Za necelý měsíc, 4. února, se znovu sejde v Ženevě Komise Grand Prix, která by měla rozhodnout o budoucí struktuře MotoGP, a přítomný bude i Vito Ippolito, prezident Mezinárodní motocyklové federace (FIM).

Na setkání nebude chybět ani Carmelo Ezpeleta, výkonný ředitel Dorny. Jedním z témat, která se budou řešit, bude samozřejmě i incident z konce sezóny 2015 mezi Marcem Marquezem a Valentinem Rossim. Valentino Rossi se po získání trestu odvolal k arbitrážnímu soudu ve Švýcarsku s tím, že ředitelství závodu rozhodlo špatně. I toto jednání, systém trestů a politika v MotoGP se bude řešit. Dalším tématem budou technická pravidla a situace v Moto2. Zkrátka půjde o všechny důležité věci, které je potřeba co nejrychleji vyřešit. Ippolito má jasné představy, kam by se měl šampionát ubírat a je připraven své názory na jednání s ostatními zástupci GP obhájit.

„Jednou z prvních věcí, které musíme samozřejmě prodiskutovat, bude otázka názorů členů ředitelství závodu,“ říká Ippolito. „Moje idea je taková, že mohou nadále pokračovat v bezprostředních rozhodnutích týkající se porušení jasných pravidel v závodě, jako je ulitý start, nadměrná rychlost na pitlane, zobrazení modrých vlajek. Zkrátka věci, které nevyžadují takový samostatný „rozsudek“. Nicméně pro zbytek by mohl fungovat jedinečný soudce. Možná, že by mohl působit ve spolupráci s dalšími odborníky.“

„Stále však budeme rozvíjet myšlenky všech zúčastněných stran – IRTA, MSMA a dalších lidí včetně jezdců. Cílem je urychlit rozhodování běžné administrace, ale také zajistit to, aby rozsudky byly rychlejší a především přesnější. Například současný bodový systém sankcí mi přijde špatný.“

Vito Ippolito (FIM) a Carmelo Ezpeleta (Dorna)

Vito Ippolito (FIM) a Carmelo Ezpeleta (Dorna)

Tím prezident FIM naznačuje i to, že tento systém přinesl zbytečné rozpory při incidentu Rossiho v Malajsii.

„Vysvětlím, proč mi tento bodový systém přijde nespravedlivý,“ pokračuje Ippolito. „Vezměme si případ Rossiho. Pokud získáte trestný bod na začátku sezóny, nestane se prakticky nic, ale v září skončí platnost bodu z Misana, protože body mají platnost 365 dní, a Rossi bude mít zase tři body. V tomto případě pak startoval z posledního místa v poslední Grand Prix, takže byl Valentino dost potrestán. Tento systém vytváří začarovaný kruh, který musí být zastaven.“

Ippolitovu úvahu už vzali na vědomí i současní členové generálního ředitelství Franco Uncini a Javier Alonso. Na druhou stranu ale připouští, že je nutné nějakým způsobem odradit jezdce od špatného chování.

„Musíme se vrátit k tomu, proč byl vytvořen bodový systém. Úmysly byly dobré, ale aplikace ve skutečnosti pokulhávala. Ne vždy můžete všechno svázat pravidly. Opakuji ale, že jsem přesvědčen o tom, že musíme udělit penalizaci, aby si jezdci uvědomili svou vinu. Víte, bodový systém byl klonem toho, co platí v mnoha státech, kde je to nezbytné s ohledem na skutečnost, že se řeší tisíce porušení každý den a nejde o všem jednotlivě diskutovat.“

„Vezměme si další příklad: piloti Moto3 často nebezpečně zpomalí ve stopě s cílem si zlepšit kvalifikační čas. Pro tento druh chování je lepší peněžní pokuta. Dejme mu zaplatit 20 000 eur a uvidíme, jak toto chování poklesne, zejména proto, že rozpočty týmů v Moto3 a Moto2 jsou nízké. Mohlo by se také zapůsobit jiným způsobem, například započítáním druhého nejrychlejšího času, ale to by zmařilo pokusy o zlepšení pozice na startu. Můžeme také pomyslet na jiné sankce, které ovlivní pořadí v klasifikaci. Dle mých zkušeností jsou jezdci zvláště citliví na dvě věci: peníze a ztrátu bodů v klasifikaci. Myslím si, že musíme jít do jednoho z těchto řešení.“

moto3_2015

Velkým tématem je také třída Moto2. Tato třída ztrácí postupně význam, svědčí o tom také častější tendence tuto třídu přeskočit a jít přímo z Moto3 do MotoGP, jako se to stalo s Jackem Millerem a jako to mohl zažít i Danny Kent.

„Musíme se vrátit k důvodům, které vedly ke zrodu třídy Moto2. Kategorie vznikla z krize, když nám chyběli výrobci při přechodu z dvoutaktních motorů na čtyřtaktní. Okamžitým řešením bylo vytvořit třídu s rámem a šasi z prototypu a produkčním motorem – Hondou CBR. V této oblasti nebylo žádné jiné řešení. Kromě toho jsme kvůli Superbikům nemohli vytvořit klon kategorie Superstock. Musím říct, že jsem byl zklamán z chování výrobců. Očekával jsem, že ti, kteří dříve nebo později předvedli svou vůli v Moto3 – Honda, KTM a Mahindra, dospějí i k nové třídě Moto2, kde mohou být pětistovkové dvouválce. To by ve skutečnosti moc nestálo, protože by vzali to, co mají a jen by to zdvojnásobili. Bohužel to jsme nezdůraznili. FIM je stále otevřená pro různá řešení a také se dívá do budoucnosti – můžeme také vymyslet motorku hybridní nebo elektrickou.“

moto2_2015

A když se mluvilo o rychlých přechodech, co si Ippolito myslí o Jacku Millerovi?

„Pro výcvik jezdce by bylo samozřejmě lepší, aby si prošel dvěma menšími třídami. Samozřejmě, že se na to musíme dívat případ od případu. Pokud vezmeme jezdce, který vyhraje všechny závody Moto3, může se to stát. Měli bychom pro něj udělat výjimku. Nebo se naopak podívejme na věk – zda je velmi mladý nebo má 24, 25 let. Stručně řečeno, to je otázka, která je potřebná řešit případ od případu.“