Sezona 2015 byla v MotoGP napínavou podívanou v každém závodě. Bohužel ke konci sezony přišly události, které osudy jezdců zamíchaly a rozvášnily diváky. Na konci roku se stal mistrem světa Jorge Lorenzo, který oslavil celkově pátý titul a třetí titul v královské třídě. Spousta lidí stále nemůže překousnout tento fakt a diskuze jsou i několik měsíců poté zaplněny komentáři plnými nenávisti a pochybností.

Kdo chce, tak za téměř každým titulem může najít slova jako „kdyby“ nebo „ale“. Dá se najít spousta argumentů, které dokážou znehodnotit úspěch. Taky vás už unavuje neustálé zpochybňování titulu, který v loňském roce vyhrál Jorge Lorenzo? Zejména v Itálii a ve velké fanouškovské základně Valentina Rossiho najdeme velké množství důvodů, proč si skutečně zasloužil titul právě „The Doctor“.

Podívejme se zpátky do historie. Co třeba Giacomo Agostini a jeho 15 světových titulů. Opravdu si všechny zasloužil? Pamětníci si jistě vybaví éru, kdy skončil Mike Hailwood a poté Ago v podstatě závodil proti velmi podřadným strojům. Dokonce by se daly nalézt pochybnosti o „králi“ Kennym Robertsovi, který měl, krom tovární Yamahy, exkluzivní výhodu s pneumatikami Goodyear, kterou nikdo jiný neměl. A myslel si v té době někdo, že jsou Italové Marco Lucchinelli a Franco Uncini lepší než Roberts? Pravděpodobně ne, přesto nakonec  Roberts nedokázal získat svůj 4. titul, když ho v letech 1981 a 1982 právě tito dva překonali.

O rok později ovládl šampionát Freddie Spencer, který závodil na tříválcové Hondě, kterou bylo mnohem jednodušší nastartovat než Robertsovu čtyřválcovou Yamahu. Do roku 1987 se totiž GP startovalo s motorem v klidu a jezdci museli motorku roztlačit. Výsledkem toho bylo, že se Roberts v první části závodu snažil dohnat ztrátu, kterou nabral na startu. A kdyby poté Roberts neskončil a Honda nepřišla s rozhodnutím závodit s revoluční, ale neefektivní motorkou, Eddie Lawsson by svůj titul nevyhrál… protože na to papírově neměl. V dalším roce na to už papírově měl, ale titul získal zpátky Spencer.

Při zpochybňování legitimity šampionátů nesmíme zapomenout na rok 1989 a 4. titul Eddieho Lawsona, který přinesl pravděpodobně největší počet dohadů. Tento rok většinu závodů vyhrál Kevin Schwantz na jasně horší motorce. Gardner se zranil, zatímco vedl šampionát, Rainey nakonec titul také ztratil a ze zisku titulu se radoval právě Lawson.

Další tři šampionáty vyhrál Rainey, ale možná by to tak nebylo, kdyby Lawson a Gardner nebyli zraněni a Schwantzova Suzuki se neukázala jako velmi křehká. A dá se předpokládat, že neexistuje moc lidí, kteří by nesouhlasili s tím, že pokud by Mick Doohan neměl ošklivý pád v Assenu, tak by titul v roce 1992 putoval do Austrálie a ne do Ameriky.

Doohanova éra byla také zastíněna Maxem Biaggim, který v Barceloně dostal černou vlajku a ta otevřela dveře k Doohanovu pátému titulu… A co třeba šampionát Alexe Crivilleho, prvního mistra ze Španělska v královské třídě, ve kterém byl Mick zraněný?

V našem přehledu zasloužených a nezasloužených titulů dojdeme i k Valentinovi Rossimu. Co třeba rok 2002 a Rossiho nová Honda RCV, která bezkonkurenčně všechny porážela? Ve skutečnosti, když Honda dala Brazilci Alexandru Barrosovi stejnou motorku do poslední GP, tak Rossiho porazil.

Rossi a Gibernau

V roce 2005 byl Rossi na vrcholu své kariéry, ale bylo by to tak, kdyby mu Michelin nepřipravil speciální pneumatiky nebo pokud by dostal penalizaci za svůj neslavný manévr vůči Sete Gibernauovi „uhni mi z cesty“ v poslední zatáčce v Jerezu? Casey Stoner také využil výhody speciálních pneumatik Bridgestone, když získal pro Ducati jejich první titul v roce 2007, jeden rok poté, co získal titul Nicky Hayden, o kterém také spousta lidí polemizovala.

Mohli bychom také najít otázky v prvních dvou titulech Jorgeho Lorenza nebo u druhého titulu Marca Marqueze… Ale opravdu by to dávalo smysl? Stejná otázka platí i o posledním roce. Jorge Lorenzo byl jezdcem s největším počtem vítězství, nejvyšším počtem zajetých kol ve vedení závodů, nejrychlejším mužem na trati a nakonec, byl to právě on, kdo získal největší počet bodů… Stejně, jako všichni jezdci v letech před ním a všichni ti, kteří zde byli zmíněni…. Bude se tento titul nadále tak rozpitvávat, nebo se začne zaslouženě uznávat hodnota mistra světa MotoGP 2015?

jorge-lorenzo-titul-motogp