Královskou třídu MotoGP v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů poznamenala pro letošní sezónu změna technických pravidel. Nyní byl vydán seznam technických koncesí, které získají někteří výrobci.

Ačkoliv nový jednotný systém elektroniky odstranil třídu Open, některé technické výhody zůstanou pro některé továrny zachovány. Týká se to nových výrobců, případně výrobců bez jediného vítězství na suchu od roku 2013 a těch, kteří nedosáhli v minulé sezóně na šest „koncesních bodů“ za stupně vítězů.

Díky tomu, že Ducati v loňském roce získala několik umístění na stupních vítězů, se v letošním roce připojí k Hondě a Yamaze a do závodů nastoupí bez jakýchkoliv ústupků. Továrny Suzuki a Aprilia mají zatím nároky na některé úlevy, protože ještě nezískaly žádné body za pódiová umístění.

„Plná koncese“ v roce 2016 znamená:

  • Použití 9 motorů pro jezdce v sezóně
  • Motory jsou osvobozeny od homologačních předpisů (není zmražený vývoj)
  • Týmy mohou testovat se smluvními továrními a testovacími jezdci kdykoliv a na jakémkoliv okruhu, ale musí použít přiřazené týmové testovací pneumatiky, kterých bude 120 ks pro jezdce.

Pro lepší přehled je tu následující tabulka:

VýrobceKonceseMotoryZmražený vývoj motorůSoukromé testyPalivoPneumatikyECU
DucatiNe7Ano5 dní22 litrůJednotnéJednotné
HondaNe7Ano5 dní22 litrůJednotnéJednotné
YamahaNe7Ano5 dní22 litrůJednotnéJednotné
ApriliaAno9NeNeomezeno22 litrůJednotnéJednotné
SuzukiAno9NeNeomezeno22 litrůJednotnéJednotné

andrea-dovizioso-ducati-2015-02

V porovnání s rokem 2015 zde nebudou:

  • Čtyři litry paliva navíc. Nový je limit 22 litrů paliva pro všechny, což je kompromis mezi starým továrním limitem 20 litrů a Open limitem 24 litrů.
  • Dvanáct motorů pro jezdce. Starý limit pro továrny Yamaha a Honda byl 5 motorů, takže ty si o dva polepší, naopak Suzuki a Aprilia mohou využít motorů méně.
  • Zadní měkčí pneumatiky. Všichni jezdci dostanou před závodním víkendem stejné možnosti ve volbě pneumatik, navíc dochází ke změně z Bridgestone na Michelin.
  • Různé softwary ECU. Tovární týmy, včetně těch s koncesí, mohly dříve používat vlastní software a s tím je konec.

Systém pro odebrání/připsání koncesních ústupků bude nadále založen na získávání „koncesních bodů“ podle zisku stupňů vítězů za suchých i mokrých podmínek:

  • první místo = 3 koncesní body
  • druhé místo = 2 koncesní body
  • třetí místo = 1 koncesní bod

Suzuki-Sepang-Test-2015-aleix-espargaro

Pokud Suzuki nebo Aprilia získá 6 koncesních bodů během letošní sezóny, tak:

  • neomezené testování bude okamžitě zakázáno.
  • devět motorů na jezdce budou moci využít až do konce sezóny, ale v následující sezóně (2017) budou moci využít jen 7 motorů.
  • osvobození od zmrazení vývoje motorů bude pokračovat až do konce sezóny, ale v následující sezóně (2017) bude zrušeno.

Pokud Honda, Yamaha nebo Ducati nezíská ani jeden koncesní bod v roce 2016, budou mít všichni jezdci těchto výrobců možnost využít v roce 2017 všechny výhody koncese.

Omezení na počet motorek od výrobce:

  • Dříve platilo, že každý výrobce byl limitovaný maximálně 4 jezdci mezi továrními stroji.
  • Pro rok 2016 platí jediné omezení, že továrny mohou mít maximálně v každém továrním týmu dva jezdce. Výrobci mohou také své motorky a vybavení pronajmout jiným nezávislým týmům v neomezeném počtu.