Kdo někdy okusil atmosféru okruhového ježdění na vlastní kůži, tak mi dá určitě za pravdu, že jedno z hlavních témat, které se mezi jezdci neustále dokola řeší, jsou pneumatiky. Dobré pneumatiky, na které se dá spolehnout, jsou naprostý základ, bez kterého na okruh ani nemusíme jezdit. Málokdy se vyplatí na gumách šetřit a u okruhového ježdění, kde se snažíme motocykl dostat až na jeho limity, to platí dvojnásob.

V letošním roce se mi díky spolupráci s Moto-pneu.cz (partner projektu Závodníci.cz) naskytla možnost vyzkoušet připravovanou novinku od značky Nankang. Tato značka, která v současné době vyrábí motocyklové pneumatiky určené do běžného provozu, se rozhodla vyvinout slick pro okruhové ježdění. Pneumatika by se měla vyznačovat dobrým gripem, životností, ale oproti konkurenci by měla zaujmout i velice příznivou cenou.

Nankang je nejstarším a největším výrobcem pneumatik na Tchaj-wanu. Firma byla založena v roce 1940 a původně vyráběla pneumatiky jen pro japonskou armádu, jelikož v té době Tchaj-wan patřil Japonsku. Po druhé světové válce přešla továrna na výrobu pro civilní sektor a patřila pod světoznámý japonský koncern Yokohama. I proto jsou si obě loga těchto společností do současné doby tolik podobná. S pomocí japonských technologií a zkušeností se ze společnosti Nankang stal jeden z největších asijských výrobců pneumatik, který dále expandoval na australský, americký a také evropský trh. V polovině 90. let došlo k odtržení Nankangu od Yokohamy, obě společnosti spolu ale dodnes úzce spolupracují. V současné době Nankang prodává své pneumatiky ve více než 100 zemích světa a po celém světě má více jak 300 distributorů. Od roku 2005 má svého oficiálního zástupce i v České republice.

nankang

V nabídce Nankangu nyní najdete cestovní nebo cestovně sportovní gumy, které se těší poměrně slušné oblibě. Co se týče všeobecných ohlasů na tyto pneumatiky, tak ty jsou možná až překvapivě pozitivní. Pneumatiky mají hodně slušný kilometrový nájezd a více než dostatečný grip. Jak se ale bude novince, která je ještě ve stádiu vývoje, dařit na okruhu, to pro mě byla jedna velká neznámá.

K dispozici jsem měl dvě sady pneumatik. Jedna označená červeně a druhá modře. Jednalo se o nově vyvinuté směsi, které byly zatím ve staré formě, proto se na první pohled tvářily jako pneumatika s označením WF-2, kterou má Nankang nyní ve své nabídce (proto na žádné z fotografií nevidíte slick, nýbrž gumu se vzorkem). Bohužel k pneumatikám nebylo moc informací, jako například, jaké jsou ideální tlaky, která ze směsí má být měkčí a která naopak tvrdší.

Nankang-Test_11

Jako první jsem vyzkoušel sadu s modrým označením, tlaky jsem zkusil dát 1,8 vzadu a 2,1 vpředu (tlaky jsou měřené za tepla). Po prvním vyjetí ve mně ale pneumatiky úplně dobrý dojem nezanechaly. Motorce se moc nechtěla držet stopa a při výjezdu ze zatáčky mě to hodně vynášelo. Navíc jsem se ještě trochu pral s přední pneumatikou, která měla v náklonu tendenci zavírat řidítka. Začal jsem proto trochu laborovat s tlakem, vzadu jsem postupně ubíral až na nějakých 1,6. To ale nebyla vůbec dobrá volba a ovládání motorky se spíš jen zhoršilo. Zkusil jsem tedy naopak zadek nafoukat víc, což se už gumám líbilo víc. Vpředu jsem laboroval s tlakem v rozmezí 2,0 až nějakých 2,3.

Pro pneumatiky do MOTO-PNEU.cz

Pro pneumatiky do MOTO-PNEU.cz

Také každoročně řešíte dilema, u koho, za kolik a jak kvalitně pořídit nové obutí na svůj stroj? Lákavá cenovka "nové pryže" ...

Číst článek

Po několika trénincích jsem vyzkoušel i sadu s červeným označením. Stejně jako předtím jsem začal na tlaku 1,8 vzadu a 2,1 vpředu a pocit z jízdy byl o poznání lepší. Postupem času jsem zjistil, že se pneumatika vždy líp chová spíše při vyšším tlaku. Sada s červeným označením potom začala docela slušně fungovat a pomalu se začala vytrácet tendence zavírat řidítka.

Co mi trochu chybělo ve srovnání s obutím, které na okruhu jezdím normálně, byl grip zadní pneumatiky. Nechápejte mě tak, že by pneumatiky nedržely. Na normální silnici by té přilnavosti bylo víc než dost, a to i při ostřejší jízdě. Při okruhovém ježdění má ale člověk na pneumatiky velké nároky a s Nankangem se mi párkrát stalo, že při prudkém přidání plynu zadek lehce ujížděl.

Co bych ale kvitoval velice pozitivně, byla životnost. I po šesti dvacetiminutových trénincích byla celá sada gum prakticky bez známek nějaké únavy a to na Slovakia Ringu byly teploty opravdu hodně vysoké. Víc jsem toho najezdil na sadě označené červeně, která se mi od začátku zdála lepší. Motorka byla na těchto gumách jednoznačně ovladatelnější a i přilnavost byla o fous lepší než u modře označené sady.

Připravované pneumatiky od Nankangu jsem vyzkoušel na Masarykově okruhu v Brně a na Slovakia Ringu. V obou případech při téměř tropických teplotách. Na obou okruzích jsem byl sice poměrně daleko za časy, které zde jezdím na pneumatikách Dunlop nebo Pirelli, ale rozhodně nemůžu říct, že by Nankangy nestály za nic. Jedná se o dobré sportovní pneumatiky, na kterých se dá jezdit rychle a navíc mají obrovskou výdrž. Bohužel ale nenabízí tolik přilnavosti a ovladatelnosti jako zkušenější a na okruzích zaběhlá konkurence. Pokud ale Nankang ve svém vývojovém středisku na pneumatikách ještě zapracuje, tak by to pro hobbíka nebo občasného návštěvníka závodních okruhů nemusela být vůbec špatná volba.

Nankang-Test_06