Jak to vlastně dopadlo

Před časem jsme se podívali na rozložení sil před letošním Dakarem. Při neúčasti loňského vícenásobného vítěze Dakaru v sedle motocyklu Marca Comy, který se rozhodl přejít na stranu organizátorů, vzešlo více otázek.

Kdo získá pomyslný trůn terénního motocyklového krále? Podaří se Hondě po pěkně rozběhnutém loňském Dakaru, kdy to už vypadalo na vítězství, vystřídat po čtrnácti letech na trůnu KTM? Jak pořadím zamíchají závodníci Yamahy, která se jim se zlomkem rozpočtu KTM nebo Hondy snaží konkurovat? Případně jak promluví do celkového pořadí jezdci na motocyklech malé francouzské továrny Sherco?

Po sobotě již všichni víme, že neohroženým králem Dakaru se v jihoamerických pampách a pouštích stal Australan Toby Price. Vítězství na Dakaru se prakticky neustále stává kořistí evropských závodníků (pokud tedy nepočítáme výsledky jihoamerických čtyřkolkářů v posledních letech). Australan vyhrál Dakar poprvé. I když Marc Coma se už po minulém ročníku vyjádřil, že jeho nástupcem bude právě tento mladý Australan, který v minulém roce při svém debutu v soutěži dokázal skončit hned na stupních vítězů, a to na třetím místě.

Price-podium-1225

Na druhém místě skončil slovenský závodník Štefan Svitko, který si tak splnil svůj velký sen. O něm si ale povíme v další kapitole.

O třetí místo se tentokrát skutečně hodně bojovalo. Ještě před poslední krátkou etapou mělo naději na třetí místo víc závodníků. Nakonec se po perfektním výkonu v posledních dvou etapách radoval Chilan Pablo Quintanilla, kterému se podařilo dovést tovární Husqvarnu do cíle na pódiu. Pro Husqvarnu to bylo velké zadostiučinění při jejich prvním továrním startu na této rallye. Rubens Faria, nejzkušenější muž týmu Husqvarny, skončil už v první části Dakaru, když si při pádu zlomil zápěstí.

Ambiciózní Honda si letos přišla pro dakarské vavříny, ale pro technické problémy vypadl Joan Barreda Bort a poté kvůli havárii i Paulo Goncalves (loni byl na Dakaru na Hondě druhý), takže na ni nakonec zůstalo jen jedno místo v TOP10. Tím bylo čtvrté místo, které vybojoval mladý domácí závodník Kevin Benavides.

Velmi pěkný výsledek dokázala vybojovat Yamaha. Ve svém týmu už nemá tak velké jméno, jako byl Cyril Despres (momentálně už druhým rokem bojuje v kategorii automobilů a tentokrát vybojoval pěkné 7. místo v Peugeotu), kterého při svém návratu jako tovární tým dokázali přemluvit, aby k nim přešel od KTM. Ale mladí závodníci Helder Rodrigues (loni ještě Honda) z Portugalska a Francouz Adrien Van Beveren ukázali svoji sílu a skončili na pěkném 5. a 6. místě.

Další tři z posledních čtyřech míst v TOP10 zaujímají jezdci na KTM, a to na 7. místě Antoine Meo z Francie, na 8. místě Farres Guel ze Španělska a na 10. místě Armand Monleón ze Španělska. Mezi ně se na deváté místo vměstnal Američan Ricky Brabec na Hondě.

Loňská bojovnice o pozici v TOP10 Laia Sanz na KTM skončila letos i kvůli menšímu zranění na 15. místě. Předposlední v závodech dorazil do cíle na malé Husqvarně 125 Francouz Espinasse.

Vypadá to, že tito, většinou mladí závodníci, budou i v příštím roce vážnými zájemci o celkové prvenství v dakarské rallye.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Slovenská účast 50:50