Finsko se snaží obnovit závody MotoGP na svém území a pomoci mu k tomu má nový okruh KymiRing. Ve Finsku se naposledy závodilo před více než třiceti lety a nyní probíhají jednání o návrat šampionátu mistrovství světa silničních motocyklů v roce 2017 nebo 2018.

Závod MotoGP se musí jet na kvalitním okruhu, který splňuje spoustu technických a bezpečnostních podmínek. Finsko se rozhodlo vybudovat nový okruh, tzv. KymiRing, který se nachází asi 160 km severovýchodně od Helsinek poblíž města Kouvola. Nyní byly konečně schváleny všechny plány a může se začít stavět.

KymiRing by měl mít 4,6 km dlouhý mezinárodně certifikovaný závodní okruh. Ten bude vystavěn tak, aby právě přivítal závody MotoGP, které jsou pro organizátory stěžejní událostí.

„Dorna pro nás má pochopení,“ říká projektový manažer Timo Pohjola. „V únoru budeme mít schůzku. Přijedou na návštěvu Finska ještě jednou a budeme diskutovat o harmonogramu. Jsme opravdu rádi za všechno, čeho jsme doposud dosáhli.“

Finsko hostilo závody motocyklové Velké ceny mezi lety 1962 až 1982 a jezdilo se na dvou okruzích – nejprve v Tampere a poté se závody stěhovaly do Imatry. Mimochodem Imatra dosáhla obnovení závodů, letos v srpnu tam zavítá road racingový šampionát IRRC.

Pohjola uvedl, že je „příliš brzy na to říci,“ zda bude okruh připraven hostit závod MotoGP v roce 2017 nebo 2018, jak by mělo být podle dohody.

kymiring

Všechny plány týkající se okruhu byly schváleny minulý týden, takže už nic nechybí k tomu, aby se začalo stavět. Jedinou překážkou je dlouhá tuhá finská zima.

„Máme předběžný časový harmonogram od našeho projektanta, který mluví o 12 až 13 měsících,“ vysvětluje Pohjola. „První věcí, kterou nyní budeme moci udělat, je vykácení lesa. To bude naše další fáze a poté začneme s některými zemními pracemi. Země je nyní zmrzlá do hloubky až dvou metrů. Musíme chvíli počkat, protože poté budou zemní práce snadnější a levnější. Každý rok máme přibližně pět měsíců, kdy není příliš chytré začít se zemními pracemi.“

Zima bude faktorem, který opozdí výstavbu okruhu i během budování. První vrstva povrchu potřebuje přes zimu přemrznout, než může být aplikována druhá vrstva. S dlouhou finskou zimou budou tak na položení druhé vrstvy dlouho čekat.

„Nevíme, jak bude harmonogram vypadat na konci tohoto roku. Nyní je příliš brzy na to něco říct. Chceme mluvit jenom o faktech, ale letošní zima je mnohem krutější, než jsme očekávali,“ dodává Pohjola.

V plánu jsou také závody na čtyřech kolech. Po dokončení výstavby chce KymiRing získat certifikáty Grade A a Grade 2 podle motorsportové stupnice FIM. Závody aut, jako je DTM a šampionát cestovních vozů, jsou také jedněmi z hlavních událostí, které chtějí na této trati pořádat.

„Finská automobilová federace už vážně mluvila s FIA a ostatními organizacemi,“ potvrdil Pohjola. „Je spousta věcí, o kterých se jedná. Mohu vám říci, že můžeme očekávat nějaké výsledky nebo prohlášení před začátkem léta.“