

Je tu i druhý pokus o závody ve Volárně na Kolínsku. V roce 2013 to skončilo nezdarem, kdy se o pořádání/nepořádání lidé dozvěděli pár dní před závody. Tentokrát to vypadá trochu lépe a závody se snad mají odjet v termínu 27. – 28. 8.. Konec prázdnin je sice lukrativní termín, ale česká špička bude mít za sebou víkend v Imatře a hlavně dlouhou cestu zpět, takže uvidíme, jak to bude s jezdeckým obsazením.

Tak už víte, jak si naplánovat volno, tak doufáme, že se na závodech potkáme.